• Darling06

Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??

Hmm, ja alltså rubriken blev väl inte den bästa..
    Men jag förstår lixom inte riktigt.. Inte vilja tvätta håret?
    Har en kompis som är frisör och hon fick en kund en dag som va som "er", hon tvåttade inte sitt hår med annat än typ havregryn eller nåt annat skumt.
    Kompisen sa att det var det värsta och äckligaste hår hon känt på eller sett. Det luktade apa milt sagt och var helt supervidrigt..
    Är ni lite äckliga ni som gör såhär:)
    Menar inte att hoppa på nån utan är mest bara nyfiken och orkar verkligen inte plöja heeeela er tråd;)

• Svar på tråden Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??
  • Danitra
    sasssyy skrev 2009-11-22 19:32:37 följande:
    fast det där var ju inte ett särskilt trevligt svar till någon som helt ärligt -om än lite klumpigt- undrar hur i helvete ni håller er hygieniska och rena?? Jag undrar också, har jättesvårt att tänka mig att inte tvätta mitt hår med schampoo, jag väljer gärna lite dyrare schampoon från tex Lush där jag vet att det är naturliga produkter men tvätta håret "på riktigt" vill jag göra annars känner jag mig äcklig. Har inte förstått det där med no poo som propageras för, tycker det låter äckligt då "poo" för mig är bajs.. vet att det är tänkt som förkortning på schampoo men det blir lite fånigt då det faktiskt betyder något också.. jag blir liksom lite fnissig. Hur gör ni då? Hur får ni rent era hår? Blir det inte fett och klumpigt och trassligt när man inte använder tvål som ju är avfettande, mitt hår blir ju jättefett efter bara två dagar och måste schamponeras.
    Så du menar på allvar att du inte tror på något annat sätt att bli ren än med schampoo?
    Ingen jag har stött på som tvättar sitt hår på andra sätt än med schampoo har luktat äckligt eller haft fett hår.
  • jadeu

Mitt hår är absolut inte skitigt eller luktar illa och jag använder inte schampo. Jag tvättar det med balsam och det fungerar alldeles utmärkt ,blir rent och luktar gott . Däremot så har mitt hår blivit mkt tjockare och blankare, har långt hår som nu är blankt och rakt istället för slitet och frissigt.

• sasssyy
    Danitrass skrev 2009-11-22 19:37:40 följande:
    ja.. för INGEN jag känner tvättar håret med något annat än schampoo.. jag har en ganska stor umgängeskrets med människor från samhällets alla skikt och riktningar allt från miljönissar till yuppisar, allt från vänsterradikaler till högerextremister.... allt från supersvenskar till invandrare från världens alla hörn..... men ingen tvättar sitt hår i annat än schampoo och jag förstår verkligen inte grejen... jag vill ha schampoo och tvål .

Det här är något som skrivits en del om i pressen, läste en artikel i MåBra om en reporter som testade och tyckte att hennes hår blivit så fint och glansigt, men då måste de ha förväxlat bilderna för jag tyckte att håret på "efter-bilden" såg rent överjävligt slitet och misskött ut. Själv använder jag aldrig balsam för jag tycker håret blir så äckligt av det... en del tycker jag är jättekonstig men jag fräser inte på dem och de fräser inte på mig för det...
    du -eller någon annan- behöver inte vara nedlåtande för den skull... informera istället hur ni gör och varför....
  • sasssyy
    jadeu skrev 2009-11-22 19:41:48 följande:
    Mitt hår är absolut inte skitigt eller luktar illa och jag använder inte schampo. Jag tvättar det med balsam och det fungerar alldeles utmärkt ,blir rent och luktar gott . Däremot så har mitt hår blivit mkt tjockare och blankare, har långt hår som nu är blankt och rakt istället för slitet och frissigt.
    använder du balsam på samma sätt som jag anänder schampoo (ja hur använder jag schampoo är ju inte så lätt för dig att veta men "som vanligt)???

Använder du vilket balsam som helst eller något särskilt???
  • Danitra
    sasssyy skrev 2009-11-22 20:06:42 följande:
    ja.. för INGEN jag känner tvättar håret med något annat än schampoo.. jag har en ganska stor umgängeskrets med människor från samhällets alla skikt och riktningar allt från miljönissar till yuppisar, allt från vänsterradikaler till högerextremister.... allt från supersvenskar till invandrare från världens alla hörn..... men ingen tvättar sitt hår i annat än schampoo och jag förstår verkligen inte grejen... jag vill ha schampoo och tvål . Det här är något som skrivits en del om i pressen, läste en artikel i MåBra om en reporter som testade och tyckte att hennes hår blivit så fint och glansigt, men då måste de ha förväxlat bilderna för jag tyckte att håret på "efter-bilden" såg rent överjävligt slitet och misskött ut. Själv använder jag aldrig balsam för jag tycker håret blir så äckligt av det... en del tycker jag är jättekonstig men jag fräser inte på dem och de fräser inte på mig för det... du -eller någon annan- behöver inte vara nedlåtande för den skull... informera istället hur ni gör och varför....
    Jag är inte ett dugg nedlåtande och fräser gör jag inte heller, är bara förvånad över din inställning. Nog för att vi människor har varit rätt skitiga under vissa tider och kulturer men också väldigt renliga - även utan schampoo. 
    Själv gillar jag schampoo alldeles för mycket för att sluta med det, men jag vet att det skulle gå jättebra och att jag inte alls skulle lukta äckligt eller ha fett hår. Detta eftersom jag mött flera stycken som klarar sig finfint utan schampo!
  • sasssyy
    Danitrass skrev 2009-11-22 20:10:13 följande:
    konstigt det blir när jag ska citera dig ...hmmmm.... ja ja ...skit samma

Jag tycker det låter underligt att inte använda schampoo och jag är ändå ingen som "Övertvättar" mitt hår.. allra minst nu när jag börjar få lite längre... max 3ggr/vecka på inrådan av frisörer.. och inget balsam som sagt för jag tycker håret liksom blir... hmm.. det blir som en hinna på det, känns äckligt och tungt- har testat flera olika sorters balsam och det blir samma resultat.

Däremot har jag jätteproblem med både håravfall (troligtvis relaterat till stress och högt blodtryck just nu iofs) och mjäll.. och det ENDA schampoo som hjälpt mig är svindyrt, närmare 200 spänn flaskan med teatreaolja och eucalyptus i.. funderar på om man kan göra någon blandning själv....Någon som vet kanske??? om man får sno tråden lite, vet att no poo pysslar lite med oljor (vilket för mig ju signalerar fett hår, vilket jag inte vill ha mer än jag redan har..hellre torrare tack)...
  • Fåret Shaun
    sasssyy skrev 2009-11-22 20:07:50 följande:
    använder du balsam på samma sätt som jag anänder schampoo (ja hur använder jag schampoo är ju inte så lätt för dig att veta men "som vanligt)??? Använder du vilket balsam som helst eller något särskilt???
    Balsam utan silikon.
    Jag körde helt utan schampo ett tag men då vi en gång i veckan badar i simhall där de har vatten som luktar lite unket blev det att jag hade schampo där. Nu har jag schampo i håret max 1 gång i veckan annars blir det att skölja håret eller att tvätta med balsam.
    I somras när vi var utan vatten i stugan fick min sambo, som annars får flottigt hår på en dag, tvätta håret mer sällan och nu behöver han inte tvätta det v arje dag
    Det är fint att peka
  • Numminen

Om du vill veta mer om balsammetoden så läs på lockig.se, de har bra och enkel info. Jag har inte använt schampoo sen mars och mitt hår är väldigt rent ändå! Jag använder balsam istället (inte alla sorter funkar, beror på innehåll) och håret är både mer lättfixat och ser finare ut nu än vanligt. Och då har jag ändå inte lockigt hår (vilket metoden egentligen är framtaget för) utan typiskt tunt nordiskt hår som lätt blir flygigt.

Min upplevelse är alltså att håret ser bättre ut, men framför allt att hårbotten mår mycket bättre! Jag har alltid haft problem med kliande hårbotten och mjäll som inte vanligt mjällshampo biter på... nu har jag inga problem alls!

Det är säkert individuellt om metoden passar eller inte, samt att olika produkter kan passa olika bra. Men jag rekommenderar alla som är nyfikna att pröva! Det känns lite ovant att det inte skummar när man tvättar men när jag redan efter en vecka märkte hur mycket bättre håret mådde så hade jag ingen tvekan om att fortsätta.

• Pormoicheia

Nja. Nu kan mitt hår säkert se skitigt ut mellan varven. Men jag vet folk som använder schampo också som har det så jag tror inte att det är något specifikt för oss schampovägrare.

Anledningen till att vår medeltid var så ohygienisk var för att katolikerna som tog över efter de asatroende vikingarna såg vatten som något som "bar smitta". Man stängde badhus eftersom de även användes lite lätt som bordeller (=könssjukdomar) och den nakna kroppen ansågs vara syndig. När man tvättade sig själv var man ju dessutom tvungen att ta på sig själv och det var ju defenitivt ännu syndigare!

Att inte använda schampo är ju inte samma sak som att inte tvätta sig, tyvärr är det många som blandar ihop begreppen.

Balsammetoden funkar efter principen att fett löser fett förutsatt att man använder ett balsam utan silikon. Att använda sig av havregryn funkar som ett torrschampo, de krossade havregrynen sufger åt sig fettet och sen när man borstar ur det så är håret fettfritt och volymen har fått sig ett riktigt boost
    När man tvättar med ägg har man fördel av det fettlösande ämnet lectin som finns i äggulan. Men massagen är en jätteviktig del av metoden att tvätta utan schampo.

Annat som är matnyttigt att veta är att kemikalierna i schampon är extremt uttorkande för både hår och hårbotten (och miljön). Det som händer när man tvättar håret med schampo är att hårstrået torkas ut inifrån och hårbottnens fettproduktion triggas igång (eftersom den blir uttorkad). Så detso oftare man tvättar håret med starka kemikalier desto torrare blir håret och desto mer fett produceras för att kompensera uttorkningen. Där kommer sen balsamet in och kapslar in håret i ett lite glänsande lager av silikon som täcker skadorna man åstakommit håret. Håret ser friskt och glänsande ut men så fort man tvättar bort silikonhöljet kommer sanningen tyVärr fram.
    Detta "slit" innebär att väldigt många behöver göra inpackningar med jämna mellanrum för att återfukta och ge håret lite näring.

När man däremot tvättar med ämnen som är i stort sett enbart närande behövs det sällan göra inpackningar eftersom håret aldrig torkar ut i samma utsträckning. Och eftersom man inte torkar ut hårbottnen lika mycket minskar fettproduktionen oftast. Talgkörtlarna tillverkar sebum (fett) efter förfrågan, precis som brösten producerar mjölk efter hur mycket barnet suger.

• sasssyy

Pormoicheia

din sista liknelse gör ju att jag blir avig.. eftersom min son sög helt förtvivlat och det ändå inte blev mer än någon tesked mjölk i mina tuttar ha ha...

men visst är det så som du skriver.. det är ju lite samma sak med läppgojs.. man ska inte hålla på med cerat för det slår ut kroppens egna funktion att skapa fukt och fett...kanske inte riktigt samma sak men lite samma princip.. att låter man kroppen sköta sig själv så brukar det funka.

Jag använder NU ett svinbilligt skitschampoo eftersom mitt dyra var slut i hälsokosten...det märks så att säga.

Jag har ett jäääättetjockt och inte alls nordiskt hår, nu när jag sparar ut måste jag tunna ut det någon gång i månaden eftersom det helt enkelt blir så "stort" att det ser ut som en hjälm, det växer mer på tjockleken än längden tyvärr... och spikrakt. Måste undersöka det där med balsam.. men vet att teatrea är suveränt på mitt hår iaf... så något som innehåller det vore nog det bästa..

Svar på tråden Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??