• HJ81

Hjälpas åt att få bort sockerberoende?

Nu jäklar måste jag ta tag i det här, jag är totalt sockerberoende och har så varit sen jag var 15 år. 13 år med massa godis VARJE dag alltså. Jag vill knappt tänka på vad jag gör mot min stackars kropp och för att inte tala om alla pengar som ryker. Så from i morgon är det dags. Jag SKA få bort detta enorma sötsug genom att låta bli all form av sötsaker i några veckor. Det kommer bli rent ut sagt hemskt och jag har svårt att tro att jag kommer klara det. Men jag vill försöka. Någon som vill vara med så vi kan pusha varann?

• Svar på tråden Hjälpas åt att få bort sockerberoende?
  • dogcatbird

Nej, ris är inte mjöl, men det är snabba kolhydrater om det inte är råris t ex.

Ja, jag tänker som så här: jag gör "spaghetti och köttfärssås", men jag lagar bara köttfärsen. Jag gör kotlett men kokar ingen potatis. jag äter fläskfilé i grädde med curry, banan och jordnötssmör, men tar inte ris till, jag äter omelett, men gör ingen stuvning på (mjöl) utan tar ostskivor på. Om jag måste ha mjöl till t ex kesoplättar tar jag grovt dinkelmjöl, något som funkar. Jag gör inte sås till kött på mjöl, för jag använder grädde. Alla lightprodukter går bort eftersom fettet är ersatt med stärkelse (som höjer blodsockret)

jag är inte helt emot kolhydrater, men de finns ju även i mjölk, morötter, äpple osv och det räcker bra för mig. Särskilt mycket grönsaker äter jag inte heller. Något litet till varje mål

Kroppen är inte gjord för att behöva pumpa runt så himla mycket insulin som det blir av en massa raffinerad mat. Fett lagras och man kan bli diabetiker. Frukt höjer också blodsockret. Sedan sjunker det och då måste man fylla på sött i evigheters evigheter. Om man inte äter vita döden-produkter, utan äter kött, fisk, skaldjur, ägg, fett, olja, nötter, grädde, aioli, majonnäs osv så mår man mycket bättre. Käka en näve mandlar eller jordnötter till kaffet t ex. Popcorn funkar bra för mig.

Jag har som du ätit godis JÄMT. Men nu vet jag att om jag t ex tar en äppelpaj på stan, så "måste" jag även köpa godis. Äter vi pasta så har jag plöstligt så mycket ärenden till stan så jag kan köpa godis. det ger mig suget tillbaka. Så jag undviker det som gör mig sugen. Det kan räcka med en sked mjöl i en sås... Glutamat (E621) gör mig också tokig efter junk. Kolla efter det på förp!

Man blir inte sugen på riktig mat när man är i det där tillståndet, man bara känner att man kan döda för en tallrik spaghetti... Men man kan få tummen ur genom att lära sig att läsa på förpackningar. det ska inte vara en massa kolhydrater och det ska vara ett lågt värde på "varav sockerarter". Förr sa man att man skulle äta "fettsnålt och fiberrikt" det skulle kunna vara typ fettfri, osötad yoghurt med mûsli. Tittar man på det så kanske det är 78 g kolhydrater i müslin samt stärkelse i yoghurten. men inte så mycket näring egentligen, bara energi, och blodsockret åker upp och ned. Nu vet man mer om västvärldens fetmaproblem och junkätande och ser att fettfritt och en massa fibrer inte har hjälpt, bara stjälpt. Idén med 6-8 brödskivor om dagen på 70-talet var väl inte så lysande...

Tyvärr tvingas du nog lära dig att tillaga kött och fisk och bönor och allt, men så vet du att du äter bra. sedan kan du vist göra en äppelpaj en dag och frossa. men du kommer kanske att känna hur seg du blir och sedan hur förhöjt intresse du får för junket igen. Men du vet varför och kan sätta dig över det.

Förr sa man "ta en kexchoklad om du är sugen för det är mindre fett" Nu vet man att det är blodsockerhöjande med kexet och att man blir fetare än om man äter en liten bit nougat utan kex. Och sugen på mer av samma.

detta lite om hur jag tänker. Det är lite GI och LCHF inspirerat. men inget extremt. Bara för att inte gå upp i vikt och för att slippa känna mig galen efter godis och fika och pasta och pommes och pajer och snacks och glass och chilinötter (mjöl-skal med E 621)) och allt som dominerade min diet då.

• dogcatbird

PS Julen är ett gyllene tillfälle att få bättre matvanor: om man äter skinka, sylta, köttbullar, choklad, kål, revbensspjäll, grisfötter, russin, mandlar, dadlar, ris a la malta, sill, sillsallad med grädde, lutfisk osv osv så har man inte fått i sig nåt mjöl!! Ok, vissa har ströbröd i köttbullarna, men man kan göra på bara ägg och köttfärs. Faktiskt riktigt vettig mat.

• HJ81

Jag har faktiskt ganska bra koll på hur man ska äta även fast det kanske inte låter som det, ett stort problem för mig är att jag inte tycker så mycket om det som är bra. Jag är den som äter 75 % kolhydrater och resten protein, skulle aldrig kunna äta kött med sås och bara lite grönsaker till. Tycker det är vidrigt äckligt. Eller enbart köttfärssås. Usch! Jag har en gång för flera år sedan låtit bli sötsaker 10 dagar i sträck (de enda dagarna jag inte ätit godis sen 13 år tillbaka), mitt sötsug praktiskt taget försvann, även fast jag åt massa pasta, pommes frites osv. (På den 11:e dagen råkade jag äta godis igen och sen var det kört.) Så jag vet att det ska gå utan att vara superextrem.
    Jag har inga viktproblem så jag behöver inte gå ner i vikt även om några kg ner såklart inte skulle skada:)

• HJ81
    dogcatbird skrev 2009-11-22 22:46:20 följande:
    PS Julen är ett gyllene tillfälle att få bättre matvanor: om man äter skinka, sylta, köttbullar, choklad, kål, revbensspjäll, grisfötter, russin, mandlar, dadlar, ris a la malta, sill, sillsallad med grädde, lutfisk osv osv så har man inte fått i sig nåt mjöl!! Ok, vissa har ströbröd i köttbullarna, men man kan göra på bara ägg och köttfärs. Faktiskt riktigt vettig mat.
    Jag läste nyss en tråd där det stod att russin innehåller en massa socker, Så russin får du nog hoppas över! Jag undrar om inte detsamma gäller dadlar. och choklad?? pratar du supermörk choklad då el?
  • dogcatbird

Jag blir inte godissugen av russin som tur är, men det är ju jättesött. Nej, jag menar vanlig sliskig svensson-choklad, men det går bra för min del. Bara jag inte tar en kaka, haha!!

HJ81 skrev 2009-11-22 22:55:15 följande:
    Jag läste nyss en tråd där det stod att russin innehåller en massa socker, Så russin får du nog hoppas över! Jag undrar om inte detsamma gäller dadlar. och choklad?? pratar du supermörk choklad då el?
  • AnnaVirrPanna

måste fråga... om man ska hoppa över mjöl, potatis och ris... Kan man äta Bulgur istället då?

• dogcatbird

Bulgur vet jag inte hur grovt det är, men man kan ju titta i en GI tabell och se om det är raketbränsle det med.

Sedan tror jag inte att potatis kan vara så illa, jag personligen blir inte sötsugen efter att ha ätit kokt potatis... men jag äter inte det för att jag tycker att potatis är äckligt Men min morfar käkade två kastruller potatis om dan, och han var inte fet. Testa det med makaroner så får du se på viktuppgång...

OBS! Jag pratar bara om det som funkar för mig

AnnaVirrPanna skrev 2009-11-23 09:53:59 följande:
    måste fråga... om man ska hoppa över mjöl, potatis och ris... Kan man äta Bulgur istället då?
  • habanero

jag brukar köpa dinkel och spirulina pasta i hälsokost affären. jag inbilliar mig att det är nytigare. Den är iallafall godare än vanlig pasta för det är mer smak på den.

• trollet83

Hej!Hur går det för alla som försöker sluta med socker?Jag har nu varit utan rent socker, alltså i form av godis, kakor, bullar, glass o efterrätter i 5 dagar!Tycker det gått jättebra hittills gäller bara att fortsätta o inte falla för frestelsen denna första tid då det är lättast att falla dit!Åt dock pizza igår men det räknar jag inte riktigt som lika beroendeframkallande för mig..

• HJ81
    trollet83 skrev 2009-11-27 22:41:32 följande:
    Hej!Hur går det för alla som försöker sluta med socker?Jag har nu varit utan rent socker, alltså i form av godis, kakor, bullar, glass o efterrätter i 5 dagar!Tycker det gått jättebra hittills gäller bara att fortsätta o inte falla för frestelsen denna första tid då det är lättast att falla dit!Åt dock pizza igår men det räknar jag inte riktigt som lika beroendeframkallande för mig..
    Jag misslyckades, inte så oväntat. Åt fikabröd redan på eftermiddagen i måndags, så det var inte länge jag klarade mig. Sen har det blivit fika varje dag + godis och annat varje kväll. Jag måste ha den sämsta självdisciplin som finns. Nu skall jag försöka i morgon igen så får vi se hur det går den här gången..
  • sonen08

åååå en tråd för mig . är med socker beroende som heter duga. vill ner i vikt och vill bli av med mitt socker beroende, har vart socker beroende sen jag var 15 år. äter godis varje dag, nu dagtid går det bra sen i lördags kvällarna är värst då sätter sötsuget igång.

• sonen08

det tar 3 veckor att få ur gifterna efter socker i kroppen så ni vet det så är man utan godis i 3 veckor så är man fri sen från beroendet

• Juno

TS - att utesluta snabba kolhydrater behöver inte vara så dramatiskt. Och det HAR effekt på sötsuget.

Exempel

Frukost: Kokt ägg med en halv burk makrill, naturell youghurt 3%

Mellanmål: en halv avocado med citron

lunch: rostbiff med sallad, tomat och röda bönor, sås på creme fraishe och vitlök

Mellanmål: en grov knäckemacka med ost

middag: spagetti och köttfärssås, grönsaker

Mellanmål: ett kokt ägg med lite majonäs

Jag äter kolhydrater till middagen, tillsammans med familjen, men tar mycket mindre än tidigare.

Om du inte gillar sallad så finns det väl ändå några grönskaer som du gillar. Prova dig fram.

Jag äter ofta för att förhindra att bil hungrig och därmed sötsugen.

Den stora förändringen för mig är alla mackor jag satt i mig, upp till 6 mackor om dagen. med annan frukost och andra mellanmål blir det bättre balans mellan kolhydrater och proteiner och nyttiga fetter

• Juno

Glömde... om jag blir paniksugen tar jag några nötter eller en bit mörk choklad

Svar på tråden Hjälpas åt att få bort sockerberoende?