• kikidil

Privat mvc på Hjärtat i Uppsala?

Hej! Jag har varit på inskrivning på Hjärtat i december. Sambon var också med på besöket. Eftersom det är vårt första barn har vi ju ingenting att jämföra med, men vi var mycket nöjda med besöket. Barnmorskan tog sig mycket tid för oss och vi fick ett varmt och fint bemötande. Jag har haft en del blödningar under första veckorna så vi har varit väldigt oroliga. Tycker att barnmorskan även fångade upp våran oro på ett bra sätt. Bra är också att de använder samma journalsystem som Landstinget. Vi ska på vårt andra besök i början på februari och om jag minns rätt ska vi då även erbjudas en gruppträff med andra som väntar barn.

Håller med att det är lite trist att deras hemsida inte är komplett än, men nu har det faktiskt hänt lite i alla fall. Läste idag att deras salsakurser för gravida ska starta snart så jag anmälde mig direkt. {#lang_emotions_smile}
  • kikidil

Vad är det för "program" ni valde? Min barnmorska har som sagt också pratat om en gruppträff men jag är osäker om man blir kallad automatiskt eller om man får själv hålla koll. Vi bokade inte heller någon tid för nästa besök i vecka 20 så det är nog bäst att ringa och höra. Som du skriver så är väl inte allt hundraprocentig, men jag tycker det väger de upp med sitt varma bemötande. 

Förstår att du längtar till ultraljudet! Vi ska dit den 29 januari, vet knappt hur jag ska få tiden att gå! {#lang_emotions_smile}
  • kikidil

Hmm, vi fick inte välja något sånt men det verkar ju så som vi ska köra på versionen med gruppträffar. Fast när, hur och var, det är en gåta hittills... Eftersom det är första barnet så har jag ju ingen aning om hur det brukar gå till!

Ska ni inte dit förrän vecka 25? Nu blir jag osäker om det verkligen var vecka 20 vi ska dit igen... Nåja, jag får ringa imorgon och höra lite om vad som händer!
    Det är ju inte omöjligt att vi hamnar på samma gruppträff, vår BF är ju bara tre veckor innan det är dags för er, 1 juli! =)
  • kikidil

Sådär, nu har jag ringt till Hjärtat och fått reda på när, var och hur. Det är gruppträff i vecka 20, den 8 februari för min del och sedan möte med barnmorskan i vecka 25. Håller med dig, namera, att det känns långt bort till vecka 25! Det är ju först i mitten på mars! 

Förresten, fick du det där pappret som ska till Försäkringskassan på din inskrivning? Jag fick inte det och undrar om det inte blir för sent att vänta med det till vecka 25 med tanke på Försäkringskassans eviga handläggningstider... {#lang_emotions_undecided}
  • kikidil

Hej MissSindra!

Jo, jag är nöjd men jag har som sagt bara varit på inskrivning hittills och jag har inte heller något att jämföra med då det är vårt första barn. Jag ska berätta sen när jag varit på första gruppträffen, fast det är tydligen inte barnmorskorna som håller i det...
    Jag gillar också tanken att man ska känna igen någon av barnmorskorna på förlossningen. Helst skulle man ju vilja ha sin barnmorska hela vägen och även under förlossningen, men den modellen finns väl knappt i Sverige?
  • kikidil

Du får berätta sen hur det gick för dig på Hjärtat! Är osäker om de har tillgång till sjukgymnast, men jag har för mig att jag hörde något sånt. I alla fall har de samarbete med en läkare. Blev erbjuden kontakt med läkaren då jag behövde bli sjukskriven, men i mitt fall var det smidigast att gå via min egen husläkare.

• kikidil

namera: ska du också dit den 8 februari? Det vore ju roligt! {#lang_emotions_smile}

MissSindra: hur gick det för dig idag? Gick det bra att byta till Hjärtat?
  • kikidil

Vad kul att du har bytt, hoppas du blir nöjd! På vilken mvc var du innan? Är inte sådana föräldrakurser standard? Det trodde jag i alla fall...

Hoppas att du ska bli piggare snart, att svimma är ju inte så kul {#lang_emotions_wink}
  • kikidil

På tisdag ska jag pröva massagen! Ringde och bokade en tid idag när jag återigen blev så stel i axlar och nacke att jag fick dunkande huvudvärk... {#lang_emotions_yell} 

• kikidil

Sådär tjejer, nu har jag varit och provat massagen. Och det var skööönt! {#lang_emotions_sunny} Har unnat mig en hel timme och det kostade då 500 kr. Tycker det är helt okej! Det var Helena som masserade och hon körde först en halvtimme vanligt muskelmassage och sedan en halvtimme taktil massage. Har aldrig tidigare fått taktil massage och tyckte att det var jättebra. Så nu sitter jag här hemma och känner mig riktig skön mör i kroppen. Ja just det, det fanns speciella dynor på britsen så man fick plats med magen. Bekvämt!

Frågade också angående det där med barnmorskebesöken eftersom jag inte riktigt visste hur det ska gå till. Men nu ska vi alltså varva gruppträffar och individuella besök hos barnmorskan. Träffen i vecka 20 verkar vara en enstaka föreläsning och senare blir man inbokad i en föräldragrupp som man ska träffa kontinuerligt. Låter bra tycker jag! 
    Nu längtar jag efter nästa fredag då vi ska på rutinultraljud. Kan knappt vänta på att se lillen! Den måste ha växt till sig ordentligt nu, i alla fall blir min mage bara större och större {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Privat mvc på Hjärtat i Uppsala?