• 7 michelingodingar

visste ni detta om russin?

Jag har alltid trott att eftersom så många väljer att ge sina små russin som typ "lördagsgodis" är det helt ok o ge.

Nu var jag hos tandläkaren med vår 2 åring för ett par veckor sen och fick då en hel lista på saker som tandläk ratar o anser att det ska man helst inte ge sina barn och jag blev så förvånad när jag läser att Russin är det näst sämsta du kan ge ditt barn, enda som är ännu sämre det är coca cola, visste ni att 250 gram russin innehåller hela 50 rena sockerbitar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 11:31
    här kommer listan som jag fick av tandläk.

Chocos cornflakes 30 gr=4 sockerbit.
    Havrefras 35 gr= 4,3 sockerbit.
    Honey crunch cornflakes 30 gr= 4 sockerbit.
    kalaspuffar 35 gr= 5,5 sockerbit.
    Sommarmusli 35 gr= 4,1 sockerbit.
    Sunt o gott 30 gr= 0,1 sockerbit.
    Festis jordgubb 2,5 dl= 9 sockerbit.
    Fun light= 0 sockerbit.
    bob blandsaft 100 ml färdigblandad saft = 2,8 sockerbit.
    Jo-juice 1 dl= 3,6 sockerbit.
    lättdryck svartvinbär 2 dl= 4 sockerbit.
    mjölkdryck m chokladsmak 1 dl=3,1 sockerbit
    mjölkdryck m jordgubbssmak 1 dl= 2,6 sockerbit.
    Nectar exotisk 1 dl=4,5 sockerbit.
    o`boy 2 dl = 4 sockerbit.
    Pripps energy 2 dl=6 sockerbit.
    ramlösa 2 dl= 0 sockerbit
    Tropisk dricka(lågkalori) 1 lit= 8 sockerbit
    läsk,cocacola 33 cl= 11 sockerbit
    apelsinmarmelad 1 msk= 4 sockerbit
    drottningkräm m äpple 2 dl= 10 sockerbit
    bobs jordgubbssylt 100 gr= 13,6 sockerbit.
    klassisk nyponsoppa(pulver) 2 dl= 6 sockerbit
    nyponsoppa(färdig) 2 dl=6 sockerbit
    1 yoggi junior 150 gr= 7 sockerbit.
    yoghurt skogsbär 100 gr=4 sockerbit.
    Naturell yoghurt(laktos) 1 dl= 1,6 sockerbit.
    mannafrutti,risifrutti 175gr= 13 sockerbit.
    yoplait 0,6 dl= 2,6 sockerbit.
    Chokladpudding 1,5 dl= 8,6 sockerbit.
    GB glass(big pack) 100 gr= 7,6 sockerbit
    bostongurka 100gr= 6 sockerbit.
    ketchup 2 msk= 2 sockerbit
    russin 250 gr= 50 sockerbitar
    katrinplommon 250 gr= 45,2 sockerbit.
    crackers kex 250 gr= 0,4 sockerbit
    skorpor 100 gr= 4,6 sockerbit.
    choklad 200 gr= 32 sockerbit.

• Svar på tråden visste ni detta om russin?
  • äpplet82

Vindruvor är bland de mest besprutade frukterna som finns, så russin är nog dessutom ganska giftiga (såvida de inte är ekologiska).

• vadskajaghetadå

fast om man inte bara tänker på tänderna så är det ju absolut ett bättre "fika" än om man skulle ge några godisnappar t. ex.

det är ju inte bara tänderna man tänker på utan innehållet, och det är perfekt att ge när man åker bil, de ekologiska.

• BymBym
    äpplet82 skrev 2009-11-21 14:18:04 följande:
    Vindruvor är bland de mest besprutade frukterna som finns, så russin är nog dessutom ganska giftiga (såvida de inte är ekologiska).
    En kollega sa skämtsamt till mig att "om man köper vindruvor är det viktigt att skölja dem noga och sen slänger dem"
  • lunkentuss

Russin är NYTTIGT! Men i små mängder pga av sockerhalten (energimängden)... Att det är dåligt enligt tandläkaren beror på att det fastnar på tänderna...

Torkad frukt är en riktigt antioxidantkick! och en näve ihop med en lika liten näve nötter är ett jättebra mellanmål =)

• lunkentuss
    himmelsflickan skrev 2009-11-21 18:22:53 följande:
    Russin är NYTTIGT! Men i små mängder pga av sockerhalten (energimängden)... Att det är dåligt enligt tandläkaren beror på att det fastnar på tänderna... Torkad frukt är en riktigt antioxidantkick! och en näve ihop med en lika liten näve nötter är ett jättebra mellanmål =)
    däremot ska man se upp med sötad frukt tex dadlar... =)
  • Kulta17

Må så vara men hellre att jag ger mitt barn naturligt socker än andra sötsaker. Självklart väljer vi ekologiska russin.

• Lady Gaga

Russin får Fliz (2,5 år) vid vissa tillfällen enbart. För övrigt äter hon inte godis och dricker inte läsk. Men majskrokar smaskar hon gärna på.

• Ullis 10

Jo men allt handlar om sunt förnuft - helkt ok m russin eller lite snask då.

• MetalNea
    7 michelingodingar skrev 2009-11-21 09:33:54 följande:
    Jag har alltid trott att eftersom så många väljer att ge sina små russin som typ "lördagsgodis" är det helt ok o ge. Nu var jag hos tandläkaren med vår 2 åring för ett par veckor sen och fick då en hel lista på saker som tandläk ratar o anser att det ska man helst inte ge sina barn och jag blev så förvånad när jag läser att Russin är det näst sämsta du kan ge ditt barn, enda som är ännu sämre det är coca cola, visste ni att 250 gram russin innehåller hela 50 rena sockerbitar?
    Jodå det visste jag. Trodde jag de flesta visste. Massvis med socker!
  • Ogi

Kanske för mycket begärt, men om du orkar TS - skulle du vilja posta hela listan du fick? :)

Svar på tråden visste ni detta om russin?