Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Maria C S 75

Förbereda smulpaj?

Hejsan! En fråga från en som inte är så bra på detta med bak. Skall göra en smulpaj men vill ha den nybakad när gästerna kommer. Kan man förbereda pajdeg, fyllning och smuldegen ovan och sätta in i kylen ett par timmar innan man stoppar in den i ugnen. Borde väl inte vara några problem eller...???

• Svar på tråden Förbereda smulpaj?
  • Maria C S 75

Tack för svaret! Kom på en fråga till. Ibland så blir den lite degig i botten. Kan det vara för att äpplena är så saftiga? Någon sa att man kan strö lite potatismjöl i botten och att det suger upp vätskan, stämmer det?

• SofiaO

Maria C S 75 skrev 2009-11-22 10:09:57 följande:

Tack för svaret! Kom på en fråga till. Ibland så blir den lite degig i botten. Kan det vara för att äpplena är så saftiga? Någon sa att man kan strö lite potatismjöl i botten och att det suger upp vätskan, stämmer det?
    Lägg äpplena i botten utan pajdeg under (smörj formen först) och strö smuldegen över, så har du löst det problemet
  • Maria C S 75
    Lägg äpplena i botten utan pajdeg under (smörj formen först) och strö smuldegen över, så har du löst det problemet
    Brukar göra så när jag gör den till oss själva men nu är det gästr på G Då ser det mycket finare ut med botten tänkte anstränga mig lite extra
  • SofiaO

Maria C S 75 skrev 2009-11-22 10:16:39 följande:

Brukar göra så när jag gör den till oss själva men nu är det gästr på G Då ser det mycket finare ut med botten tänkte anstränga mig lite extra
    Då kan du nog inte förbereda den helt och låta den stå i kylen... Alternativt är om du har pajdegen uttryckt i en form i kylen, äpplena delade i en skål och smuldegen i ytterligare en skål. När gästerna är på ingång, så häver du ihop allt i pajformen och ställer in i ugnen. Då slipper du nog problemet med kladdig botten.
  • SofiaO

Blanda lite potatismjöl med äpplena tillsammans med socker och kanel innan du lägger dem på pajbotten, då suger mjölet upp ev.överflödig vätska. Själv har jag dock aldrig stött på det problemet annat än när jag gör bärpaj. Hallon innehåller ju rätt mkt vätska t.ex.

Svar på tråden Förbereda smulpaj?