• HJ81

Hjälpas åt att få bort sockerberoende?

Nu jäklar måste jag ta tag i det här, jag är totalt sockerberoende och har så varit sen jag var 15 år. 13 år med massa godis VARJE dag alltså. Jag vill knappt tänka på vad jag gör mot min stackars kropp och för att inte tala om alla pengar som ryker. Så from i morgon är det dags. Jag SKA få bort detta enorma sötsug genom att låta bli all form av sötsaker i några veckor. Det kommer bli rent ut sagt hemskt och jag har svårt att tro att jag kommer klara det. Men jag vill försöka. Någon som vill vara med så vi kan pusha varann?

• Svar på tråden Hjälpas åt att få bort sockerberoende?
  • HJ81

Ja jag äter mängder med skräpmat så ja det gäller även det! Att sluta med mjöl däremot är helt och håller omöjligt för mig, jag gillar inte att äta sallad och att äta potatis varje dag blir för enformigt. Men jag ska kanske försöka dra ner lite på det, äta mer grönsaker till måltiderna och mindre kolhydrater.

• HJ81
    dogcatbird skrev 2009-11-22 22:02:07 följande:
    Men jag äter inte sallad och potatis??
    men vad äter du då? ursäkta min dåliga fantasi men jag gillar inte alls att laga mat och om man inte får äta pasta och sånt måste man väl äta sallad och potatis till proteinet? eller hur är det med ris, är det mjöl i?
  • HJ81
    AnnaVirrPanna skrev 2009-11-22 22:10:07 följande:
    Ett tips från en som varit totalt sockerberoende. Kromtabletter! Det hjälpte mig efter mååånga försök under flera år. Det tog 2 dagar så var mitt sug borta. Numera kan jag äta några godisar utan att länsa skafferiet. Kanske värt att testa?!
    Jag har testat kromtabletter flera ggr i hopp om att de skulle hjälpa men det gjorde tyvärr inte det för mig. Tack ändå!
  • HJ81
    habanero skrev 2009-11-22 21:51:50 följande:
    Jag är med och för gäller det skräpmat också
    trollet83 skrev 2009-11-22 22:27:25 följande:
    Jag har också planer på att få bort mitt sockerberoende from imorgon..har frossat i helgen o har dessutom diabetes så detta är verkligen ett nödvändigt ont att få bort detta beroende!Men har försökt så många ggr förut o nu kanske det inte bådar så gott inför jul heller..., men har iaf planer på att försöka minska på socker o ska försöka att inte ha sånt hemma..(om inte svärmor kommer med glass, kakor etc som hon brukar när hon hälsar på trots att vi sagt till om det..o det gör då inte saken lättare!) På tisdag fyller dessutom svärfar år och min mor på onsdag, så denna vecka känns inte som jättebra start heller men måste försöka!Ska iaf jobba imorgon så då är det ingen fara dagtid..men sedan när kvällen kommer..
    Kul då är vi några i alla fall! trollet83 jag förstår precis vad du menar, det är såå svårt på kalas och annat. Fast jag har nog lika svårt vareviga kväll. Mitt liv känns hemskt utan godis och så ska det ju inte vara.
    Jag har inga planer på att sluta helt utan vill bara vara helt utan det några veckor just för att få bort beroendet, i så fall kan man ju fortfarande äta i jul men då kanske det inte behövs lika mycket för att känna sig nöjd.
  • HJ81

Jag har faktiskt ganska bra koll på hur man ska äta även fast det kanske inte låter som det, ett stort problem för mig är att jag inte tycker så mycket om det som är bra. Jag är den som äter 75 % kolhydrater och resten protein, skulle aldrig kunna äta kött med sås och bara lite grönsaker till. Tycker det är vidrigt äckligt. Eller enbart köttfärssås. Usch! Jag har en gång för flera år sedan låtit bli sötsaker 10 dagar i sträck (de enda dagarna jag inte ätit godis sen 13 år tillbaka), mitt sötsug praktiskt taget försvann, även fast jag åt massa pasta, pommes frites osv. (På den 11:e dagen råkade jag äta godis igen och sen var det kört.) Så jag vet att det ska gå utan att vara superextrem.
    Jag har inga viktproblem så jag behöver inte gå ner i vikt även om några kg ner såklart inte skulle skada:)

• HJ81
    dogcatbird skrev 2009-11-22 22:46:20 följande:
    PS Julen är ett gyllene tillfälle att få bättre matvanor: om man äter skinka, sylta, köttbullar, choklad, kål, revbensspjäll, grisfötter, russin, mandlar, dadlar, ris a la malta, sill, sillsallad med grädde, lutfisk osv osv så har man inte fått i sig nåt mjöl!! Ok, vissa har ströbröd i köttbullarna, men man kan göra på bara ägg och köttfärs. Faktiskt riktigt vettig mat.
    Jag läste nyss en tråd där det stod att russin innehåller en massa socker, Så russin får du nog hoppas över! Jag undrar om inte detsamma gäller dadlar. och choklad?? pratar du supermörk choklad då el?
  • HJ81
    trollet83 skrev 2009-11-27 22:41:32 följande:
    Hej!Hur går det för alla som försöker sluta med socker?Jag har nu varit utan rent socker, alltså i form av godis, kakor, bullar, glass o efterrätter i 5 dagar!Tycker det gått jättebra hittills gäller bara att fortsätta o inte falla för frestelsen denna första tid då det är lättast att falla dit!Åt dock pizza igår men det räknar jag inte riktigt som lika beroendeframkallande för mig..
    Jag misslyckades, inte så oväntat. Åt fikabröd redan på eftermiddagen i måndags, så det var inte länge jag klarade mig. Sen har det blivit fika varje dag + godis och annat varje kväll. Jag måste ha den sämsta självdisciplin som finns. Nu skall jag försöka i morgon igen så får vi se hur det går den här gången..
Svar på tråden Hjälpas åt att få bort sockerberoende?