Darling06 skrev 2009-11-22 22:03:09 följande:
Har du överhuvudtaget nån som helst anledning att hoppa på mig på det sättet??Jag skrev att rubriken var klumpig i mitt inlägg och skrev även att det verkligen inte var nåt påhopp. Att jag bara var nyfiken. Men jag är både blond och blåögd så i dina ögon är jag väl blåst. Å det må så vara. Var mest nyfiken faktiskt då jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att smeta håret fullt i gryn eller ägg. Usch..Funkar säkert men det är inte min grej. Men än en gång, va mest nyfiken på om ni luktar lite illa i håret eftersom min frissa träffat en No poo tjej som va sjukt vidrig i sitt hår.Att bara använda balsam visste jag inte att ni gjorde för det lilla jag läst så har det enbart handlat om ägg och bikarbonat och annat knepigt.Men huvudsaken att det fungerar och att ni trivs:)
Det är kanske så att en del tycker att de blir påhoppade om du både i rubriken och i själva texten skriver och undrar om en grupp människor är äckliga, och det kanske inte är konstigt om någon börjar med att försöka försvara sig med samma tonfall. Det finns ju många andra sätt att uttrycka en nyfikenhet.
Pormoichea har redan förklarat väldigt bra varför en del väljer att inte använda shampo.
No poo är ett samlingsbegrepp för olika tvättmetoder vars enda gemensamma nämnare är att man använder sig av naturligare saker än shampo. Det är en förkortning för No Shampoo och samtidigt en ordlek (No Poo = Inget skit).
Det är alltså så att trots att vi inte använder shampoo, tvättar vi håret (99% av "oss" i alla fall, det finns de som kör Sebum Only, men de tillhör undantagen). En del tvättar med balsam, en del med ägg, bikarbonat, rasullera, honung eller enbart vatten. Många har dessutom ett par olika metoder som man varvar med.
Blir håret rent luktar det inte illa, däremot luktar det inte starkt av de parfymer som finns i shampo. Det luktar hår helt enkelt.
Om den personen du hänvisar till luktade illa så har hon uppenbarligen misslyckats med att rengöra håret, och jag hoppas att frisören på ett diplomatiskt sätt kunde berätta att håret var i dåligt skick så hon kunde göra något åt det.