• MrsCD

Vad fan hander med min dator?!

Jag fattar inte varfor den beter sig sahar. Minnet haller pa att ta slut och det har varit ett problem till och fran. Jag har raderat filer, tomt papperskorgen, raderat internetgistorik och temo filer, gjort cleanup och defragmenterat harddisken. Detta gjordes senast igar och da hade jag ca 2GB kvar. Nu (efter att inte ha sparat ned nagra nya filer eller installerat program) sa ar det nere pa 660MB! Kanns som det blir mindre plats kvar ju mer jag raderar! Vad ar det som tar sadan plats? Antivirusprogrammet funkar och har inte upptackt nagra hot.

Hjalp!

• Svar på tråden Vad fan hander med min dator?!
  • pluvdo

och extrakolla med din man så han inte lagt in saker utan din vetskap. man får ju vara försiktig med sånt när hårddisken är såpass liten.

• teacherspet

Hej - här har du svar från en IT-kille. Jag har läst igenom tråden och kollat på bilderna.

1. Hårddisken i datorn är på 40 GB.

2. Att din hårddisk är uppdelad i två delar (kallas "partitioner" på dataspråk) beror på att den lilla förmodligen innehåller en Vista-installation som levererades med datorn. Om du istället installerar om datorn (förslagsvis med Windows 7) så kan du slå ihop de två delarna och utnyttja hela hårddisken istället.

3. Du kan använda programmet SpaceSniffer som du kan ladda ner gratis härifrån - - www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/index.html - för att hitta vad det är på hårddisken som tar upp plats. Gör det, sen kan du skälla på mannen att han ska ta bort porrfilmerna eller vad det nu är ;)

• c0ol
    pluvdo skrev 2009-11-24 14:04:14 följande:
    om man formaterar något som är oformaterat så bör väl inte det påverka så mycket? det säger väl sig självt att man till exempel inte skall formatera om C:. det går förresten inte ens att göra i diskhanteraren, så vitt jag kan se så... men jag skrev fel, jag menade inte att compmgmt.msc skulle skrivas in i kommandotolken utan i "Kör..."/"Run..." :/
    Nja om man nu som ts är lite osäker på var utrymmet är så kan det vara lite farligt att bara be dom formatera nått, nej c: brukar inte fungera, men ibland finns det lite andra små partitioner där bootsectorn ligger som kan vara dumt att ta bort.
  • c0ol
    pluvdo skrev 2009-11-24 14:43:38 följande:
    jag tycker det låter väldigt konstigt om en dator med vista på bara har 40 gb i utrymme, allt som allt, med tanke på att vista tar såpass mycket plats. har du möjlighet att lämna in datorn där du köpte den? har du några papper eller något nånstans som visar hur stort utrymme du skall ha? jag har svårt för att tro att det bara skall vara 40 gb...
    40Gb är en rätt normal storlek på en system partition
  • MrsCD
    teacherspet skrev 2009-11-24 22:15:56 följande:
    Hej - här har du svar från en IT-kille. Jag har läst igenom tråden och kollat på bilderna.1. Hårddisken i datorn är på 40 GB.2. Att din hårddisk är uppdelad i två delar (kallas "partitioner" på dataspråk) beror på att den lilla förmodligen innehåller en Vista-installation som levererades med datorn. Om du istället installerar om datorn (förslagsvis med Windows 7) så kan du slå ihop de två delarna och utnyttja hela hårddisken istället. 3. Du kan använda programmet SpaceSniffer som du kan ladda ner gratis härifrån - - www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/ind... - för att hitta vad det är på hårddisken som tar upp plats. Gör det, sen kan du skälla på mannen att han ska ta bort porrfilmerna eller vad det nu är ;)
    Tack for ditt svar!

Jag skall ladda ner spacesniffer och se om det ar nagot orovackande, men jag skulle tro att det ar framst vista och mina program som tar plats. Nu nar jag slog pa datorn hade jag 5.57GB ledigt, och det var bara 4GB nar jag stangde den igar. Hur kommer det sig?
  • teacherspet

Nja, Vista och program borde inte ta så mycket plats, kanske 15-20 GB max om du har mycket program installerade.

Resten är förmodligen dokument dvs bilder, musik, filmer.

Att du hade mer ledigt idag än igår... vet inte... men det måste ju ha tagits bort filer. Din man kanske?

• MrsCD
    teacherspet skrev 2009-11-25 09:32:04 följande:
    Nja, Vista och program borde inte ta så mycket plats, kanske 15-20 GB max om du har mycket program installerade. Resten är förmodligen dokument dvs bilder, musik, filmer.Att du hade mer ledigt idag än igår... vet inte... men det måste ju ha tagits bort filer. Din man kanske?
    Ok, da skall jag leta.

Men som det ser ut i listan over allt som ligger pa C: sa ar det bara "program files" och "Windows" som ar over 1GB. "Users" ar bara 193MB. Kan dokument ha hamnat i programfilsmappen?
  • pluvdo

Jag har för mig att, ifall man har ont om minne så kan datorn ta av hårddiskutrymmet för att kunna arbeta bättre, om minnet tar slut. Det kan ju vara därför utrymme tillfälligt försvinner då du använder datorn. Hur mycket minne har du?
    (högerklicka på dator och välj egenskaper så står det där)

• MrsCD
    pluvdo skrev 2009-11-25 12:33:50 följande:
    Jag har för mig att, ifall man har ont om minne så kan datorn ta av hårddiskutrymmet för att kunna arbeta bättre, om minnet tar slut. Det kan ju vara därför utrymme tillfälligt försvinner då du använder datorn. Hur mycket minne har du?(högerklicka på dator och välj egenskaper så står det där)
    Det later ju rimligt.

Jag har 894MB.
  • SVejsan
    pluvdo skrev 2009-11-25 12:33:50 följande:
    Jag har för mig att, ifall man har ont om minne så kan datorn ta av hårddiskutrymmet för att kunna arbeta bättre, om minnet tar slut. Det kan ju vara därför utrymme tillfälligt försvinner då du använder datorn. Hur mycket minne har du?(högerklicka på dator och välj egenskaper så står det där)
    Kallas växlingsfil och det står om det i inlägg 1 !
  • pluvdo
    MrsCD skrev 2009-11-25 12:54:27 följande:
    Det later ju rimligt. Jag har 894MB.
    Jaha, jag trodde de olika RAM-minnena låg på 256, 512, 1024 osv... att man kan lägga ihop dem också och få exempelvis 254+512, men visste inte att man kunde få 894 mb minne? Någon som kan rätta mig?

Hur som helst så är det lite minne för en dator med vista på, särskilt med så litet hårddiskutrymme. Jag hade problem med min dator, med att den var seg och sådär, för någon månad sedan och lämnade in den. Då satte reparatören in mer minne så jag nu har 1,5 gb i RAM och det är mycket bättre... Stor skillnad.
  • pluvdo

och han tyckte jag var dum som hade vista på den med så lite minne (fast det var ju så jag köpte den...) så vill inte veta då vad han skulle säga om din dator.. :)

• MrsCD
    Jaha, jag trodde de olika RAM-minnena låg på 256, 512, 1024 osv... att man kan lägga ihop dem också och få exempelvis 254+512, men visste inte att man kunde få 894 mb minne? Någon som kan rätta mig?Hur som helst så är det lite minne för en dator med vista på, särskilt med så litet hårddiskutrymme. Jag hade problem med min dator, med att den var seg och sådär, för någon månad sedan och lämnade in den. Då satte reparatören in mer minne så jag nu har 1,5 gb i RAM och det är mycket bättre... Stor skillnad.
    Det star RAM (memory): 894.
    Jag har inga problem med att det gar segt heller....
  • pluvdo

nä, men det kan väl ändå förklara att utrymme försvinner. min var så seg eftersom jag hade så mycket saker i datorn att det inte fanns plats nog för den att ta av när minnet tog slut. :)

• c0ol
    pluvdo skrev 2009-11-25 14:25:37 följande:
    nä, men det kan väl ändå förklara att utrymme försvinner. min var så seg eftersom jag hade så mycket saker i datorn att det inte fanns plats nog för den att ta av när minnet tog slut. :)
    Växlingsfil finns alltid, windows swapar alltid ut saker från ram till den filen när dom inte använts på ett tag, det för att de program som används utnyttja ramminnet.
  • c0ol
    MrsCD skrev 2009-11-25 10:00:41 följande:
    Ok, da skall jag leta. Men som det ser ut i listan over allt som ligger pa C: sa ar det bara "program files" och "Windows" som ar over 1GB. "Users" ar bara 193MB. Kan dokument ha hamnat i programfilsmappen?
    Kan vara dolda mappar med, finns ju även en möjlighet att datorn blivit hackad och används i ett nätverk för fildelning.
  • c0ol
    pluvdo skrev 2009-11-25 13:51:13 följande:
    MrsCD skrev 2009-11-25 12:54:27 följande: Jaha, jag trodde de olika RAM-minnena låg på 256, 512, 1024 osv... att man kan lägga ihop dem också och få exempelvis 254+512, men visste inte att man kunde få 894 mb minne? Någon som kan rätta mig? Hur som helst så är det lite minne för en dator med vista på, särskilt med så litet hårddiskutrymme. Jag hade problem med min dator, med att den var seg och sådär, för någon månad sedan och lämnade in den. Då satte reparatören in mer minne så jag nu har 1,5 gb i RAM och det är mycket bättre... Stor skillnad.
    Det kan stå så om man har delat minne med grafikkortet.
Svar på tråden Vad fan hander med min dator?!