• Darling06

Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??

Hmm, ja alltså rubriken blev väl inte den bästa..
    Men jag förstår lixom inte riktigt.. Inte vilja tvätta håret?
    Har en kompis som är frisör och hon fick en kund en dag som va som "er", hon tvåttade inte sitt hår med annat än typ havregryn eller nåt annat skumt.
    Kompisen sa att det var det värsta och äckligaste hår hon känt på eller sett. Det luktade apa milt sagt och var helt supervidrigt..
    Är ni lite äckliga ni som gör såhär:)
    Menar inte att hoppa på nån utan är mest bara nyfiken och orkar verkligen inte plöja heeeela er tråd;)

• Svar på tråden Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??
  • konkelbär
    Pormoicheia skrev 2009-11-22 22:31:09 följande:
    Fast å andra sidan (för att spinna vidare på det. Du skriver att du inte skulle kunna tänka dig att smeta in ägg och gryn i håret (och det är helt ok så det är inte något sånt jag ä rute efter nu). Men vet du vad dina hårvårdsprodukter innehåller?
    Vad innehåller dom?
  • Pormoicheia
    konkelbär skrev 2009-11-22 22:32:38 följande:
    Vad innehåller dom?
    Det är precis detta man får till svar.
    Många har svårt för vegetabiliska oljor och detta med att tvätta håret med ägg m.m.
    De allra flesta håller sig helst till produkter som finns att köpa, men väldigt få vet vad de egentligen innehåller.
    I mitt huvud låter det jätteknasigt att hellre använda sånt man inte vet vad det är än sånt man vet vad det är.
  • konkelbär
    Pormoicheia skrev 2009-11-22 22:41:46 följande:
    Det är precis detta man får till svar. Många har svårt för vegetabiliska oljor och detta med att tvätta håret med ägg m.m. De allra flesta håller sig helst till produkter som finns att köpa, men väldigt få vet vad de egentligen innehåller. I mitt huvud låter det jätteknasigt att hellre använda sånt man inte vet vad det är än sånt man vet vad det är.
    Inget bra svar. Gör mig inte ett dugg övertygad. Men som tidigare nämnt har jag inte mycket val; jag måste ha balsam till mig lockiga hår.
  • johanna1980

Men blir inte håret flottigt om man bara tvättar det med balsam??

• konkelbär
    johanna1980 skrev 2009-11-22 23:07:13 följande:
    Konstigt nog inte. Man sköljer ju ordentligt.
  • Whintra

Nej, om du använder ett "godkänt" balsam (finns lista på godkända balsam på lockig.se) utan massa silikoner och annat jox i fungerar det alldeles utmärkt att tvätta med balsam. Däremot bör man läsa på om denna metod innan man börjar för att dels hitta rätt balsam och dels lite andra viktiga detaljer. Läsa om metoden kan man göra här:

www.lockig.se/

johanna1980 skrev 2009-11-22 23:07:13 följande:
  • Blyger

Oj vad intressant att läsa om det här! Jag har också problem med min hårbotten som under vinterhalvåret bara kliar och kliar. Måste gå in på lockig.se och läsa på lite mer! :)

Jag förstår att du Darling06, inte är så sugen på att prova eftersom din vän inte sa att det var så lyckat(i hennes ögon). Man brukar ju lita på vad ens vänner säger. Men jag tycker att du kanske borde prova på, bara för att skaffa dig en egen uppfattning om saken? Det kanske funkar fantastiskt på dig??

För övrigt så har boken äkta vara och den hemlige kocken ungefär samma tema som denna diskussion (fast det gäller vår mat),och är väldigt intressant. Kan rekommenderas, jag har fått mycket mer hälsosamma och naturliga matvanor :D

• Magrat
    Darling06 skrev 2009-11-22 22:03:09 följande:
    Har du överhuvudtaget nån som helst anledning att hoppa på mig på det sättet??Jag skrev att rubriken var klumpig i mitt inlägg och skrev även att det verkligen inte var nåt påhopp. Att jag bara var nyfiken. Men jag är både blond och blåögd så i dina ögon är jag väl blåst. Å det må så vara. Var mest nyfiken faktiskt då jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att smeta håret fullt i gryn eller ägg. Usch..Funkar säkert men det är inte min grej. Men än en gång, va mest nyfiken på om ni luktar lite illa i håret eftersom min frissa träffat en No poo tjej som va sjukt vidrig i sitt hår.Att bara använda balsam visste jag inte att ni gjorde för det lilla jag läst så har det enbart handlat om ägg och bikarbonat och annat knepigt.Men huvudsaken att det fungerar och att ni trivs:)
    Det är kanske så att en del tycker att de blir påhoppade om du både i rubriken och i själva texten skriver och undrar om en grupp människor är äckliga, och det kanske inte är konstigt om någon börjar med att försöka försvara sig med samma tonfall. Det finns ju många andra sätt att uttrycka en nyfikenhet.

Pormoichea har redan förklarat väldigt bra varför en del väljer att inte använda shampo.

No poo är ett samlingsbegrepp för olika tvättmetoder vars enda gemensamma nämnare är att man använder sig av naturligare saker än shampo. Det är en förkortning för No Shampoo och samtidigt en ordlek (No Poo = Inget skit).

Det är alltså så att trots att vi inte använder shampoo, tvättar vi håret (99% av "oss" i alla fall, det finns de som kör Sebum Only, men de tillhör undantagen). En del tvättar med balsam, en del med ägg, bikarbonat, rasullera, honung eller enbart vatten. Många har dessutom ett par olika metoder som man varvar med.

Blir håret rent luktar det inte illa, däremot luktar det inte starkt av de parfymer som finns i shampo. Det luktar hår helt enkelt.

Om den personen du hänvisar till luktade illa så har hon uppenbarligen misslyckats med att rengöra håret, och jag hoppas att frisören på ett diplomatiskt sätt kunde berätta att håret var i dåligt skick så hon kunde göra något åt det.
  • Trill

Hellre naturliga produkter än alla äckliga kemikalier som finns i schampon och balsam.

• Pormoicheia
    konkelbär skrev 2009-11-22 22:59:32 följande:
    Inget bra svar. Gör mig inte ett dugg övertygad. Men som tidigare nämnt har jag inte mycket val; jag måste ha balsam till mig lockiga hår.
    Jag är inte ute efter att övertyga. Jag delade mest med mig av en tanke jag själv tänker.
    Jag vill veta vad jag har i håret eller använder på min kropp precis som att jag helst vill veta vad det är jag äter. Huden är trots allt vårt absolut största organ.

Jag kan tyvärr inte komma med ett mer ingående svar just nu. Men om någon vecka när mitt arbete är färdigt och jag fått en möjlighhet att prata med några experter (hudläkare m.m.) samt fått kolla siffrorna så kan jag komma med mer matnyttigt.

Men väldigt få vet vad deras produkter innehåller oavsett om det handlar om schampon eller handcremer. Jag har hittat rapporter där det påvisas samband mellan barns allt tidigare puberteter och kemikalierna i vår vardag samt att mineraloljor förknippas med ledgångsreumatism och det är väldigt lätt att bara googla på de olika ämnen man hittar i innehållsföreteckningen så kan man hitta massor av information om vad just den kemikalien är till för och hur den påverkar både hår, hud och miljö.
  • Schnauser

Jag är en nyfrälst no-pooare. Toppen att tvätta håret på ett naturligare sätt. Nej, jag är varken skitig eller äcklig.

Tycker också det låter som om tjejen hos frissan inte riktigt lyckats med metoden hon använde. Kanske behöver hon byta eller alternera mellan olika metoder.

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
Svar på tråden Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??