Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Lyx till nyår- avancerad matlagning!

Vi funderar på pilgrimsmusslor till förrätt, men jag hittar inget recept som tilltalar mig riktigt 100%. Någon som har nåt tips?

Till varmrätt blir det troligen lammytterfilé även om jag helst hade velat ha viltkött t ex hjortfilé. Till det mandelpotatismos smaksatt med västerbottenost och tryffelolja, rödvinssås (?), smörstekta kantareller och baconlindade brytbönor.

Vi skippar nog efterrätten och går direkt på vårt hemmagjorda julgodis som finns kvar i mängder!

Lite olika snittar samt fyllda krustader framåt 12-slaget.

Vinerna är inte bestämda ännu.

• JuliaåRonjasmammis
    Linny skrev 2009-12-28 17:37:43 följande:
    [citat]
    Kimpossible: Istället för rödvinssås kan jag varmt rekommendera en rökig portvinsreduktion (vi gjorde förra året). Underbar till vilt. Vi åt den till hjortfilé, mandelpotatis- och jordärtskockspuré, tryffelskum osv. 

Ja här är receptet förresten.. Personligen tycker jag det är lite roligare än rödvinssås och du hade ju skrivit ett frågetecken efter så det lät som du inte var helt övertygad själv
    www.alltommat.se/recept/timjanstekt-hjortfil-...

Tack! Jo, jag är inte alldeles såld på rödvinssås, det kändes lite för vanligt, så jag ska definitivt kolla upp receptet på portvinsreduktionen!

F ö lät det ruskigt gott med de där smördegspaketen, får nog prova det också, kanske till Alla hjärtans-dag då vi ska ha middag.
  • JuliaåRonjasmammis

Lever i väntan skrev 2009-12-28 19:55:24 följande:

Å allt låter jättegott.TYVÄRR har vi fått i uppgift att ordna förrätten i år, och det jobbig är att den inte får innehålla något från havet eller svamp. VAD HITTAR MAN PÅ?Vill ju att det skall kännas lyxigt och gott men utan skaldjur.TIPS snälla någon!
    Ankleverterrinne, kanske? Det fullkomligt ÄLSKAR jag, självklart med en riktigt bra Champagne till!
Svar på tråden Lyx till nyår- avancerad matlagning!