• jajajaja

Hunden luktar så mycket!

Min hund har alltid varit sån som luktar mycket. Enligt veterinären är han helt frisk och jag håller honom så ren det bara går. Eftersom hundlukten kommer ganska snabbt så måste jag bada honom minst var 3-4e vecka, vilket inte känns så bra på vintern när det är kallt ute.
    Jag tvättar alla hans filtar en gång i veckan. Trots det så luktar vårt sovrum bara hund, för han har sin korg där och spenderar större delen av tiden där. Det känns så hopplöst.

Han får kvalitetsfoder och badas i kvalitets-schampo.
    Är det normalt att de luktar så mycket? Tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Hunden luktar så mycket!
  • Birgitta2

Om du schamponerar och ger honom balsam efter sista uterundan så hinner pälsen torka ordentligt. Vissa foder kan ge hundlukt. Vilket använder du?

Jag tror att du skall gå in på www.vovve.net - där finns mycket hunderfarenhet.

• jajajaja

Har provat massa, men de senaste har varit Cardinal minkoljeschampo och tillhörande balsam ,och MalAcetic schampo som är ett veterinärschampo.

Maten har varit från Royal Canin, Hills och nu senast Magnussons.
    Det har inte blivit någon skillnad.

Birgitta- Jag brukar bada honom på kvällen för att han ska torka ordentligt, men det jag oroar mig över är att man även tvättar bort det skyddande fettlagret i huden som ju skyddar mot kylan.

• Euphoria
    jajajaja skrev 2009-11-24 15:58:59 följande:
    Birgitta- Jag brukar bada honom på kvällen för att han ska torka ordentligt, men det jag oroar mig över är att man även tvättar bort det skyddande fettlagret i huden som ju skyddar mot kylan.
    Med ett riktigt hundschampo behöver du inte oroa dig för det.

Jag gillar Lupus schampo, Espree, luktar himelskt, och finns för massor av olika pälsar osv..

Royals mat har jag upplevt att det fått mina hundar att lukta, fast de inte luktar annars. Om du testar olika foder så se till att testa dem tillräckligt länge för att det ska göra skillnad, bara en säck tex är oftast inte tillräckligt för att hinna se skillnad.

Annars kanske din hund helt enkelt är en "stinkbomd"
    Vad är det för hund förresten? Jag upplever ofta strävhåriga hundar, eller långhåriga hundar som ofta får päls i munnen som mer illaluktande generellt.
  • jajajaja

Ja vi provade foderna under en lång tid, har hållt på med detta i flera år nu

Det är en labrador. Vet inte om det är en ras som luktar lätt.

• Ethi

Ja, det är en ras som luktar snabbt och det du kan göra är helt enkelt att bada oftare, minst varannan vecka eller kanske till och med en gång i veckan. Så länge det inte är uteboende hund eller liknande, så behöver du inte oroa dig för fettet i pälsen. Han behöver det inte, han har päls så att det räcker för normal utevistelse i normal svensk vinter ändå

• jajajaja
    Ethi skrev 2009-11-24 16:38:25 följande:
    Ja, det är en ras som luktar snabbt och det du kan göra är helt enkelt att bada oftare, minst varannan vecka eller kanske till och med en gång i veckan. Så länge det inte är uteboende hund eller liknande, så behöver du inte oroa dig för fettet i pälsen. Han behöver det inte, han har päls så att det räcker för normal utevistelse i normal svensk vinter ändå
    Ok där ser man Ja då får vi prova att bada honom en gång i veckan istället då. Man tror att det ska vara mindre pälsvård med en korthårig hund, men där blev man lite lurad
  • Joico

Räcker det inte med att duscha av hunden med ljummet vatten? Känns lite "fel" att tvätta hunden en gång i veckan.. hur illa luktar han? Och vad?

Tyra är också labrador men luktar ingenting.. hon duschas typ var fjärde eller femte månad.

• drever

ingen svamp under pälsen som ligger och luktar?

• Ethi

Jag antar att ts hund helt enkelt luktar... Hund. Så som hundar med sån päls luktar. Mot det hjälper inte vatten så mycket eftersom hundlukten sitter mycket i fettet. Jag passade kompisars rottweiler ett längre tag och henne (tikar luktar oftast mindre än hanhundar, kastrerade djur ännu mindre) badade vi varannan vecka. Efter ett bad var hon "luktfri" i en vecka och "godtagbar" veckan efter det. Den veckan hade man förstås kunnat skölja henne med bara vatten för att få det bättre. Hemma hos sig badade hon några gånger om året bara, ja som er tik, och det tyckte hennes familj var lagom. Våra näsor och händer (jag har svårt för när man blir fet om händerna efter att ha smekt hunden) tyckte inte det... Så det är ju helt individuellt hur man känner.

Många pälshundar badar faktiskt så ofta som en gång i veckan och verkar ju må bra ändå, så varför inte? Jag badade min första whippet en gång i veckan under en längre period (han var med i stallet, på bussar, på tåg etc och vi bodde i stan _och_ han sov under täcket i sängen, så då kändes det fräschast) och det gick alldeles utmärkt. Det är viktigt att använda ett milt schampo och sen återfetta med balsam bara.

Joico skrev 2009-11-24 17:50:14 följande:
    Räcker det inte med att duscha av hunden med ljummet vatten? Känns lite "fel" att tvätta hunden en gång i veckan.. hur illa luktar han? Och vad? Tyra är också labrador men luktar ingenting.. hon duschas typ var fjärde eller femte månad.
Svar på tråden Hunden luktar så mycket!