• namera

Privat mvc på Hjärtat i Uppsala?

För en månad sedan öppnade den privata barnmorskekliniken Hjärtat i centrala Uppsala (hoppas det är okej att länka: http://www.bmhjartat.se). Eftersom jag är ruggigt missnöjd med landstingets vård vill jag gå privat denna gång. Är det någon som redan går på Hjärtat? Hur är det? Tyvärr är ju hemsidan inte komplett ännu, det saknas information och då känns det svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra de är. Funderar på att gå dit och prata med dem i veckan, men vill gärna höra lite från andra också.

Häng kvar nu, älskade Knyttet!
  • Svar på tråden Privat mvc på Hjärtat i Uppsala?
  • kikidil

Hej! Jag har varit på inskrivning på Hjärtat i december. Sambon var också med på besöket. Eftersom det är vårt första barn har vi ju ingenting att jämföra med, men vi var mycket nöjda med besöket. Barnmorskan tog sig mycket tid för oss och vi fick ett varmt och fint bemötande. Jag har haft en del blödningar under första veckorna så vi har varit väldigt oroliga. Tycker att barnmorskan även fångade upp våran oro på ett bra sätt. Bra är också att de använder samma journalsystem som Landstinget. Vi ska på vårt andra besök i början på februari och om jag minns rätt ska vi då även erbjudas en gruppträff med andra som väntar barn.

Håller med att det är lite trist att deras hemsida inte är komplett än, men nu har det faktiskt hänt lite i alla fall. Läste idag att deras salsakurser för gravida ska starta snart så jag anmälde mig direkt. {#lang_emotions_smile}
  • namera

Jag skrev in mig och är nöjd hittills. Allt var väl inte hundraprocentigt, men bra mycket bättre än landstinget. Bokade tid för RUL på Akademiska 15 februari, lääängtar. Min sambo är sugen på salsakursen, då han dansat förr. Själv är jag, även som ickegravid, lika duktig på att dansa som en valross. Så jag är inte lika sugen. Däremot ska vi också på gruppträffarna då vi valde det "programmet". Hon visste dock inte när nästa gruppträff som passar oss tidsmässigt skulle vara, så jag ska ringa nästa vecka och höra mig för.

Älskade Knytte-Pytte, BF 2010-07-23.
  • kikidil

Vad är det för "program" ni valde? Min barnmorska har som sagt också pratat om en gruppträff men jag är osäker om man blir kallad automatiskt eller om man får själv hålla koll. Vi bokade inte heller någon tid för nästa besök i vecka 20 så det är nog bäst att ringa och höra. Som du skriver så är väl inte allt hundraprocentig, men jag tycker det väger de upp med sitt varma bemötande. 

Förstår att du längtar till ultraljudet! Vi ska dit den 29 januari, vet knappt hur jag ska få tiden att gå! {#lang_emotions_smile}
  • namera

Man kunde antingen välja ett slags basprogram med bara individuella möten med barnmorskan eller ett där man (fast enbart om man är förstföderska, tror jag?) då och då träffar andra i grupp.

Vi ska på nästa individuella besök i vecka 25 och fick inte heller någon tid. Känns lite märkligt, men antar att jag får ringa och boka en tid som passar.

29 januari, bara 2½ vecka kvar! Snacka om spännande!

• kikidil

Hmm, vi fick inte välja något sånt men det verkar ju så som vi ska köra på versionen med gruppträffar. Fast när, hur och var, det är en gåta hittills... Eftersom det är första barnet så har jag ju ingen aning om hur det brukar gå till!

Ska ni inte dit förrän vecka 25? Nu blir jag osäker om det verkligen var vecka 20 vi ska dit igen... Nåja, jag får ringa imorgon och höra lite om vad som händer!
    Det är ju inte omöjligt att vi hamnar på samma gruppträff, vår BF är ju bara tre veckor innan det är dags för er, 1 juli! =)
  • namera

Då är det nog i vecka 25 ni ska dit. Så ser de nationella programmen ut. Tycker det känns långt bort, blir i början av april för min del. Är sugen på den där massagen man kan få (eller, ja, den kostar ju). Min rygg behöver knådas.

Åh, en till julibebis!

• kikidil

Sådär, nu har jag ringt till Hjärtat och fått reda på när, var och hur. Det är gruppträff i vecka 20, den 8 februari för min del och sedan möte med barnmorskan i vecka 25. Håller med dig, namera, att det känns långt bort till vecka 25! Det är ju först i mitten på mars! 

Förresten, fick du det där pappret som ska till Försäkringskassan på din inskrivning? Jag fick inte det och undrar om det inte blir för sent att vänta med det till vecka 25 med tanke på Försäkringskassans eviga handläggningstider... {#lang_emotions_undecided}
  • MissSindra

Hej tjejer.

Är i vecka 26 nu och funderar på att byta till mvc Hjärtat då jag gillar tanken på att ev känna igen BM på förlossningen när man väl hamnar där.

Det verkar som om era erfarenheter av dem än så länge är bra?

• kikidil

Hej MissSindra!

Jo, jag är nöjd men jag har som sagt bara varit på inskrivning hittills och jag har inte heller något att jämföra med då det är vårt första barn. Jag ska berätta sen när jag varit på första gruppträffen, fast det är tydligen inte barnmorskorna som håller i det...
    Jag gillar också tanken att man ska känna igen någon av barnmorskorna på förlossningen. Helst skulle man ju vilja ha sin barnmorska hela vägen och även under förlossningen, men den modellen finns väl knappt i Sverige?
Svar på tråden Privat mvc på Hjärtat i Uppsala?