Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anna M

Barnprogram på finska?

Är det bara jag som kan bli irriterad på att de visar finska barnprogram för barnen? Visst är det textat men det spelar ju ingen roll när de inte kan läsa. Lite tråkigt när barnen inte kan hänga med.
    Minns att det var så även när jag var barn. När det väl var barnprogram på lördagförmiddagar, ja då förstod man ingenting :(

• Svar på tråden Barnprogram på finska?
  • Tecken

Är det något extra barnprogram på finska, eller menar du att t ex Bolibompa är på finska?

• hewa

Eftersom jag gärna vill att mina ungar ser finska barnprogram måste jag ju fråga - när och på vilken kanal är detta? Har inte lyckats pricka in dem själv nämligen.

• Trollet Ludenben

Måste ditt barn kolla på just de finska barnprogrammet då?? Barnkanalen sänder ju bollibompa större delen av dagen?? Det räcker väl?? Gör nåt annat när det är finska barnprogram eller sätt på en dvd åt henne eller nåt.
    Det finns ju massa på tv man inte gillar, inget mer med det. Jag ogillar när det är drömmarnas trädgård för det har min son växt ur... samma sak i så fall. Då byter vi kanal, sätter på en film eller så får han göra nåt annat än kolla på tv.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    hewa skrev 2009-11-21 17:38:53 följande:
    Eftersom jag gärna vill att mina ungar ser finska barnprogram måste jag ju fråga - när och på vilken kanal är detta? Har inte lyckats pricka in dem själv nämligen.
    svt har ett finskt program. Inte mycket men...
  • Anna M

Varje lördag morgon när jag var liten.. Mest då var det irriterande. Nu har jag inte sett så mycket. Nyss var det på bollibompa iaf, Hewa.
    Finns inte finska kanalen längre? Minns att den fanns förr.

• Trollet Ludenben
    Anna M skrev 2009-11-21 17:45:05 följande:
    Varje lördag morgon när jag var liten.. Mest då var det irriterande. Nu har jag inte sett så mycket. Nyss var det på bollibompa iaf, Hewa. Finns inte finska kanalen längre? Minns att den fanns förr.
    Men ärligt? har du inte kommit över det sen dess? Nu finns det ju massa barnprogram så det är knappast nån unge som blir utan tv för att det råkar sändas en eller ett par timmar finskt i veckan...
  • Tecken

Varje lördag morgon när jag var liten.. Mest då var det irriterande. Nu har jag inte sett så mycket. Nyss var det på bollibompa iaf, Hewa.Finns inte finska kanalen längre? Minns att den fanns förr.
    Vad gör det om det är finska barnprogram på tv på lördagsförmiddagar? Det är inget som säger att ni måste titta! Har ni DVD-spelare? Kolla på någon film då istället.

Det bor väldigt många i Sverige som har finska som andraspråk, tycker det är bra att de har möjlighet att se tv på sitt språk. Och då inte enbart på finska tv-kanaler.
  • Anna M

Trollet Ludenben skrev 2009-11-21 17:47:38 följande:

Men ärligt? har du inte kommit över det sen dess? Nu finns det ju massa barnprogram så det är knappast nån unge som blir utan tv för att det råkar sändas en eller ett par timmar finskt i veckan...
    nä, jag har fått men för livet....
    Kände bara för att skriva nåt jag irriterade mig på lite.
  • Trollet Ludenben
    Anna M skrev 2009-11-21 17:50:11 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-21 17:47:38 följande: nä, jag har fått men för livet.... Kände bara för att skriva nåt jag irriterade mig på lite.
    Förstod nästan det att det var nån som hade tråkigt och störde sig på första bästa...
  • Anna M
    Tecken skrev 2009-11-21 17:49:34 följande:
    Vad gör det om det är finska barnprogram på tv på lördagsförmiddagar? Det är inget som säger att ni måste titta! Har ni DVD-spelare? Kolla på någon film då istället.Det bor väldigt många i Sverige som har finska som andraspråk, tycker det är bra att de har möjlighet att se tv på sitt språk. Och då inte enbart på finska tv-kanaler.
    Hade bara ettan och tvåan när jag var liten. Enda barnprogrammet var på finska, serbiska och nåt tredje språk. Inget på svenska.
  • Anna M

Trollet Ludenben skrev 2009-11-21 17:51:29 följande:

Förstod nästan det att det var nån som hade tråkigt och störde sig på första bästa...
    alldeles riktigt :) Sambon kollar hockey. Så var redan irriterad.;) Sen i pausen bytte han till barnprogram, och då var det nåt på finska :)
  • Tecken

Anna M skrev 2009-11-21 17:52:23 följande:

Hade bara ettan och tvåan när jag var liten. Enda barnprogrammet var på finska, serbiska och nåt tredje språk. Inget på svenska.
    Fanns det verkligen inget program på svenska? Hade ni ingen VHS-spelare?

Då jag var liten fanns det åtminstone Bolibompa på svenska och på fredagar var det Disneydags.

Man måste inte titta på tv, jag var ute väldigt mycket som liten.
  • BimBim o Knorrans Mamma

Satt precis o störde mig som fan på det med. barnkanalen nu är det finska barnprogram på.
    På bästa sändningstid för barnen med. Min 2,5 åring sa. Lilla spöket laban e inte roligt mer....
    O då kollade jag o då var det på finska.
    Va fan.. Kan de inte ha en speciell kanal till det där jädrans muminspråket så man kan få lite lugn o ro på kvällen. GAHHH!!!

O de andra barnkanalerna är de ju bara skit på de med....

• Anna M
    Tecken skrev 2009-11-21 17:53:51 följande:
    Anna M skrev 2009-11-21 17:52:23 följande:
    Fanns det verkligen inget program på svenska? Hade ni ingen VHS-spelare?Då jag var liten fanns det åtminstone Bolibompa på svenska och på fredagar var det Disneydags. Man måste inte titta på tv, jag var ute väldigt mycket som liten.
    Vhs fick vi hyra vissa speciella helger! haha... Ägde ingen förrän jag var nästan tonåring... Tänkte mer på helgmornar när jag var liten. På kvällen fanns det ju så man klarade sig :)
  • Dilong
    hewa skrev 2009-11-21 17:38:53 följande:
    Har du kollat här: areena.yle.fi/
  • mrs maniac

haha, jag minns att mina tv-mornar bestod av juttu, språka på serbokroatiska och tecken till varandra, för döva :)

det var tider det. =P

• Anna M

mrs maniac skrev 2009-11-21 18:07:49 följande:

haha, jag minns att mina tv-mornar bestod av juttu, språka på serbokroatiska och tecken till varandra, för döva :) det var tider det. =P
    Teckenlåda el vad det hette hade ju iaf röster så man kunde hänga me ;) Resten förstod man ingenting av.
  • Hädvigg

BimBim o Knorrans Mamma skrev 2009-11-21 17:56:50 följande:

Satt precis o störde mig som fan på det med. barnkanalen nu är det finska barnprogram på. På bästa sändningstid för barnen med. Min 2,5 åring sa. Lilla spöket laban e inte roligt mer.... O då kollade jag o då var det på finska. Va fan.. Kan de inte ha en speciell kanal till det där jädrans muminspråket så man kan få lite lugn o ro på kvällen. GAHHH!!! O de andra barnkanalerna är de ju bara skit på de med....
    Mumintrollen pratar svenska, sådetså!
  • MaNiMi

mr maniac: hihi jag är också uppvuxen med språka på alla möjliga sorters språk, det sändes alltid en stund innan de vanliga barnprog.
    Inte förstod man mycket, men tittade gjorde man ändå och jag kan efter det iaf känna igen dessa språk och urskilja dem från andra..så lite lärorikt var det väl iaf!
    På somrarna blev det danska barnprogram när vi var på sommarstället söderut, funkade det med.
    Så mkt finska program är det väl ändå inte på tv? Å så mkt annat som går att titta på ist nu, samt dvd å liknande så det borde väl gå att lösa på något sätt ts?

Svar på tråden Barnprogram på finska?