• Anonym

min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning

min handläggare på fk ville veta vad jag hade gjort från XX september till XX september då jag inte hade varit inskriven på A-f under den tiden.
    Jag skickade intyg från min a-givare att jag jobbat under den tiden.
    Jag mailade FK och frågade hur det ligger till med mitt ärende, o fick till svar att min handläggare skickade ett brev hem till mig igår, där det står att hon hade fått intyget, och håller nu på att "utreder" ärendet.
    Vad är det hon ska utreda? uppgifterna står ju i intyget.
    och det kan väl inte ta så lång tid?
    Fk vet om att jag inte har betalat räkningar på 2 mån och har inkasso på mig.

• Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 16:50:57 följande:
    Ts det är ju knappast endast ditt ärende som ska utredas,inte så konstigt att det tar lite tid...
    jag vet? jag undrar bara vad det är hon ska utreda? hon ville ha ett papper på vad jag gjort XXseptember - XX september
    och det har hon fått. det var det sista hon ville ha för att kunna utreda.
    och jag fattar inte vad det är hon ska utreda när hon har det svart på vitt på pappret?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 16:53:09 följande:
    jag vet? jag undrar bara vad det är hon ska utreda? hon ville ha ett papper på vad jag gjort XXseptember - XX septemberoch det har hon fått. det var det sista hon ville ha för att kunna utreda. och jag fattar inte vad det är hon ska utreda när hon har det svart på vitt på pappret?
    utredningen gäller väl om du har rätt till sjukpenning eller inte..?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 16:55:00 följande:
    utredningen gäller väl om du har rätt till sjukpenning eller inte..?
    och det tar exakt hur många dagar då? hon tar sig tid till att skicka hem ett brev där det står att det ska utredas.. varför inte under den tiden som det tog att fixa brevet och skicka det, istället bestämma om jag får eller om jag inte får sjukpenning? hon vet ju att jag har jobbat under den tiden som hon ville veta, så vad är problemet att ge mig ett ja?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 16:58:08 följande:
    och det tar exakt hur många dagar då? hon tar sig tid till att skicka hem ett brev där det står att det ska utredas.. varför inte under den tiden som det tog att fixa brevet och skicka det, istället bestämma om jag får eller om jag inte får sjukpenning? hon vet ju att jag har jobbat under den tiden som hon ville veta, så vad är problemet att ge mig ett ja?
    Du missade att skicka in kompletta uppgifter från början.Att du jobbat under den perioden innebär ju inte att du automatiskt har rätt till sjukpenning utan ärendet behöver ju fortfarnde utredas och bedömas och förstagångs-ärenden har en handläggningstid på runt 8 veckor,minst.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:02:07 följande:
    Du missade att skicka in kompletta uppgifter från början.Att du jobbat under den perioden innebär ju inte att du automatiskt har rätt till sjukpenning utan ärendet behöver ju fortfarnde utredas och bedömas och förstagångs-ärenden har en handläggningstid på runt 8 veckor,minst.
    ok, jag vet att jag får sjukpenning för senast jag var sjukskriven under en längre tid och fick sjukpenning var i augusti. till och med den sista augusti. jag ahr varit sjukskriven större delen av året.
    men jag fattar inte varför hon tar sig tid att skicka ett brev men inte kan ge mig ett ja eller nej när hon ser svart på vitt hur det kommer bli? jag skulle INTE få sjukpenning om jag gått hemma under de datumet. utan att vara inskrivben på A-F. men nu jobbade jag ju.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:04:54 följande:
    ok, jag vet att jag får sjukpenning för senast jag var sjukskriven under en längre tid och fick sjukpenning var i augusti. till och med den sista augusti. jag ahr varit sjukskriven större delen av året.men jag fattar inte varför hon tar sig tid att skicka ett brev men inte kan ge mig ett ja eller nej när hon ser svart på vitt hur det kommer bli? jag skulle INTE få sjukpenning om jag gått hemma under de datumet. utan att vara inskrivben på A-F. men nu jobbade jag ju.
    Hur vet du att du kommer få sjukpenning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:07:27 följande:
    Hur vet du att du kommer få sjukpenning?
    för att min SGi är skyddad!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:08:18 följande:
    för att min SGi är skyddad!
    Men att din sgi är skyddad betyder ju inte att du har RÄTT till sjukpenning?Har du mer info kring detta som du inte skrivit något om,för jag förstår verkligen inte hur du tänker?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 17:10:43 följande:
    Men att din sgi är skyddad betyder ju inte att du har RÄTT till sjukpenning?Har du mer info kring detta som du inte skrivit något om,för jag förstår verkligen inte hur du tänker?
    men vadå itne rätt till? jag fick ju sjukpenning i augusti? min handläggare har godkänt mitt läkarintyg!
  • Fru N07
    Anonym skrev 2009-11-21 21:39:29 följande:
    men vadå itne rätt till? jag fick ju sjukpenning i augusti? min handläggare har godkänt mitt läkarintyg!
    I augusti ja men det betyder ju inte att du har rätt till det nu.
    (¯`°?.¸♥Hampus 060306, Rasmus 070410 & Oliwer 090330♥¸.?°´¯)
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 21:39:29 följande:
    Att sjukintyget är godkänt innebär ju i första hand bara att inga kompletteringar behöver göras på intyget,inte att du rakt av har rätt till sjukpenning bara för att du var berttigad det i augusti.
  • Anonym (handläggare)

Hej trådstartare.
    Om du fick sjukpenning i augusti, men sen arbetade i september så har du uppvisat arbetsförmåga. Därav är handläggaren skyldig att utreda om du fortfarande har arbetsförmåga. Om handläggaren bedömer att du har arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning.

Du kan läsa mer om rätten till sjukpenning på www.fk.se under rubriken Sjuk - Hur bedöms min arbetsförmåga?

Handläggaren är skyldig att utreda och du är som medborgare skyldig att informera dig om gällande regler samt tillhandahålla Försäkringskassan med alla nödvändiga intyg.
    Bevisbördan för att du inte har arbetsförmåga ligger på dig.

• Anonym

Anonym (handläggare) skrev 2009-11-21 23:49:23 följande:

Hej trådstartare. Om du fick sjukpenning i augusti, men sen arbetade i september så har du uppvisat arbetsförmåga. Därav är handläggaren skyldig att utreda om du fortfarande har arbetsförmåga. Om handläggaren bedömer att du har arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning. Du kan läsa mer om rätten till sjukpenning på www.fk.se under rubriken Sjuk - Hur bedöms min arbetsförmåga? Handläggaren är skyldig att utreda och du är som medborgare skyldig att informera dig om gällande regler samt tillhandahålla Försäkringskassan med alla nödvändiga intyg. Bevisbördan för att du inte har arbetsförmåga ligger på dig.
    hej! ja, jag ska gå på arbetsträning. Jag "är" sjukskriven till 100% på läkarintyget, och ska arbetsträna under tiden för att sedan komma ut i arbete på riktigt.
  • CeeJay

Varje nytt läkarintyg är underbar för en ny bedömning. Det kan ha framkommit uppgifter som gör att det nya läkarintyget inte räcker för att ha rätt till sjukpenning. Så även om man varit sjukskriven väldigt länge så KAN det blir så att vidare sjukpenning blir nekad, även om det inte är så väldigt vanligt (som man kanske kan tro med tanke på all mediauppmärksamhet ).

Du skriver att du ska arbetsträna - då är det förmodligen nya beslut som ska fattas och det kan ta ett tag. Tyvärr, eller tack och lov kanske man ska säga, kan inte handläggare på FK fatta ett beslut på någon sekund, det är mycket som ska vägas in, skrivas ner och bedömmas.

Hoppas dock du får din sjukpenning snart.

• Anonym
    CeeJay skrev 2009-11-22 09:11:28 följande:
    Varje nytt läkarintyg är underbar för en ny bedömning. Det kan ha framkommit uppgifter som gör att det nya läkarintyget inte räcker för att ha rätt till sjukpenning. Så även om man varit sjukskriven väldigt länge så KAN det blir så att vidare sjukpenning blir nekad, även om det inte är så väldigt vanligt (som man kanske kan tro med tanke på all mediauppmärksamhet ). Du skriver att du ska arbetsträna - då är det förmodligen nya beslut som ska fattas och det kan ta ett tag. Tyvärr, eller tack och lov kanske man ska säga, kan inte handläggare på FK fatta ett beslut på någon sekund, det är mycket som ska vägas in, skrivas ner och bedömmas. Hoppas dock du får din sjukpenning snart.
    ja okej, ja jag hoppas verkligen att jag får pengar snart.

nån som vet om man får söka soc-bidrag under tiden? blir man betalningsskyldig (att man ska betala tillbaka de beloppet som man har fått av soc) om man sedan får sjukpenning?
    och hur snabbt kan soc ta beslut från att man lämnat alla uppgifter?
  • Anonym

Inte kul när man ska behöva vänta länge på pengar.
    Något som jag tycker är konstigt är hur olika länge man kan få vänta på pengarna.
    Min man har varit sjukskriven ett tag och han fick pengar ca 1 vecka efter han skickat in alla papper. Snacka om att vi blev förvånade. Man kan ju tycka att dom ska ta dom som väntat längre istället för honom som nyss skickat in sina papper.

Hoppas du får dig pengar snart det är ju inte lätt att leva utan dom.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-22 09:36:21 följande:
    Inte kul när man ska behöva vänta länge på pengar. Något som jag tycker är konstigt är hur olika länge man kan få vänta på pengarna. Min man har varit sjukskriven ett tag och han fick pengar ca 1 vecka efter han skickat in alla papper. Snacka om att vi blev förvånade. Man kan ju tycka att dom ska ta dom som väntat längre istället för honom som nyss skickat in sina papper. Hoppas du får dig pengar snart det är ju inte lätt att leva utan dom.
    oj! ja men det är som jag sagt förut, det är nog väääldigt olika från handläggare till handläggare.

första gången jag blev sjukskriven fick jag pengar samma månad.. nu har det gått 2 månader
  • Anonym

Anonym (handläggare) skrev 2009-11-21 23:49:23 följande:

Hej trådstartare. Om du fick sjukpenning i augusti, men sen arbetade i september så har du uppvisat arbetsförmåga. Därav är handläggaren skyldig att utreda om du fortfarande har arbetsförmåga. Om handläggaren bedömer att du har arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning. Du kan läsa mer om rätten till sjukpenning på www.fk.se under rubriken Sjuk - Hur bedöms min arbetsförmåga? Handläggaren är skyldig att utreda och du är som medborgare skyldig att informera dig om gällande regler samt tillhandahålla Försäkringskassan med alla nödvändiga intyg. Bevisbördan för att du inte har arbetsförmåga ligger på dig.
    förresten, efetrsom du är handläggare, vet du om ärendet snabbas på om min läkare ringer till handläggaren?
  • Anonym (handläggare)

det är inte omöjligt att ett telefonsamtal från en läkare kan snabba på.

Ta min arbetssitution som exempel;

jag har ca 70 ärenden att handlägga samtidigt. Om någon ringer upp mig och ber mig titta på dens ärende, så hamnar den ju automatiskt längst upp.

något som jag tycker du kan trycka på i ditt fall är ju att om du redan är beviljad sjukpenning, dvs om detta inte rör sig om ett nytt sjukfall, så har du alltid rätt till sjukpenning under utredningstid och ska därför få sjukpenning i följd utan avbrott.

Har du dock inte blivit beviljad sjukpenning i tidig bedömning så kan det dröja lite innan beslut fattas och pengar kommer.

• Anonym

Anonym (handläggare) skrev 2009-11-22 20:23:12 följande:

det är inte omöjligt att ett telefonsamtal från en läkare kan snabba på. Ta min arbetssitution som exempel; jag har ca 70 ärenden att handlägga samtidigt. Om någon ringer upp mig och ber mig titta på dens ärende, så hamnar den ju automatiskt längst upp. något som jag tycker du kan trycka på i ditt fall är ju att om du redan är beviljad sjukpenning, dvs om detta inte rör sig om ett nytt sjukfall, så har du alltid rätt till sjukpenning under utredningstid och ska därför få sjukpenning i följd utan avbrott. Har du dock inte blivit beviljad sjukpenning i tidig bedömning så kan det dröja lite innan beslut fattas och pengar kommer.
    tack för ditt svar. ska be att få prata med min handläggare imorgon. det är ett nytt sjukfall, eller det är samma sjukdom som förut, men jag har jobbat heltid mellan mina sjukskrivningar.
Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning