• 7 michelingodingar

visste ni detta om russin?

Jag har alltid trott att eftersom så många väljer att ge sina små russin som typ "lördagsgodis" är det helt ok o ge.

Nu var jag hos tandläkaren med vår 2 åring för ett par veckor sen och fick då en hel lista på saker som tandläk ratar o anser att det ska man helst inte ge sina barn och jag blev så förvånad när jag läser att Russin är det näst sämsta du kan ge ditt barn, enda som är ännu sämre det är coca cola, visste ni att 250 gram russin innehåller hela 50 rena sockerbitar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 11:31
    här kommer listan som jag fick av tandläk.

Chocos cornflakes 30 gr=4 sockerbit.
    Havrefras 35 gr= 4,3 sockerbit.
    Honey crunch cornflakes 30 gr= 4 sockerbit.
    kalaspuffar 35 gr= 5,5 sockerbit.
    Sommarmusli 35 gr= 4,1 sockerbit.
    Sunt o gott 30 gr= 0,1 sockerbit.
    Festis jordgubb 2,5 dl= 9 sockerbit.
    Fun light= 0 sockerbit.
    bob blandsaft 100 ml färdigblandad saft = 2,8 sockerbit.
    Jo-juice 1 dl= 3,6 sockerbit.
    lättdryck svartvinbär 2 dl= 4 sockerbit.
    mjölkdryck m chokladsmak 1 dl=3,1 sockerbit
    mjölkdryck m jordgubbssmak 1 dl= 2,6 sockerbit.
    Nectar exotisk 1 dl=4,5 sockerbit.
    o`boy 2 dl = 4 sockerbit.
    Pripps energy 2 dl=6 sockerbit.
    ramlösa 2 dl= 0 sockerbit
    Tropisk dricka(lågkalori) 1 lit= 8 sockerbit
    läsk,cocacola 33 cl= 11 sockerbit
    apelsinmarmelad 1 msk= 4 sockerbit
    drottningkräm m äpple 2 dl= 10 sockerbit
    bobs jordgubbssylt 100 gr= 13,6 sockerbit.
    klassisk nyponsoppa(pulver) 2 dl= 6 sockerbit
    nyponsoppa(färdig) 2 dl=6 sockerbit
    1 yoggi junior 150 gr= 7 sockerbit.
    yoghurt skogsbär 100 gr=4 sockerbit.
    Naturell yoghurt(laktos) 1 dl= 1,6 sockerbit.
    mannafrutti,risifrutti 175gr= 13 sockerbit.
    yoplait 0,6 dl= 2,6 sockerbit.
    Chokladpudding 1,5 dl= 8,6 sockerbit.
    GB glass(big pack) 100 gr= 7,6 sockerbit
    bostongurka 100gr= 6 sockerbit.
    ketchup 2 msk= 2 sockerbit
    russin 250 gr= 50 sockerbitar
    katrinplommon 250 gr= 45,2 sockerbit.
    crackers kex 250 gr= 0,4 sockerbit
    skorpor 100 gr= 4,6 sockerbit.
    choklad 200 gr= 32 sockerbit.

• Svar på tråden visste ni detta om russin?
  • bili

Detta hade jag ingen aning om! Tack för upplysningen!

• LyckligtSlut

Visste inte att det var så farligt. Men att russin och vindruvor är riktigt GIFTIGT för hundar visste jag inte! Blev lite kallsvettig av infon då jag själv har hund! Tur att han ej ätit russin!

• Tina83

tror jag läste på russinpaketet att det var drygt 300 kalorier i 100 g russin

• alwilda

Ja, bara man smakar på ett russin så förstår man väl att det innehåller mycket socker? De är ju inte sura direkt ...

Men man ska inte heller glömma att de innehåller en hel del vitaminer och mineraler till skillnad från t ex gelegodis. Rätt så bra med järn, bland annat. Här kan ni se exakt vad russin innehåller: www.recepthjalpen.se/russin.html

• alwilda

(Men visst tycker jag nog att man får räkna det som godis att äta vid särskilda tillfällen. Inte är det något som man kan snaska på jämt och ständigt, om man vill ha tänderna i behåll!)

• 7 michelingodingar
    Ogi skrev 2009-11-22 01:17:03 följande:
    Kanske för mycket begärt, men om du orkar TS - skulle du vilja posta hela listan du fick? :)
    får jag tid idag så kan jag sätta mig o skriva listan!!
  • 7 michelingodingar

Nu finns den listan jag fick av tandläk i TS!!

• Hertha

Jo det visste jag. Men det är ändå det som sonen får ibland på lördagar eller som belöning när han har varit extra duktig. Fast 250 g hade jag aldrig vågat ge honom på en gång, det brukar bli max 30- 40 g åt gången.

Å andra sidan äter han aldrig honung, marmelader glass eller godis och ytterst sällan juice och saft. Han är mjölkallergiker så choklad har inte varit något alternativ. Har försökt med riktigt mörk choklad utan mjölk men hittade den så sent i hans liv att han är alldeles för skeptisk.

• vampyria2

Ja det visste jag och dessutom så fastnar russina på tänderna och skadar dem rejält. Jag fick en massa kretik från en förskola som jag hade mina barn på när jag sa att jag inte ville att de skulle ge mina barn russin. De hade infört ett belönings system där de som hjälpte till fick russin, så de fick russin varje dag, flera gånger om dagen.
    Kan även påpeka att jag inte gillade deras belöningssystem ändå {#lang_emotions_dreamer}
    Är skönt att de i dag går ut mer med infon från tandläkaren och att russin står med {#lang_emotions_cool}

Svar på tråden visste ni detta om russin?