• Casp

Råd om Active Parenting?

Är det någon som kan rekommendera en bok om Active Parenting? jag skulle vilja veta mera om detta. Kanske kan ni som använder detta förhållningssätt till att uppfostra era barn kan ge mig lite tips och råd? Skulle verkligen uppskatta det.

• Svar på tråden Råd om Active Parenting?
  • Impertiff

Jag har inte läst böcker OM Active parenting, däremot har jag gått en kurs I aktivt föräldraskap
    En helt fantastisk kurs som gett mig så mycket.
    Här kan du läsa mer www.activeparenting.se/.

• Casp

Hej
    tack för ditt svar. Jag har varit inne på hemsidan redan, men tack för tipset. Jag vill dock fördjupa mig lite till. Fick du kanske en bok på kursen som du kan rekomendera?

• Impertiff

Jag vet inte om själva kursboken finns att köpa ute på "marknaden".
    Om jag inte minns fel (har den inte framför mig nu) så heter den Aktivt föräldraskap.

Jag gick kurs för Petra Krantz Lindgren och när jag tittar på hennes hemsida har hon några boktips - www.petrakrantzlindgren.se/pages/foeraeldraskap/laestips.php.
    Jag har själv läst Aktivt Föräldraskap av Thomas Gordon och den är bra.

En annan person som håller kurser i Aktivt Föräldraskap - Maria Michaëlsson - har följande boktips på sin sida - www.mami.se/tips.html.

Jag förstår att du vill fördjupa dig! Det är fascinerande, intressant och en rejäl personlig utveckling

• Casp

Hej och tack för tipsen nu har jag att leta fram. Det ska bli intressant.
    Får jag fråga en personlig fråga? Hur kom du i kontakt med Aktivt föräldraskap? Vad var det som gjorde att du tog kontakt?

• Impertiff

Inga problem, fråga på
    Det var på ett annat forum som jag läste att det skulle hållas kurs i Aktivt föräldraskap och jag, nyfiken som jag är, frågade lite mer om vad det handlade om.
    Och det lät väldigt intressant och låg i linje med hur jag redan tänkte och tyckte runt barn och så.
    Sen blev det ju något helt annat av det hela!
    "Hur du gör med ditt trotsbarn" blev egentligen en personlig utveckling där jag fått fundera en hel del på mitt eget och andras beteenden och även fått lite mer information om kommunikation och hinder och... ja, det största har ändå varit en stor personlig utveckling!

• Casp

vad intressant! Jag har nu beställt två böcker och jag väntar dem vilken dag som helst. Det ska bli så spännande! Tack för dina inputs. Nu ska jag se vad jag kommer att få ut av böckerna...

• vittra

Tycker detta är intressant, har läst lite som jag tror till stor del skulle kunna röra sig om just active parenting i annan litteratur, men kul att man fick lite konkreta tips på böcker! Juul har jag ju läst endel i alla fall och tycker han har mycket bra idéer

Vilka böcker har du beställt casp?
    Aktivt Föräldraskap av Thomas Gordon ska jag nog kolla upp i alla fall! Sökte faktiskt ett arbete bara häromdagen där det var ett plus att ha kunskaper om active parenting

• Impertiff

Jag beställde min bok Aktivt föräldraskap av Thomas Gordon på www.bokborsen.se/.
    Vet inte om den finns i "nytryck" längre.
    Väldigt intressant, där finns mycket om kommunikation och jag-budskap, vilket ja vet anammas i många ledarskapskurser också

• Casp

Hej Vittra,
    jag har beställt följande på AdLibris POPKIN, MICHAEL :ACTIVE PARENTING TODAYS och POPKIN, MICHAEL :DOC POPS 52 WEEKS OF ACTIVE PARENTING. Båda är på engelska men det är kanske inga problem? Jag bör få dem när som helst, jag springer till postlådan nu varje dag.
    Jag hoppas att det hjälper dig med...

• Impertiff

Vad spännande! Kan du inte berätta om böckerna när du fått dem och hunnit läsa lite!

• Elli77

Intressant - jag har bara kollat in deras hemsida innan och är väldigt inspirerad av Lars H Gustavsson som har skrivit en del böcker (i linje med Active Parenting tror jag) och rekommenderar just Active Parenting.

Jag skulle också vilja köpa böcker och inspireras - tycker också det vore roligt om ni kunde berätta om böckerna...

• Casp

Jo jag kan försöka att återberätta så gott jag kan. Höres snart !

Svar på tråden Råd om Active Parenting?