Nej, ris är inte mjöl, men det är snabba kolhydrater om det inte är råris t ex.
Ja, jag tänker som så här: jag gör "spaghetti och köttfärssås", men jag lagar bara köttfärsen. Jag gör kotlett men kokar ingen potatis. jag äter fläskfilé i grädde med curry, banan och jordnötssmör, men tar inte ris till, jag äter omelett, men gör ingen stuvning på (mjöl) utan tar ostskivor på. Om jag måste ha mjöl till t ex kesoplättar tar jag grovt dinkelmjöl, något som funkar. Jag gör inte sås till kött på mjöl, för jag använder grädde. Alla lightprodukter går bort eftersom fettet är ersatt med stärkelse (som höjer blodsockret)
jag är inte helt emot kolhydrater, men de finns ju även i mjölk, morötter, äpple osv och det räcker bra för mig. Särskilt mycket grönsaker äter jag inte heller. Något litet till varje mål
Kroppen är inte gjord för att behöva pumpa runt så himla mycket insulin som det blir av en massa raffinerad mat. Fett lagras och man kan bli diabetiker. Frukt höjer också blodsockret. Sedan sjunker det och då måste man fylla på sött i evigheters evigheter. Om man inte äter vita döden-produkter, utan äter kött, fisk, skaldjur, ägg, fett, olja, nötter, grädde, aioli, majonnäs osv så mår man mycket bättre. Käka en näve mandlar eller jordnötter till kaffet t ex. Popcorn funkar bra för mig.
Jag har som du ätit godis JÄMT. Men nu vet jag att om jag t ex tar en äppelpaj på stan, så "måste" jag även köpa godis. Äter vi pasta så har jag plöstligt så mycket ärenden till stan så jag kan köpa godis. det ger mig suget tillbaka. Så jag undviker det som gör mig sugen. Det kan räcka med en sked mjöl i en sås... Glutamat (E621) gör mig också tokig efter junk. Kolla efter det på förp!
Man blir inte sugen på riktig mat när man är i det där tillståndet, man bara känner att man kan döda för en tallrik spaghetti... Men man kan få tummen ur genom att lära sig att läsa på förpackningar. det ska inte vara en massa kolhydrater och det ska vara ett lågt värde på "varav sockerarter". Förr sa man att man skulle äta "fettsnålt och fiberrikt" det skulle kunna vara typ fettfri, osötad yoghurt med mûsli. Tittar man på det så kanske det är 78 g kolhydrater i müslin samt stärkelse i yoghurten. men inte så mycket näring egentligen, bara energi, och blodsockret åker upp och ned. Nu vet man mer om västvärldens fetmaproblem och junkätande och ser att fettfritt och en massa fibrer inte har hjälpt, bara stjälpt. Idén med 6-8 brödskivor om dagen på 70-talet var väl inte så lysande...
Tyvärr tvingas du nog lära dig att tillaga kött och fisk och bönor och allt, men så vet du att du äter bra. sedan kan du vist göra en äppelpaj en dag och frossa. men du kommer kanske att känna hur seg du blir och sedan hur förhöjt intresse du får för junket igen. Men du vet varför och kan sätta dig över det.
Förr sa man "ta en kexchoklad om du är sugen för det är mindre fett" Nu vet man att det är blodsockerhöjande med kexet och att man blir fetare än om man äter en liten bit nougat utan kex. Och sugen på mer av samma.
detta lite om hur jag tänker. Det är lite GI och LCHF inspirerat. men inget extremt. Bara för att inte gå upp i vikt och för att slippa känna mig galen efter godis och fika och pasta och pommes och pajer och snacks och glass och chilinötter (mjöl-skal med E 621)) och allt som dominerade min diet då.