Fast det gäller ju inte alla hundar, även om det gäller just din hund... Eftersom han lätt får mjäll och överlag är extremt känslig (dvs mjället kan vara en form av eksem), så skulle jag tro att felet mest sitter i fodret. *tänker* Har du provat att utesluta allt öljäst? Jag har hört om en hund en gång som både luktade illa(!) och fick mjäll och klåda av just öljäst. Tyvärr innehåller i princip alla foder just öljäst (brewer's yeast) så det kan ju bli lite pillrigt men det är väl värt att prova! Det är en sak.
Laxolja i maten ska vara bra mot mjäll.
När det gäller själva badet, så tror jag inte att tvätten ger mjället, så länge som man inte torkar ut huden väldigt mycket. Vilket i och för sig är min erfarenhet att hundschampon gör... "Vanligt" mjäll orsakas egentligen av svamp. Ett sätt att försöka få bukt med det är att bada hunden i mjällschampo t ex Fungoral (jag är inte säker på att det är samma typ av svamp på människa och hund, men det verkar fungera på båda i alla fall) och sen återfukta med balsam. Man kan även massera in tunt med t ex vetegroddsolja i pälsen efter badet (ja, om man har en korthårig hund alltså, annars kan det ju bli lite kladdigt
)
Det sägs mycket att hundar inte har samma pH på huden som människor och därför ska man inte använda människoschampon. pH-värdet på människans hud ska ligga på på 5,5 medan hundars hud ska ha ett pH-värde på ca 6-6,5. Utifrån det kan man ju verkligen fundera över varför en del envisas med att bada sina hundar i grönsåpa, som har pH på ca 10, och påstår att det är "det mildaste man kan använda på huden". Jag begriper då inte hur man får ihop det... Men det var egentligen en parentes.
Min erfarenhet är att hundschampon i allmänhet är _mycket_ mer uttorkande än människoschampon, vilket inte är så konstigt eftersom högt pH => bättre fettlösare. Bakterier och svamp trivs om pH:t blir lite för högt, så då tänker jag mig att det inte är en nackdel att använda ett schampo med lite för lågt pH... (Jämför med t ex Lactacyd som har lågt pH och därför ska vara extra milt för människohuden) Så jag använder milda människoschampon (för torrt hår, min favorit är Respons schampo&balsan allt-i-ett, som verkligen torkar ut minimalt) och människobalsam till mina hundar, tvättar ofta och har aldrig haft problem med mjäll - utom de få gånger jag lockats att köpa hundschampon... Men det gäller att det verkligen _är_ milt. En del schampon kan man tro är milda men i verkligheten är de jätteuttorkande...
TreSmåHjärtan skrev 2009-11-25 16:12:53 följande:
Men badas hunden för ofta kan den få mjäll som orsakar klåda m m. Jag har provat massor med oilka shampon och balsam, men min hund får mjäll av alla... Har du något tips på ett bra shampo och balsam tar jag gärna emot tipset. Om jag får välja mellan att min hund luktar lite "illa", eller går å kliar sig hela tiden p g a för mycket badande, ja då står jag heller ut med lite lukt. Men som sagt, finns det ett shampo som fungerar bra på hunden så att huden inte påverkas negativt, då kan jag tänka mig att bada honom oftare. Och jag hyser inte agg mot parfym, men det känns inte helt rätt att en hund ska lukta massa parfym. Hundar brukar inte gilla det heller. Risken är stor att dom springer å rullar sig i närmsta bajshög när man går ut med dom nästa gång, för att få tillbaks sin "skitlukt".