lisis skrev 2009-11-24 22:18:27 följande:
Min dotter gick på barndans i ett år och fick hela kittet med rosa ballerinakjol m.m. Sen ville hon sluta och i stället börja med brottning, för det hade hon provat på Sport Academy och det var mycket roligare än dans
Haha, vilken störtskön vändning (och kanske bevis för att man inte ska snöa in sig _alltför_ mycket på skadligheten hos yttre attribut).

Sport Academy rekommenderas, barnet får prova en massa olika idrotter.
Bra tips. Det finns här i stan så det är mycket möjligt att vi kollar upp.
Det kan ni ju tänka på när ni köper presenter, att fixa roliga saker som varken är sockersöta eller aggressiva. Det finns massor: såpbubblor, gatkritor, tuschpennor, leklera, ficklampor, kalejdoskop, bollar, böcker, pussel, klossar, träjärnväg, lego, spelkulor, fotbollsmål, kokböcker m.m.
Yes, det är vi redan inne på, men det är riktigt bra med tips på mer kreativa, könsneutrala, presenter!
allakantralla skrev 2009-11-25 10:52:15 följande:
Intresset för det rosa och fluffiga gick över, men hon är väldigt kläd- och modeintresserad, något hon delar med min sambo. Hon skapade en modeblogg, vilket jag tycker är kreativt, och har börjat intressera sig för second hand kläder och vad man kan göra med dem.
Skoj! Hela den grejen du berättade om med Aqua-kläderna lät ju jättebra. Just att styra in det hela mot något kreativt istället för att "bara" handla om det yttre.
allakantralla skrev 2009-11-25 10:52:15 följande:
Det är ju ändå ett gott liv man önskar åt sin barn, inte ett KORREKT liv. Men man kan visa dem vad man själv tycker är viktigt, genom att på olika sätt arbeta för förändring, både på det privata planet och i samhället.
Exakt. Det kan nog inte betonas nog mycket att ens egna liv och agerande är en "uppfostringsmetod" som väger jättetungt.
Fru Hennerdal skrev 2009-11-25 10:59:20 följande:
Vi har en son och vill att han ska få ut så mycket av livet som möjligt. Det viktigaste tycker vi är att han får tillgång till allt. Någon sa en gång att man inte behöver ta ifrån flickorna Barbie, men man ska samtidigt tillföra annat.
Visst ligger det mycket i det! Men det är svårt när man som förälder ser så mycket fel med t.ex. Barbies skönhetsideal. Man får kanske intala sig själv att det inte är "så farligt" ändå. Eller hitta dockalternativ så länge det fungerar. Det är ju främst när de blir lite äldre som jag misstänker att fabrikat blir viktigt på grund av vad kompisarna har.
Fru Hennerdal skrev 2009-11-25 10:59:20 följande:
Jag hoppas innerligt att min son växer upp till en person som trivs med tillvaron och inte upplever att han måste fejka en tillhörighet till en manlig stereotyp.
Det är så svårt det där. Jag tror ju inte att män i regel fejkar exempelvis problem med känslor, men att många gradvis glider in i en sådan roll. Det talas mycket om tonårstjejer och att de mår dåligt p.g.a. skönhetsideal m.m., men det ska inte utesluta att vi talar om de problem tonårskillar har. För att hoppa in på ett mörkt ämne så minns jag att jag förvånades mycket över att det var fler tonårspojkar än flickor som tar livet av sig i Sverige. Jag tror det kan ha mycket att göra med att man befinner sig i en så fyrkantig roll där det inte är tillåtet att visa känslor, eller tala om dem.
Sennaboo skrev 2009-11-25 11:11:17 följande:
Jag skulle verkligen försöka tona ner det och sträva efter att hon fortfarande kan ta på det hon tidigare ville och se på det hon tidigare ville, dvs det hon var nöjd med innan hon påverkades av andra.
Ja, det är ju det vi känner och försöker göra lite grand, men vi vill som sagt inte ingripa alltför mycket, så att det blir hämmande för henne. Att hon upplever sig begränsad. Det hela gick så himla snabbt också tycker jag, så vi blev lite tagna på sängen.