Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

ID-märkning i örat på katt

Självklart ska du veta numret som din katt är märkt med. Det var det poliserna frågade mig om, när de kom för att meddela att katten hittats (död).

Registret administreras via Svenska kennelklubben/kattregistret. Du väljer om du vill att ditt telefonnummer ska vara sökbart via registret (som finns på nätet) - annars anges bostadsort (och adress?).

Jag minns inte hur min katt registrerades där, om det var via veterinären eller om jag anmälde det. Vänta någon vecka på skriftligt besked, ring annars.

Jag kunde nästan läsa vad de tatuerat in (två bokstäver och två siffror).

• sirisdotter

Norska varianten verkar intressant.

Ändå, skulle jag råka skaffa en till rymningsbenägen katt skulle jag skaffa både traditionell tatuering och chips. Tror det tar längre tid att få chipset avläst än att vem som helst som hittat katten avläser örontatuering och t ex ser på nätet/ringer polisen och får reda på vem ägaren är?

När vår katt hittats döende tog det knappt en timme timme innan hon dog. Jag hade gärna velat "hålla tassen" - p g a att jag har hemligt telefonnummer fick granne och polis inte tag i mig förrän älsklingen stelnat, tyvärr...

Svar på tråden ID-märkning i örat på katt