• MillanB

Biverkningar av vaccinet?

Har vaccinerat hela familjen två vuxna + 2 barn 4år, 8 mån, Tror att vi har klarat oss ganska bra. Pappa i familjen verkar må sämst idag.

Lilltjejen har dock 38.7 i temp och funderar på om det inte är lite mycket bara för att fått vacc.

Hur har ni och era barn reagerat.

Tänkte om hon kanske har öroninflammation eftersom hon tar på vä öra ofta och har ovan nämda temp.

• Svar på tråden Biverkningar av vaccinet?
  • The Black Lady

Man kan få hög feber som biverkning, så visst kan det vara pga det....

• Linam370

38.7 är inte hög feber för ett barn, och just svininfluensavaccinet kan ju ge hög feber!
    Själv fick jag 39 graders feber i flera dagar som biverkning, även hosta och huvudvärk och en enormt värkande arm!

• MillanB

Nej det iof inte så hög men man undrar ju ändå vilka biverkningar som verkar vanliga. Själv har huvudvärk, lite trött och öm i armen. Min man vaknade genomförkyld imorse, var frisk i går.

• Hanna36
    MillanB skrev 2009-11-20 21:59:05 följande:
    Nej det iof inte så hög men man undrar ju ändå vilka biverkningar som verkar vanliga. Själv har huvudvärk, lite trött och öm i armen. Min man vaknade genomförkyld imorse, var frisk i går.
    Fick ni inget infoblad när ni vaccinerades??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Linam370
    MillanB skrev 2009-11-20 21:59:05 följande:
    Det är inte ovanligt med influensasymptom! Min man var jättesjuk i flera dagar efter vaccinet! Mina kusinbarn hade sån huvudvärk att de bara grät, skrek och höll i huvudet! Det var så synd om dem....

Själv kunde jag knappt röra armen på 3 dagar. Feber är vanligt, så det är ingen fara.
  • Hanna36

4. Eventuella biverkningar

Liksom alla läkemedel kan Pandemrix orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

Allergiska reaktioner kan förekomma efter vaccination, i sällsynta fall kan de leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling tillgänglig för dessa tillfällen.

I kliniska studier med ett liknande vaccin var de flesta biverkningarna milda och kortvariga. Biverkningarna liknar i allmänhet dem för säsongsvacciner mot influensa.

Frekvensen av möjliga biverkningar som listas nedan är definierade enligt följande:

Mycket vanliga (påverkar fler än 1 av 10 användare)

Vanliga (påverkar 1 till 10 av 100 användare)

Mindre vanliga (påverkar 1 till 10 av 1 000 användare)

Sällsynta (påverkar 1 till 10 av 10 000 användare)

Mycket sällsynta (påverkar färre än 1 av 10 000 användare)

Följande biverkningar har inträffat med Pandemrix i kliniska studier hos vuxna inklusive äldre samt barn 3-9 år:

Mycket vanliga:

huvudvärk

trötthet

smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället

feber

muskelvärk, ledvärk.

Vanliga:

värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället

ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom

svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.

Mindre vanliga:

stickningar eller domningar i händer eller fötter

sömnighet

yrsel

diarré, kräkningar, magont, illamående

klåda, utslag

allmän sjukdomskänsla

sömnlöshet.

Hos barn 3-9 år förekom feber oftare vid administrering av vuxendos (0,5 ml vaccin) i jämförelse med halva vuxendosen (0,25 ml vaccin). Feber förekom också oftare hos barn 6-9 år än för barn 3-5 år.

Dessa biverkningar försvinner vanligen inom 1-2 dagar utan behandling. Om de kvarstår, KONTAKTA DIN LÄKARE.

Följande biverkningar har inträffat de närmaste dagarna eller veckorna efter vaccination med vacciner som rutinmässigt ges varje år för att förhindra influensa. Dessa biverkningar kan inträffa med Pandemrix.

Mindre vanliga:

generella hudreaktioner inklusive urtikaria (nässelfeber).

Sällsynta:

allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling tillgänglig för dessa tillfällen.

kramper

svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor

minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.

Mycket sällsynta:

vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)

neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit (nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).

Om någon av dessa biverkningar inträffar, kontakta omedelbart din läkare eller sköterska.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Sacajawea

Barn 1: vaccinerad förra veckan. Feber 1 dag (dagen efter)
    Barn 2: vaccinerad i tisdags. Feber 1 dag (dagen efter) samt urtikaria (har fortfarande) Öm i armen i 2 dagar.

Vuxen 1: (jag) Lätt öm i armen i 2 dagar. Feber idag + allmänt hängig
    Vuxen 2: Ej vaccinerad ännu.

• MillanB

Vi fick ett informationsblad och jag har läst det. Jag var lite intresserad av vilka biverkningar som andra har fått och vilka som verkar vara vanliga. På infobladet vi fick så står det väldigt många biverkningar medans vi "bara" har märkt av ömmande arm, lite feber, huvudvärk och trötthet. Förutom min man som vart jätteförkyld.

Igår när jag skrev inlägget så var jag lite orolig för lillflickan (8 mån) eftersom man är lite osäker om det var en bra ide att vaccinera en sån liten.

• Flickan och kråkan

Mina barn 6½ månad och 22½ månad fick inga biverkning alls. Storebror var lite öm på stickstället samma dag. Det var förra fredagen de vaccinerades. Jag vaccinerade mig igår. Har idag rejält ont i armen, huvudvärk, ont i kroppen och känner mig allmänt lite småsjuk. Tror inte jag har feber.

• Alexi

Jag trodde min dotter klarat sig från biverkningarna, hon fick sprutan i onsdags, men inatt hade hon plötsligt 39,1 i feber och nästan samma nu på morgonen. Helt pigg i övrigt dock.

• Bessie

Mina döttrar på 2½ resp 4½ fick lite ont i benet efter sprutan, annars ingen reaktion. Maken fick lite ont i armen. Själv väntar jag på att få en spruta...

• mammi85

min doter fick inga biverkningar alls!! hon brukar få lätt feber vid vanlig vaccinering , men i detta fall var hon hur pigg som som helst!!

• Champagne77

Min son fick andra dosen imorse och han har i princip inte ätit sen han åt mat kl 11 idag. Han brukar amma var tredje/fjärde timme, men vill inte. Han är glad o pigg i övrigt. Kan det vara vaccineringen? Eller har han bara fått för sig att han helt på en dag vill sluta amma? Han brukar amma ca 6 ggr per dag i vanliga fall... Han har inga tecken alls på hunger, men jag har föröskt amma ändå, men han vill inte ha... Känner mig helt konfunderad! Nån som har råd att komma med eller är det sprutan som gör att han ej är hungrig?

• grisen

Min 4-åring fick inga biverkningar alls, den lille på 18 månader kräktes

• Ankissen

Jag fick feber dagen efter, gräsligt ont i armen i två dagar. Mannen fick bara lite öm arm, inget mer. Dottern på 7 månader fick feber som satt i 1½ dygn och jätteont i benet där hon blev stucken. Sonen, fyra år, fick inga biverkningar alls, inte ens ont i armen...

Svar på tråden Biverkningar av vaccinet?