• Anonym

min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning

min handläggare på fk ville veta vad jag hade gjort från XX september till XX september då jag inte hade varit inskriven på A-f under den tiden.
    Jag skickade intyg från min a-givare att jag jobbat under den tiden.
    Jag mailade FK och frågade hur det ligger till med mitt ärende, o fick till svar att min handläggare skickade ett brev hem till mig igår, där det står att hon hade fått intyget, och håller nu på att "utreder" ärendet.
    Vad är det hon ska utreda? uppgifterna står ju i intyget.
    och det kan väl inte ta så lång tid?
    Fk vet om att jag inte har betalat räkningar på 2 mån och har inkasso på mig.

• Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:16:37 följande:
    Jag blev sjukskriven 2/9 på halvtid fram till 4/10 och från 5/10 till 1/11 på 25%. Jag har efter det hunnit med att jobba heltid en vecka för att sen gå på tjänstledighet och slutat jobba helt. Har inte jobbat på två veckor nu. Har inte fått något besked ännu om jag får några pengar eller inte. Däremot kom innan i veckan ett brev om att jag skulle ringa och berätta hur jag jobbat när jag var sjukskriven, alltså om jag jobbade 4 timmar om dagen när jag var sjukskriven på heltid och 6 timmar om dagen när jag var sjukskriven på 25%. Så det ringde jag och berättade. Får se nu då hur lång tid till det ska ta. 2/9 är ett tag sen nu känns det som.
    ja verkligen :(

men alltså, jag är sjukskriven ända till februari, 100%. och eftersom dem vet om det så borde dem skynda på sig lite, tycker man? kul om alla pengar (om jag får pengar) ska gå till inkasso bolag. skitkul.
  • Lalalong
    Anonym skrev 2009-11-20 17:20:53 följande:
    ja verkligen :( men alltså, jag är sjukskriven ända till februari, 100%. och eftersom dem vet om det så borde dem skynda på sig lite, tycker man? kul om alla pengar (om jag får pengar) ska gå till inkasso bolag. skitkul.
    Ja, alltså det är en skittrist situation att hamna i. Samtidigt så får man ju förutsätta att de jobbar så fort de kan. Det är inte handläggarnas fel om de inte hinner med för de är för få menar jag. Jag känner själv att jag måste tänka så i alla fall, hade nog blivit knäpp om jag tänkte att systemet inte fungerar... jag måste tro att det gör det och att de som har hand om sånna här saker sköter det på bästa sätt utifrån förutsättningar, att de tar ärrendena i tur och ordning som de kommer till handläggaren och gör sitt bästa för att det ska bli rätt.

Men absolut. Det är en pissig situation man sitter i, helt klart.
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:25:58 följande:
    Ja, alltså det är en skittrist situation att hamna i. Samtidigt så får man ju förutsätta att de jobbar så fort de kan. Det är inte handläggarnas fel om de inte hinner med för de är för få menar jag. Jag känner själv att jag måste tänka så i alla fall, hade nog blivit knäpp om jag tänkte att systemet inte fungerar... jag måste tro att det gör det och att de som har hand om sånna här saker sköter det på bästa sätt utifrån förutsättningar, att de tar ärrendena i tur och ordning som de kommer till handläggaren och gör sitt bästa för att det ska bli rätt. Men absolut. Det är en pissig situation man sitter i, helt klart.
    ja. o sen när man är sjukskriven på grund av pyskiska besvär, och sedan hamnar i en sån här situation då man har inkasso på sig är inte kul. man blir ju inte friskare av det.

ska be min läkare ringa till dem och se om det går att skynda på någorlunda. för om det förtsätter såhär, så blir jag snart inlagd igen

orkar inte mer.
  • Lalalong
    Anonym skrev 2009-11-20 17:28:33 följande:
    ja. o sen när man är sjukskriven på grund av pyskiska besvär, och sedan hamnar i en sån här situation då man har inkasso på sig är inte kul. man blir ju inte friskare av det. ska be min läkare ringa till dem och se om det går att skynda på någorlunda. för om det förtsätter såhär, så blir jag snart inlagd igen orkar inte mer.
    Önskar dig lycka till!!
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:33:59 följande:
    Önskar dig lycka till!!
    tack detsamma .
  • Anonym (=()
    Anonym skrev 2009-11-20 17:28:33 följande:
    ja. o sen när man är sjukskriven på grund av pyskiska besvär, och sedan hamnar i en sån här situation då man har inkasso på sig är inte kul. man blir ju inte friskare av det. ska be min läkare ringa till dem och se om det går att skynda på någorlunda. för om det förtsätter såhär, så blir jag snart inlagd igen orkar inte mer.
    samma var här, psykiska besvär. Nu jobbar jag, men kan säga att de e fan inte lätt när ja får ligga o bekymra mig varje natt för vilken räkning som ska komma till fogden först....
  • Anonym

Anonym (=() skrev 2009-11-20 18:12:14 följande:

samma var här, psykiska besvär. Nu jobbar jag, men kan säga att de e fan inte lätt när ja får ligga o bekymra mig varje natt för vilken räkning som ska komma till fogden först....
    jag förstår dig, jag skulle aldrig palla det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-20 16:48:38 följande:
    men gud , är dem så känslokalla.. jag menar det kan väl inte ta lång tid att utreda ett ärende :/ finns ju inget att utreda för mig heller, bara om jag får sjukpenning eller inte liksom . alla uppgifte har dem sen en vecka tillbaka.tror ni det går snabbare om min läkare/psykolog/personligt ombud ringer dit? man mår ju inte direkt bättre psykiskt när det är som det är
    Det handlar inte om "de" är känslokalla, lika lite som att kassörskan på ICA är känslokall när hon tar 10 kr för en mjölk = regler är till för att följas. Och tacka fan för att det tar lång tid för handläggarna när så många är sjukskrivna.. Det finns väldigt många aspekter de måste bedömma om du har rätt till sjukpenning eller inte. Det handlar i slutänden inte om något lotteri utan den egna rätten till bidrag och vad man har skickat in för handlingar, om det styrker rätten till bidrag eller ej.
  • Anonym

Det är ingen nyhet att det tar tid för F-kassan att handlägga om ett ärende.. man får räkna med det helt enkelt. Tycker ändå F-kassan är rätt snabba om man jämför med tex alfa kassan som har 22 veckors handläggningstid... det är en hel vårtermin i skolan..

• Anonym

Ts det är ju knappast endast ditt ärende som ska utredas,inte så konstigt att det tar lite tid...

Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning