• Supersoniclove

Liten hundras som INTE fäller!

Vilka hundraser fäller INTE päls?
    Alla småhundar tänker jag på nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 11:47
    alltså en hund som inte fäller ett dugg..
    Inte nån hund som fäller lite.

• Svar på tråden Liten hundras som INTE fäller!
  • scaniae
    ming skrev 2009-11-26 10:35:57 följande:
    Släthåriga, skojar du eller? Släthåriga innebär inte bara såna hundar som du har räknat upp, och jag kan då säga att min mops är släthårig och fäller en hel del! Han har mängder med underull som måste bort.
    nu är ju inte mops vad jag kallar släthårig, mops har ju mycket mer hår än Dvärgpinscher.
  • zazzza

ja min yorkshireterrier väger 3 kilo, varken släpper eller fäller hår.(samma?)är dessutom allergivänlig. han ska borstas med karda o där fastnar det ulligt hår. annars klipper jag honom.....mycket praktisk o härlig hund.........

• ming
    scaniae skrev 2009-11-26 16:03:55 följande:
    nu är ju inte mops vad jag kallar släthårig, mops har ju mycket mer hår än Dvärgpinscher.
    Eh, mängden hår är inte det avgörande för om hunden räknas som släthårig eller inte. Om ts lyssnar på dig och kollar upp släthåriga hundraser med SKK så lär hon få tips på en hel massa hundraser som fäller massvis.
    Och jo, mopsar är släthåriga, vad menar du annars att de skulle vara, strävhåriga kanske?
  • jezzy

Hade en pumi förut. Såg aldrig nåt hårstrå efter henne.
    Förutom vid klippning då förstås.

• Jemp

Jag vet inte om detta är anledningen till frågan, men de raser som inte fäller är ju också de som brukar kallas allergivänliga. Man ska dock vara medveten om att allergi är väldigt individuellt och att långt ifrån alla tål dessa hundar. Det beror också på VAD hos djuren man är allergisk mot.

• hejlis
    zazzza skrev 2009-11-26 17:56:14 följande:
    ja min yorkshireterrier väger 3 kilo, varken släpper eller fäller hår.(samma?)är dessutom allergivänlig. han ska borstas med karda o där fastnar det ulligt hår. annars klipper jag honom.....mycket praktisk o härlig hund.........
    Vi har också haft yorkshireterrier förut. Har aldrig sett ett hår efter henne, och hon blev 17 år! De "ska" ju ha lång päls, men vi klippte henne korthårig för att det var mer praktiskt.
  • Mrs Winter

En pudel anses ju allergivänlig.Men det är ämnen i huden som orsakar allergin också.Så man kan vara allergisk även mot pudel.

• scaniae
    ming skrev 2009-11-26 18:30:00 följande:
    Eh, mängden hår är inte det avgörande för om hunden räknas som släthårig eller inte. Om ts lyssnar på dig och kollar upp släthåriga hundraser med SKK så lär hon få tips på en hel massa hundraser som fäller massvis. Och jo, mopsar är släthåriga, vad menar du annars att de skulle vara, strävhåriga kanske?
    Precis som Ethi talar jag av arfarenhet när det gäller små släthåriga hundar, en mops har ju klart mycket mer päls än en Dvärgpinscher och en hundras jag kallas korthårig. Släthår för mig är just släthår, dva bara ett tunt lager hår som täcker huden, inte som korthår som tex mops som har underull.
    Ethi skrev 2009-11-25 23:20:33 följande:
    Jo, fast vad som är "släthår" är väldigt varierande... De raser som scaniae räknar upp har _extremt_ kort hår och är dessutom relativt tunnpälsade. Min mamma har hundar som har precis sådan päls, italienska vinthundar, och nej, jag kan verkligen inte se att de fäller... Man kan gnugga dem både med- och mothårs och verkligen anstränga sig och de fäller ändå inte ett strå. Inte vad man ser i alla fall. Inte ens om man har svart fleece och gnuggar dem med så ser man något! Men visst, ett pyttehårstrå här och där lär de väl åstadkomma... De måste ju ramla av _någon_ gång menar jag I jämförelse med det är mina whippets rena hårmonstren, och i jämförelse med whippetarna är t ex en boxer alldeles superextremt hårig och fäller alldeles superextremt mycket. Eller en dalmatiner, hua så de barrar... Så "släthår" är ett väldigt vitt begrepp. Så, om man har en förkärlek för nattsvarta kläder och ändå inte vill pryda dem med hundhår (eller vad man nu har för anledning att inte vilja ha en hund som fäller alls) så tycker jag faktiskt att man gör sig lite av en otjänst att räkna bort de som praktiskt taget inte fäller ett hårstrå och i alla fall praktiskt taget inte fäller ett hårstrå som syns... Om än de råkar vara släthåriga. Men då inte vilket släthår som helst utan en liten handfull extremt kort- och tunnhåriga saker.
  • zazzza
    hejlis skrev 2009-11-26 19:47:54 följande:
    Vi har också haft yorkshireterrier förut. Har aldrig sett ett hår efter henne, och hon blev 17 år! De "ska" ju ha lång päls, men vi klippte henne korthårig för att det var mer praktiskt.
    jo jag klipper han oxå, mycket sötare o lättskött nu i blötväder:)
  • ming
    scaniae skrev 2009-11-27 13:52:18 följande:
    Precis som Ethi talar jag av arfarenhet när det gäller små släthåriga hundar, en mops har ju klart mycket mer päls än en Dvärgpinscher och en hundras jag kallas korthårig. Släthår för mig är just släthår, dva bara ett tunt lager hår som täcker huden, inte som korthår som tex mops som har underull.
    Och enligt henne var det väldigt mycket som räknas som släthåriga, inte bara de extremt korthåriga hundarna du talar om. Jag tar för givet att hon inte skulle påstå att mopsar inte är släthåriga bara för att de har mycket underull.
    Det är ju inte din definition som är relevant, det är SKK:s definition.
Svar på tråden Liten hundras som INTE fäller!