Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Gastric by pass opererad och gravid

Jag lägger till den nya tråden då jag hoppas på ett plus snart.... :P

• Anna Paulita

En fråga, ni som är hyffsat nyopererade, typ 1 eller 2 år sedan. Går ni på spec mödravården eller vanlig MVC?

• Anna Paulita

Lilla Lillan skrev 2009-12-02 09:34:31 följande:

Hej alla tjejer! :)För ca en vecka sen gjorde jag min GBP op.....Jag har PCO-S o alltså svårt att bli gravid.Enligt kirurgen så blir man väldigt fertil av denna operationen.Nu till min fråga....Någon annan här som har PCO o haft problem att bli gravid som överviktig o sen efter op gått ner massor med kg o sen blivit gravid?????Man bör vänta minst 1 år det vet jag någon som "råkat" bli gravid tidigare?Hoppas någon orkar svara!Tråden är tillagd som favoriter SOLKLAR tråd.....
    Du skriver råkar inom " " tecken....menar du råkar på riktigt eller råkar med flit?

Jag tycker det vore väldigt olyckligt om du "råkade" bli gravid med flit innan ditt år har gått. Självklart behöver det inte innebära att du mår dåligt men det finns ju en tanke med att man ska låta det gå ett år.

Försök att i första hand focusera på att gå ner i vikt, och sedan på en graviditet. Om det inte är så att din tid börjar glida ifrån dig, dvs du är upp mot 40....då är det kanske lite mer brottom.
  • Anna Paulita

Tyvärr blev det inget på första försöket. :P Mensen kom här om dagen, det hade jag dock inte väntat mig heller.

MelvinMeja; Din mage är supersnygg!

• Anna Paulita
    Nuttans Mamma skrev 2009-12-05 13:53:11 följande:
    Min dietist rekommenderade mig att gå upp några kilo i vikt för planerat kommande graviditet, blev ni också rekommenderade det?
    Nej inte direkt, däremot ska min läkare på min 1 års kontroll att han såg det som en fördel ifall jag vägde 5 kg " för mycket " (rent BMI mässigt) vid en eventuell graviditet. Nu gick jag ner de 5 kilona iallafall och tror faktiskt det inte spelar någon större roll.
  • Anna Paulita

Jag är gravid! Plockade ut spiralen för 2 månader sedan och är redan på smällen! :O
    MEN jag vet inte om det är i v 5 eller v 9. Hade mens i början av december och blödde lite blod/slem den 20e och 21a, om det var en nidblödning är jag i v 9 och om det var en mens så är jag i v 5. :P

Ska ringa MVC i morgon, de hade ingen tfn tid idag.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita

Tack för alla gratulationer! Jag ska på inskrivningssamtal på tisdag och träffa läkaren på torsdag. De blev uppenbarligen lite smått stressade över att jag är GBP opererad, har haft typ 2 diabetes och hade högt blodtryck tidigare. Vi får se hur lång tid det tar innan de skickar mig till spec mödravården Vilket inte är ett problem för mig alls.

• Anna Paulita

Hade ni andra problem med lågt blodsocker i början av er graviditet och ingen matlust. En väldigt dålig kombo för övrigt. :(

Ni som är typ i v 30 och mer, hur mycket har ni gått upp? Ni som fött, hur mycket gick ni upp allt som allt?

• Anna Paulita
    Mrs Kaffelatte skrev 2010-01-30 18:35:38 följande:
    OKej.. Ja även om man är skitfrånig så tycker jag det är jobbigt att gå upp i vikt.. Det har liksom något negativt över sig.. Visst hade man fattat att man nu mer är 2 så okej men när jagint eförstår att jag är gravid så är det lite jobbigt.. Iofs nu har jag bara gått upp 4-5 kilo och är i vecka 17 men ändå.. Man är så fruktansvärt inställd på att man ska gå ner och försöka hålla nere vikten..Men sen som Du skrev Mifuna så är det ju flera som går ner mer efteråt än vad de gått upp under graviditeten.. Och det i sig är väl inte heller bra för min del... Hua.. Förlåt för allt gnäll det är verkligen inte meningen men ingen annan kan ens föreställa sig vad jag går genom mer än möjligtvis ni... Ni som har varit med om min resa och dessutom går genom eller har gått genom en graviditet efter op.Jag har flera opade vänner men alla har barn sedan före open så.. Jaja nu var det mycket tugg på Fru Kaffe här... hahahahaha en underbar lördagkväll. ps är det bara jag som längtar efter ett glas vin??
    Du är inte ett dugg fånig, för i sådana fall är jag precis lika fånig och jag tycker att mina tankar kring viktökning är helt normala om man har gjort en gbp. Jag är den förste att erskänna att jag är LIVRÄDD att gå upp. Jag tänker på varje bit jag stoppar i munnen och är supernoga med att skriva matdagbok. Jag vill ha 100 % koll på vad jag äter för att slippa gå upp. Helst vill jag inte gå upp alls, men jag vet att det är idiotiskt då det skulle innebära en viktminskning. Men jag jobbar på att tänka glada och god tankar kring mig själv och min vikt.

Men fan, vad det är svårt.

Jag saknar inte vin ännu, men hade jag vetat att det var sista gången jag drack vin förrförra helgen på lääääänge hade jag druckit mer. ;)
  • Anna Paulita

Jag var på inskrivning i går på MVC, i morgon ska jag träffa läkaren. Sedan får vi se om jag blir kvar på MVC eller får gå på Spec Mödravården. Hon trodde att det var spec mödravården som gällde. Inte pg min operation i sig utan pga att jag har haft diabetes. I vilket fall kommer jag göra en glukosbelastning rätt omgående också.

BF är iallafall 6:e september. :D

Svar på tråden Gastric by pass opererad och gravid