• Zygo

ID-märkning i örat på katt

Min katt var hos veterinären i fredags och blev kastrerad och öronmärkt.
    Nu är nästan all grönfärg borta, trillar bort i flagor, MEN jag ser inte id-numret! Tittade med ficklampa och såg några små prickar i örat, så man kunde urskilja en sjua tror jag det var, men det är inte färglagt!
    Ska inte numret synas tydligt?

Har det blivit något tokigt, eller kommer det synas tydligare senare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 23:02
    Glömde skriva: jag såg att djursjukvårdaren hade ett papper som det stod "ägarregister" på, men jag fick inga papper eller något id-nummer med mig hem. Skulle jag inte haft det? Man vill väl själv veta numret, eller är det onödigt?

• Svar på tråden ID-märkning i örat på katt
  • drömhus

örat kan ju vara lite svullet fortfarande så att tatueringen ej syns. kolla om några dagar igen och om det fortfarande inte syns så ring veterinären som gjorde det och hör efter.

• drömhus

och ring och fråga om ägarbeviset. hur ska du annars veta vilket idnummer du ska efterlysa vid ev rymning!

• Buttelina

visst inte ens att man öronmärkte längre chip är väl mycket smartare?! dessutom ska ju du ha idnr!

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • sirisdotter

Självklart ska du veta numret som din katt är märkt med. Det var det poliserna frågade mig om, när de kom för att meddela att katten hittats (död).

Registret administreras via Svenska kennelklubben/kattregistret. Du väljer om du vill att ditt telefonnummer ska vara sökbart via registret (som finns på nätet) - annars anges bostadsort (och adress?).

Jag minns inte hur min katt registrerades där, om det var via veterinären eller om jag anmälde det. Vänta någon vecka på skriftligt besked, ring annars.

Jag kunde nästan läsa vad de tatuerat in (två bokstäver och två siffror).

• Trill

Våra katter tatuerades också i höst i samband med kastration.
    Siffrorna syns på båda katterna och vi fick ett papper med ID-numret.

Man använder fortfarande oftast tatuering på katter, eftersom folk kan se att katten är märkt om de hittar en bortsprungen katt. Har katten chip kanske upphittaren tror att katten inte är märkt...

Jag tycker du ska ta ett snack med veterinären igen.

• Trill

Glömde tillägga... det är helt normalt att en massa överskottsfärg trillar av i flagor

Titta igen om någon vecka och se om du kan urskilja märkningen.

• Zygo

Det syns fortfarande inget id-nummer, är svaga prickar, men man kan inte alls tyda något alls i örat, all färg är dessutom borta.

Ringde djursjukhuset idag och vi ska in för att kolla upp detta i nästa vecka. Jag fick veta numret idag också, men jag skulle haft papper med mig hem.
    Klåpare med andra ord. Vill ju inte behöva söva honom igen för att de misslyckats med en örontatuering liksom. Verkar ju få bli så.

Och ang chip - det är inte ett dugg smart om man har en huskatt som innekatt o som det inte ska bedrivas avel på eller att man ska transportera honom utomlands.
    Jag vill att vem som helst ska kunna se att han tillhör någon, så ingen idiot kan skjuta honom för att sen säga att "han såg förvildad ut".

• Trill
    Zygo skrev 2009-11-23 14:20:25 följande:
    Klåpare med andra ord. Vill ju inte behöva söva honom igen för att de misslyckats med en örontatuering liksom.
    Vad tråkigt att det kanske måste göras om. Men skönt att det ser ut att ordna upp sig.
    Lycka till med kisse!

Ps. Se till att du slipper betala om de måste göra om det hela. Det är veterinären som klantat sig, så de bör bjuda på sövning + tatuering nu.
  • BuoBä

TS, vad har din katt för färg på öronen? På svarta/mörka katter kan tatueringen vara svår att se även om den är gjort enligt alla konstens regler.

Jag har precis id-märkt en katt i Norge. Här har de gått över helt till att chippa nu, men de gör samtidigt en tatuering i örat där det bara står "ID" för att det ska vara enkelt att se om en katt är märkt eller ej.

• Joual

Vi har ID-märkning i örat på våra katter. Jag har inte tänkt på om man kan läsa koden idag, men när de märktes kunde man göra det.

Vi valde att tatuera istället för att chippa, eftersom en person som hittar katten på en gång kan se att den är ID-märkt, även om h*n inte kan se exakt vem som äger den eller vad det står.

• Kinya
    Buttelina skrev 2009-11-22 23:04:56 följande:
    visst inte ens att man öronmärkte längre chip är väl mycket smartare?! dessutom ska ju du ha idnr!
    Ibland är det bättre att öronmärka eftersom många människor inte vet om att chip existerar. De tror då lätt att en katt utan tatuering inte är märkt och kollar inte upp vidare. Att tatuering i örat finns det vet de flesta.
  • Zygo

Smart som i Norge skriva ID i örat och chippa, det är ju kanon! Slipper man gissa sig till dåliga siffror och bokstäver.

Katten är ljusgrå med vita tecken och hans öra är ljusrosa, så det borde synas bra med den gröna markeringen.

Jo, han får väl sövas om igen, tråkigt för honom bara att utsättas för nåt sånt igen. Ju färre narkoser desto bättre.
    Vi ska inte betala något nästa gång när de ska kika på honom iallafall.

Tack för era svar!

• Kinya
    BuoBä skrev 2009-11-23 14:30:13 följande:
    TS, vad har din katt för färg på öronen? På svarta/mörka katter kan tatueringen vara svår att se även om den är gjort enligt alla konstens regler.Jag har precis id-märkt en katt i Norge. Här har de gått över helt till att chippa nu, men de gör samtidigt en tatuering i örat där det bara står "ID" för att det ska vara enkelt att se om en katt är märkt eller ej.
    Vilken bra idé! Hoppas att de gör samma sak här i Sverige snart! Inte lätt för allmänheten att veta om katten är chippad annars. Alla bryr sig inte tillräckligt mycket för att fånga in katten, ta den till veterinären och få det kollat. Men om det står ID i örat så är det en motivering för dem att kolla upp det för då vet de att det finns där.
  • Trill
    BuoBä skrev 2009-11-23 14:30:13 följande:
    Jag har precis id-märkt en katt i Norge. Här har de gått över helt till att chippa nu, men de gör samtidigt en tatuering i örat där det bara står "ID" för att det ska vara enkelt att se om en katt är märkt eller ej.
    Gud vad smart!
  • sirisdotter

Norska varianten verkar intressant.

Ändå, skulle jag råka skaffa en till rymningsbenägen katt skulle jag skaffa både traditionell tatuering och chips. Tror det tar längre tid att få chipset avläst än att vem som helst som hittat katten avläser örontatuering och t ex ser på nätet/ringer polisen och får reda på vem ägaren är?

När vår katt hittats döende tog det knappt en timme timme innan hon dog. Jag hade gärna velat "hålla tassen" - p g a att jag har hemligt telefonnummer fick granne och polis inte tag i mig förrän älsklingen stelnat, tyvärr...

• BuoBä

TS, ja på ljusrosa öron borde det definitivt synas.

Jag antar de har tänkt ut ett system för att göra det enkelt att läsa av chip här i Norge. Polisen och alla veterinärer ska ha läsare i alla fall. Men det är ju onekligen ett steg till från att bara kolla i örat och själv slå på nätet.

Svar på tråden ID-märkning i örat på katt