Genusmedvetenhet?
Dottern är snart 5 år. Innan förskolan var hennes absolut bästa kompisar pojkar och så är det fortfarande till stor del. Hon började förskolan sent, vid 4, och i samband med detta kom allt som är rosa, glitter, Barbie och you name it in i hennes värld. :) Kläderna var ett tag en stor källa till diskussion, men där är det numera lugnt och inga problem med att klänningar inte används till vardags*. Problemet med vad flickor ska och inte ska ha/göra är ännu bara på ett ytligt stadium i form av påståenden m.m. Ännu inga krav "jag vill också titta på Barbie-filmerna!" utan hon gillar fortfarande Bolibompa och det vi introducerat. Jag tänker mig dock att jag bör förbereda mig på något "värre". :)
Ni andra föräldrar som delar uppfattningen om att det kan vara bra att åtminstone tona ned de stereotypa flick/pojkrollerna - hur går man tillväga när omgivningen inte tycks se problemen? Ska man strunta i allt och visa Barbiefilmer med menlösa, rosafluffiga karaktärer? Och tänka att det ändå är viktigast med hur man lever sina liv som förälder och förebild?
Jag är självklart inte intresserad av att tvinga henne till något hon inte vill eller är. Mer att ge henne en, som jag tycker, bättre insikt om att flickor/pojkar inte nödvändigtvis är på ett och samma sätt. Och att inte känna sig tvingad att göra si eller så för att alla andra av samma kön gör det.
Så, jag tar tacksamt emot tips och tankar från andra som brottas/brottats med liknande problem! :)
Jag är ny här, så ha överseende med mig om jag startat en tråd i ett för brett ämne! :)
--
*Lillasyster, som snart blir 3, har istället tagit vid och ser sig inte själv som "fin" när hon har annat än klänning/kjol på sig. "Bara pojkar har byxor".