• MrsCD

Vad fan hander med min dator?!

Jag fattar inte varfor den beter sig sahar. Minnet haller pa att ta slut och det har varit ett problem till och fran. Jag har raderat filer, tomt papperskorgen, raderat internetgistorik och temo filer, gjort cleanup och defragmenterat harddisken. Detta gjordes senast igar och da hade jag ca 2GB kvar. Nu (efter att inte ha sparat ned nagra nya filer eller installerat program) sa ar det nere pa 660MB! Kanns som det blir mindre plats kvar ju mer jag raderar! Vad ar det som tar sadan plats? Antivirusprogrammet funkar och har inte upptackt nagra hot.

Hjalp!

• Svar på tråden Vad fan hander med min dator?!
  • SVejsan

Är det inte så at det är din växlings-fil som fylls på allt eftersom efter din rens?

"Växlingsfilen (Pagefile.sys) är en dold fil på datorns hårddisk som används på samma sätt som RAM-minne i Windows XP. Växlingsfilen utgör tillsammans med fysiskt minne det virtuella minnet. Som standard lagras växlingsfilen på startpartitionen (den partition som innehåller operativsystemet och dess stödfiler). Växlingsfilens standardstorlek, den rekommenderade, är 1,5 gånger RAM-minnet. "

Du får nog lyfta över sådant du inte behöver (foton osv) i några backup:er på separata lagringsmedium (tex extern hårddisk/DVD/ftp) . (du har väl redan saker back-up:ade antar jag - skapa fler och röj på hårddisken)

• MrsCD
    SVejsan skrev 2009-11-24 10:33:19 följande:
    Är det inte så at det är din växlings-fil som fylls på allt eftersom efter din rens?"Växlingsfilen (Pagefile.sys) är en dold fil på datorns hårddisk som används på samma sätt som RAM-minne i Windows XP. Växlingsfilen utgör tillsammans med fysiskt minne det virtuella minnet. Som standard lagras växlingsfilen på startpartitionen (den partition som innehåller operativsystemet och dess stödfiler). Växlingsfilens standardstorlek, den rekommenderade, är 1,5 gånger RAM-minnet. "Du får nog lyfta över sådant du inte behöver (foton osv) i några backup:er på separata lagringsmedium (tex extern hårddisk/DVD/ftp) . (du har väl redan saker back-up:ade antar jag - skapa fler och röj på hårddisken)
    Jag har nastan inga filer alls sparade pa datorn, nagra fa Word och Excel-dokument som sammanlagt uppgar till ca 1MB. Lagrar alla andra filer, foton och PDF:er pa en extern harddisk.
  • Mooki

Börja i roten med utforskaren och högerklicka på katalogerna för att kolla om någon är orimligt stor, sedan kan man söka sig vidare för att identifiera vilken mapp som snor all disk och eventuellt med ledning av namnet se om det är något program som knasar.
    Har själv vid något enstaka tillfälle haft en programmapp som blev uppemot 60GB pga nåt knas.
    Verkar helt bisarrt att du har så lite ledigt utrymme om du har en hyfsat modern dator. Hur stor HDD har du?

• MrsCD
    Mooki skrev 2009-11-24 11:37:27 följande:
    Börja i roten med utforskaren och högerklicka på katalogerna för att kolla om någon är orimligt stor, sedan kan man söka sig vidare för att identifiera vilken mapp som snor all disk och eventuellt med ledning av namnet se om det är något program som knasar.Har själv vid något enstaka tillfälle haft en programmapp som blev uppemot 60GB pga nåt knas.Verkar helt bisarrt att du har så lite ledigt utrymme om du har en hyfsat modern dator. Hur stor HDD har du?
    Den skall vara pa 80GB, men det star att jag har 660 MB av 31.8.

Tittade igenom vad som ligger pa harddisken. Sorterade efter storlek och det ar inget som ar over nagra MB. Det ar ju i princip bara programfiler. Jag har inga konstiga program, forutom det som kom med datorn sa har jag Quicktime Pro, ett statistik-program och Itunes.
  • SVejsan

Det låter ju då som om du kan ha någon mer partition... (Undrar om sånt kan gömmas?) för närpå 50 GB som inte syns... låter konstigt.

Har du inte någon mer "enhetsbokstav" än DVD:en, C: och ev minneskortplatser?

• MrsCD
    SVejsan skrev 2009-11-24 12:17:30 följande:
    Det låter ju då som om du kan ha någon mer partition... (Undrar om sånt kan gömmas?) för närpå 50 GB som inte syns... låter konstigt. Har du inte någon mer "enhetsbokstav" än DVD:en, C: och ev minneskortplatser?
    nej.
  • pluvdo

låter konstigt att du har mindre plats på datorn än du skall ha. kan du öppna "dator"/"min dator" och ta skärmdump och visa hur det ser ut med de olika enheterna där?

(skärmdump=PrtSc/print screen uppe till höger på tangentbord. gå sedan in i exempelvis paint, klistra in, spara, lägg upp någonstans och länka)

• MrsCD
    pluvdo skrev 2009-11-24 12:33:13 följande:
    låter konstigt att du har mindre plats på datorn än du skall ha. kan du öppna "dator"/"min dator" och ta skärmdump och visa hur det ser ut med de olika enheterna där?(skärmdump=PrtSc/print screen uppe till höger på tangentbord. gå sedan in i exempelvis paint, klistra in, spara, lägg upp någonstans och länka)
    Har lagt upp en i mitt galleri.
  • pluvdo

Väldigt liten och otydlig bild, men så vitt jag kan se är D: din andra partition.

• pluvdo

Så, jag vet inte varför din dator fylls upp utan förklaring, men för att lätta lite på C: så kan du i alla fall ta filer, om du har musik, bilder och/eller filmer och klippa ut dem och sedan klistra in dem på D istället. eftersom den har 100% ledigt utrymme.

Svar på tråden Vad fan hander med min dator?!