Inlägg från: Gumman1980 |Visa alla inlägg
  • Gumman1980

Kraftig övervikt, när började de synas att ni var gravida??

Som rubriken tyder,

Ni med kraftig övervikt när kunde folk se på er att ni var gravida??

När märkte ni själva att magen började bli större??

är i vecka 21 och tycker inte min mage har blivit större... :S

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Kraftig övervikt, när började de synas att ni var gravida??
  • Gumman1980
    Novia skrev 2009-11-22 21:30:46 följande:
    Är REJÄLT överviktig och det har börjat synas på mig de senaste veckorna, är i v.24. Men de som inte vet att jag är gravid kan säkert fortfarande tro att jag bara är väldigt tjock om magen.
    Hej!
    De känns samma här, de ser bara ut som man har ätit fel och gått upp i vikt, lite tråkigt. :(
    Men som sagt vad gör man, är man kraftigt överviktig så är man.. :(
  • Gumman1980
    Novia skrev 2009-11-22 21:30:46 följande:
    Är REJÄLT överviktig och det har börjat synas på mig de senaste veckorna, är i v.24. Men de som inte vet att jag är gravid kan säkert fortfarande tro att jag bara är väldigt tjock om magen.
    Känner du av din bebis mycket i magen?
    Jag känner ingenting ännu är i vecka 21+3.
  • Gumman1980
    Novia skrev 2009-11-23 09:04:15 följande:
    Ja, det är rejält livat i magen. Men med första barnet var det betydligt lugnare, så det beror mer på hur barnet är än övervikten verkar det som. Men det är många normalviktiga som inte känner förrän efter v.20, så du behöver inte oroa dig. Snart sätter det igång, och du kanske har en lugn bebis som jag hade med första. Hahah, ja, det ser lite roligt ut när rumpan är lika stor som magen, man ser ut som en anka som sambon lite fint uttryckte sig.
    Hej!
    Aha okej, då kan de juh vara att jag har en lugn bebis i magen. :)
    Sen tror jag när man väntar första så vet man inte riktigt hur de ska kännas..*s*

Haha anka, *s*

Fick du mycket problem när du väntade ditt första??
    Jag tänkte med tanke på övervikten?
  • Gumman1980
    JenniferPavlovic skrev 2009-11-23 17:45:18 följande:
    Skönt att se att någon mer än jag är arg för att bebismagen inte växer!Är idag i vecka 20 och det syns inte att jag är gravid och tycker själv heller inte att magen har växt föutom att jag tycker det är jobbigt om troskanten trycker på lilla magen.På Ultraljudet så förklarade hon flera gånger att det var svårt att se när fettet låg i vägen vet att jag är överviktig då jag väger 80kg på mina 164cm!Men att barnmorskan var tvungen att upprepa att jag hade för mkt fett för att allt skulle synas ordentligt kändes inge vidare!Hon tryckte så hårt med ultraljudet att jag fortfarande är öm i magen tre dagar senare!Någon som vart med om liknande?
    Hej!
    De där med ultraljud känner jag igen, jag har haft ett rent helvete och se bebisen på grund av att bukväggen är tjockade när man är kraftig.
    Den behöver inte vara tjock för att man är överviktig men den kan vara och då blir de väldigt svårt och se tyvärr. :(
    Jag har också haft ont efter mina Ul undersökningar för dom har fått trycka väldigt hårt.

Du kan kolla på mina ul bilder i mitt galleri så ser du att bilderna inte är särskilt bra och de gör att dom kan inte göra en fyrkamarbild på hjärtat tex.
    Men jag gick privat och fick betala 1800kr men fick se hjärtat bättre och hon kunde se att allt annat var ok..

Lycka till, de finns chans att dom kan se bättre när du kommer upp i vecka 28 tex för då har du mer fostervatten.
    De sa barnmorskan iaf..
  • Gumman1980
    Novia skrev 2009-11-26 21:18:49 följande:
    Jepp, håller med dig fullständigt, men har blivit så van vid det så att jag knappt orkar bry mig om det längre... ALLA tycker att de är så tjocka fast de inte är ett dugg överviktiga.Jag har vägt 120 vid båda mina graviditeter och har kunnat se finfint på UL båda gångerna och haft trevliga barnmorskor som INTE har klagat. Jag är gravid nu, i v.25 och jag har känt sparkar bra länge. Denna bebis sparkar rejält i magen också, så bara för att man är rund så betyder det inte att man inte känner av bebisen heller. Sparkarna känns utanpå magen med.
    Hej!
    Kul att du har kunnat se bra på dina UL :), jag väger ca 8-10 kilo mer men på mej hade dom supersvårt och se. :(
    Men de var som barnmoskan sa, man kan vara kraftigt överviktig men ha en normal bukvägg ändå.
    De kan till och med vara svårt och se på normal viktiga personer.
    Tyvärr har jag en tjock.. :(
    Men jag har gjort ett ultraljud privat och där har jag iaf fått se att allt är normalt.
  • Gumman1980
    Sandan skrev 2009-11-30 00:57:06 följande:
    Hejsan! Jag är överviktig och är i vecka 15 nu och undrar om ni kunde känna eran livmoder trots övervikten?Min barnmorska sa även till mig att det kanske kommer bli svårare att hitta hjärtljuden i vecka 20 sen när jag ska dit igen. Har det varit så för er?
    Hejsan!
    Jag är kraftigt överviktig och barnmorskan kunde känna min livmoder i vecka 15 utan problem.
    De var inga problem och höra hjärtljuden i vecka 18 heller.
    De enda jag har haft problem med är UL, med tanke på min tjocka bukvägg. :(

Men de är inte problem för alla..

Lycka till med allt...!
  • Gumman1980
    Ninnis75 skrev 2009-12-01 00:05:59 följande:
    Ni som är oroliga för att bebisen inte ska synas vid ultraljud för att magen är mullig.Idag finns ju metoder som gör att dom faktiskt kan se allt dom måste se även på oss mulliga. Det kan krävas 2-3 tillfällen för ultraljud och flera kunniga personer som tittar eller bedömer men det är ju bättre än att någon som inte är säker chansar. Första barnet jag väntade såg dom men vi fick komma tillbaka för ett ultraljud till eftersom dom ville bedöma hjärtat med säkerhet. Inget va fel alls bara för säkerhetsskull.Nu andra barnet så kollade två personer bebisen med ultraljud just för att jag var lite svårundersökt med mer mull på magen. Inte något fel på bebisen och så hoppas vi det är.Om personen kommenterar din mage el vikt är det den personens skeva syn eller brist på respekt och professionalism som talar snarare än den kunskap och det jobb han eller hon har att utföra. Inget att bry sig om men såklart man kan bli ledsen. Man är ju tillräckligt känslig. Bli inte rädd för barnmorskans eller läkares sätt att prata om-eller kommentera er vikt- bara du själv förstår varför det är viktigt ur säkerhetssynpunkt både för dig och barnet att öka i vikt inom en rimlig nivå. Det är inte bara tungt att bära runt på överflödsskilon, det ökar risk för många saker dessutom.Se fram emot spännande ultraljud och kräv respekt och ett gott bemötande.Du ska få svar på dina frågor och känna dig trygg i din graviditet. Glöm inte det.Lycka till alla ni.
    Hej!
    Jag har gjort 4 st ultraljud och dom har alla gångerna haft svårt och se någonting,
    Dom har inte kunnat kolla hjärtat tex och dom har inte sett så mycket alls, så för visa är de supersvårt att göra UL på om man är överviktig.
    Trots att där finns bättre maskiner idag än för 20 år sen...
    Fast man kommer längre fram i graviditeten så kan de vara jättesvårt ändå.
    De har med bukväggen och göra...
    Så övervikt kan ställa till de när man ska göra UL tyvärr.. :/
Svar på tråden Kraftig övervikt, när började de synas att ni var gravida??