Ninnis75 skrev 2009-12-01 00:05:59 följande:
Ni som är oroliga för att bebisen inte ska synas vid ultraljud för att magen är mullig.Idag finns ju metoder som gör att dom faktiskt kan se allt dom måste se även på oss mulliga. Det kan krävas 2-3 tillfällen för ultraljud och flera kunniga personer som tittar eller bedömer men det är ju bättre än att någon som inte är säker chansar. Första barnet jag väntade såg dom men vi fick komma tillbaka för ett ultraljud till eftersom dom ville bedöma hjärtat med säkerhet. Inget va fel alls bara för sä
kerhetsskull.Nu andra barnet så kollade två personer bebisen med ultraljud just för att jag var lite svårundersökt med mer mull på magen. Inte något fel på bebisen och så hoppas vi det ä
r.Om personen kommenterar din mage el vikt är det den personens skeva syn eller brist på respekt och professionalism som talar snarare än den kunskap och det jobb han eller hon har att utföra. Inget att bry sig om men såklart man kan bli ledsen. Man är ju tillräckligt känslig. Bli inte rädd för barnmorskans eller läkares sätt att prata om-eller kommentera er vikt- bara du själv förstår varför det är viktigt ur säkerhetssynpunkt både för dig och barnet att öka i vikt inom en rimlig nivå. Det är inte bara tungt att bära runt på överflödsskilon, det ökar risk för många saker
dessutom.Se fram emot spännande ultraljud och kräv respekt och ett gott bemötande.Du ska få svar på dina frågor och känna dig trygg i din graviditet. Glöm inte det.Lycka till alla ni.
Hej!
Jag har gjort 4 st ultraljud och dom har alla gångerna haft svårt och se någonting,
Dom har inte kunnat kolla hjärtat tex och dom har inte sett så mycket alls, så för visa är de supersvårt att göra UL på om man är överviktig.
Trots att där finns bättre maskiner idag än för 20 år sen...
Fast man kommer längre fram i graviditeten så kan de vara jättesvårt ändå.
De har med bukväggen och göra...
Så övervikt kan ställa till de när man ska göra UL tyvärr.. :/