• jajajaja

Hunden luktar så mycket!

Min hund har alltid varit sån som luktar mycket. Enligt veterinären är han helt frisk och jag håller honom så ren det bara går. Eftersom hundlukten kommer ganska snabbt så måste jag bada honom minst var 3-4e vecka, vilket inte känns så bra på vintern när det är kallt ute.
    Jag tvättar alla hans filtar en gång i veckan. Trots det så luktar vårt sovrum bara hund, för han har sin korg där och spenderar större delen av tiden där. Det känns så hopplöst.

Han får kvalitetsfoder och badas i kvalitets-schampo.
    Är det normalt att de luktar så mycket? Tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Hunden luktar så mycket!
  • Kennelmamman

Är det hela hunden som luktar, eller är det bara från pälsen? Har ni kollat upp tänder, hals, öron m m? Han kanske tömmer/behöver tömma analsäckarna ofta, eller kanske spola dessa? Annars tror jag också på byte till ett annan foder, kanske färskfoder?

• Mimmlas
    pluvdo skrev 2009-11-25 00:28:34 följande:
    ja, människor vill att deras hundar skall lukta gott, eller åtminstone inte illa. men säg inte att det beror på framavlade egenskaper hos hunden, för det gör det ju inte. hundars päls och hud kräver inte mer skötsel än deras förfäders päls och hud, kan jag inte tänka mig. (förutom som sagt för långhåriga hundar, men det säger ju sig självt)
    Men hundar är ju heller egentligen inte anpassade att bo inne. Det är ofta därför de luktar illa. Hundar som bor ute luktar oftast inte alls. Sen som du säger att hunden badar i saltvatten är heller inte bra, otroligt uttorkande för pälsen och huden sen kliar det något vanvettigt.
    Ifall hunden badat ute ska man åtminstonde skölja den i sötvatten. Sen har våra framavlade hundar väldigt olika päls och hud om man jämför med tex vargar. Om man har tagit i en varg eller en hund av urhundsras så vet man vad man pratar om.
  • pluvdo
    iii skrev 2009-11-25 00:33:18 följande:
    Men det beror ju på vad man har för ras, och sen är alla hundar individer. Vissa har fetare hud än andra och behöver badas oftare. Speciellt allergihundar rekommenderas att badas ofta (beroende på vad det är för allergi kanske).
    jaså, jag läste just att fet päls var bra för allergiker. men okej.
  • TreSmåHjärtan
    luckyme83 skrev 2009-11-25 00:31:52 följande:
    glömde skriva det..jag har eukanuba till min hund..
    Ok, ja det hade vi förut... Bra foder, men blev dyrt här hemma! Och inte luktade han mindre för det!{#lang_emotions_wink}
    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • iii
    pluvdo skrev 2009-11-25 00:37:48 följande:
    jaså, jag läste just att fet päls var bra för allergiker. men okej.
    Som sagt, beror kanske på vilken sorts allergi det rör sig om. Om jag förstod det rätt så hjälpte det genom att man höll allergipartiklarna borta från huden om man duschade dom oftare, vilket lindrade allergin. Men det är kanske främst kvalster och pollenallgeri. Det hjälper nog inte mot foderallergi.
  • Euphoria
    pluvdo skrev 2009-11-25 00:33:36 följande:
    jaja, tro att era hundar har helt annan hud och päls än vildhundar då, men så är det inte.
    Men nog måste du väl förstå att tamhundar av majoriteten av alla raser har en HELT ANNAN päls och hud än vad en vildhund elelr en varg har? :-O

Min amstafftik ser knappast ut som en varg i pälsen, och har , pga avel, känsligare hud än ett ursprungligt hunddjur. Så självklart att det väl knappast kan disskuteras ens trodde jag?
    Jaktspetsar och polarspetsar, samt några sällskapsspetsar har ursprunglig päls, resterande 400 raser har INTE samma päls och hud som en varg.

Och som sagt, om vi bara ska göra som vildhundar och vargar gör, då ska man inte behöva borsta sin hund eller ha den i koppel, eller ge den torrfoder heller antar jag, det är ju inte heller naturligt för en vildhund..
    Vrålmysko resonemang.
  • Ethi

Hahaha, ja alla blir ju saliga på sin egen tro... Märkligt att den där veterinären tyckte att man skulle ha hundar inomhus bara... För hunddjur i naturen bor ju inte i hus. Eller att man ska borsta, kamma eller klippa hundar, för hunddjur i naturen lär ju inte få sin päls skött... Eller att man ska fixa tänder, öron och klor för hunddjur i naturen - nä, alltså, frågar du mig så talade karln i nattmössan Det låter inte direkt genomtänkt det där

pluvdo skrev 2009-11-25 00:07:58 följande:
    vår förra veterinär sade alltid det. i särklass bästa veterinären vi haft. (bor dock dessvärre för långt bort nu för att gå till den veterinären) mamma och pappa frågade vad för shampoo han rekommenderade till hund och han sade att han tyckte det var befängt att människor skall tvätta sina hundar, eftersom hunddjur i naturen inte tvättas. han tyckte att man kan väl duscha av hunden då och då om den är extra smutsig, men annars är det bästa att bara låta hunden vara eftersom den sköten sin hygien själv.
  • Ethi

Min erfarenhet är faktiskt precis tvärt om. En fet och smutsig päls torkar både långsammare och är en bättre grogrund för svamp och bakterier än en ren, luftig päls. Sen ska man inte _torka ut_ huden och håret, så därför är det viktigt att man använder ett milt schampo (man kan med fördel även spä ut det) och sen återfukta med balsam.

pluvdo skrev 2009-11-25 00:10:44 följande:
    sedan tror jag inte det är fräschare att duscha hundar ofta. de har ju så tjock päls och så att det säkert lätt bildas svamp i huden eftersom de har svårt för att torka. så rubbas ph-värdet i huden, som lollipopp sade. så nä. jag tycker inte man skall duscha sin hund. jag tror inte den luktar godare för att man duschar oftare heller. tror en hund är fräschast om man låter den sköta det själv.
  • Ethi

Upplevelsen av lukt och vad som är illalukt är helt klart individuell, det är den.

pluvdo skrev 2009-11-25 00:24:03 följande:
    och hon är en golden retriever. har fin, behaglig päls och luktar inte illa.
  • Ethi

Jag förstår inte varför, ärligt talat... Om hunden mår exakt lika bra fysiskt men kan slippa lukta illa = får förmodligen mer gos och kel och fler privilegier, varför ska man då inte ge den det? Den och sig själv. Varför prompt "räkna med viss lukt" om man kan _slippa_? Bara för en princips skull, att hundar inte "ska" lukta schampo och parfym? Hyser man sånt agg mot parfym så kan man ju alltid köpa parfymfritt...

TreSmåHjärtan skrev 2009-11-25 00:24:48 följande:
    Ja människor vill nog att deras hundar ska lukta gott helt enkelt. Men om man skaffar hund får man ju räkna med viss lukt. Hundar ska inte lukta shampo och parfym. Dock finns det dom som luktar med än andra, b la min och ts hundar, och det är faktiskt inte så kul alla gånger. Då kansk ett extra bad lite då och då hjälper. Men jag skulle absolut inte bara min hund en gång i veckan. Max en gång i månaden i så fall...
  • TreSmåHjärtan
    Ethi skrev 2009-11-25 09:27:22 följande:
    Jag förstår inte varför, ärligt talat... Om hunden mår exakt lika bra fysiskt men kan slippa lukta illa = får förmodligen mer gos och kel och fler privilegier, varför ska man då inte ge den det? Den och sig själv. Varför prompt "räkna med viss lukt" om man kan _slippa_? Bara för en princips skull, att hundar inte "ska" lukta schampo och parfym? Hyser man sånt agg mot parfym så kan man ju alltid köpa parfymfritt...
    Men badas hunden för ofta kan den få mjäll som orsakar klåda m m. Jag har provat massor med oilka shampon och balsam, men min hund får mjäll av alla... Har du något tips på ett bra shampo och balsam tar jag gärna emot tipset.
    Om jag får välja mellan att min hund luktar lite "illa", eller går å kliar sig hela tiden p g a för mycket badande, ja då står jag heller ut med lite lukt. Men som sagt, finns det ett shampo som fungerar bra på hunden så att huden inte påverkas negativt, då kan jag tänka mig att bada honom oftare.
    Och jag hyser inte agg mot parfym, men det känns inte helt rätt att en hund ska lukta massa parfym. Hundar brukar inte gilla det heller. Risken är stor att dom springer å rullar sig i närmsta bajshög när man går ut med dom nästa gång, för att få tillbaks sin "skitlukt".{#lang_emotions_wink}
  • Ethi

Fast det gäller ju inte alla hundar, även om det gäller just din hund... Eftersom han lätt får mjäll och överlag är extremt känslig (dvs mjället kan vara en form av eksem), så skulle jag tro att felet mest sitter i fodret. *tänker* Har du provat att utesluta allt öljäst? Jag har hört om en hund en gång som både luktade illa(!) och fick mjäll och klåda av just öljäst. Tyvärr innehåller i princip alla foder just öljäst (brewer's yeast) så det kan ju bli lite pillrigt men det är väl värt att prova! Det är en sak.

Laxolja i maten ska vara bra mot mjäll.

När det gäller själva badet, så tror jag inte att tvätten ger mjället, så länge som man inte torkar ut huden väldigt mycket. Vilket i och för sig är min erfarenhet att hundschampon gör... "Vanligt" mjäll orsakas egentligen av svamp. Ett sätt att försöka få bukt med det är att bada hunden i mjällschampo t ex Fungoral (jag är inte säker på att det är samma typ av svamp på människa och hund, men det verkar fungera på båda i alla fall) och sen återfukta med balsam. Man kan även massera in tunt med t ex vetegroddsolja i pälsen efter badet (ja, om man har en korthårig hund alltså, annars kan det ju bli lite kladdigt )

Det sägs mycket att hundar inte har samma pH på huden som människor och därför ska man inte använda människoschampon. pH-värdet på människans hud ska ligga på på 5,5 medan hundars hud ska ha ett pH-värde på ca 6-6,5. Utifrån det kan man ju verkligen fundera över varför en del envisas med att bada sina hundar i grönsåpa, som har pH på ca 10, och påstår att det är "det mildaste man kan använda på huden". Jag begriper då inte hur man får ihop det... Men det var egentligen en parentes.

Min erfarenhet är att hundschampon i allmänhet är _mycket_ mer uttorkande än människoschampon, vilket inte är så konstigt eftersom högt pH => bättre fettlösare. Bakterier och svamp trivs om pH:t blir lite för högt, så då tänker jag mig att det inte är en nackdel att använda ett schampo med lite för lågt pH... (Jämför med t ex Lactacyd som har lågt pH och därför ska vara extra milt för människohuden) Så jag använder milda människoschampon (för torrt hår, min favorit är Respons schampo&balsan allt-i-ett, som verkligen torkar ut minimalt) och människobalsam till mina hundar, tvättar ofta och har aldrig haft problem med mjäll - utom de få gånger jag lockats att köpa hundschampon... Men det gäller att det verkligen _är_ milt. En del schampon kan man tro är milda men i verkligheten är de jätteuttorkande...

TreSmåHjärtan skrev 2009-11-25 16:12:53 följande:
    Men badas hunden för ofta kan den få mjäll som orsakar klåda m m. Jag har provat massor med oilka shampon och balsam, men min hund får mjäll av alla... Har du något tips på ett bra shampo och balsam tar jag gärna emot tipset. Om jag får välja mellan att min hund luktar lite "illa", eller går å kliar sig hela tiden p g a för mycket badande, ja då står jag heller ut med lite lukt. Men som sagt, finns det ett shampo som fungerar bra på hunden så att huden inte påverkas negativt, då kan jag tänka mig att bada honom oftare. Och jag hyser inte agg mot parfym, men det känns inte helt rätt att en hund ska lukta massa parfym. Hundar brukar inte gilla det heller. Risken är stor att dom springer å rullar sig i närmsta bajshög när man går ut med dom nästa gång, för att få tillbaks sin "skitlukt".
  • TreSmåHjärtan
    Ethi skrev 2009-11-25 17:43:43 följande:
    Fast det gäller ju inte alla hundar, även om det gäller just din hund... Eftersom han lätt får mjäll och överlag är extremt känslig (dvs mjället kan vara en form av eksem), så skulle jag tro att felet mest sitter i fodret. *tänker* Har du provat att utesluta allt öljäst? Jag har hört om en hund en gång som både luktade illa(!) och fick mjäll och klåda av just öljäst. Tyvärr innehåller i princip alla foder just öljäst (brewer's yeast) så det kan ju bli lite pillrigt men det är väl värt att prova! Det är en sak.Laxolja i maten ska vara bra mot mjäll.När det gäller själva badet, så tror jag inte att tvätten ger mjället, så länge som man inte torkar ut huden väldigt mycket. Vilket i och för sig är min erfarenhet att hundschampon gör... "Vanligt" mjäll orsakas egentligen av svamp. Ett sätt att försöka få bukt med det är att bada hunden i mjällschampo t ex Fungoral (jag är inte säker på att det är samma typ av svamp på människa och hund, men det verkar fungera på båda i alla fall) och sen återfukta med balsam. Man kan även massera in tunt med t ex vetegroddsolja i pälsen efter badet (ja, om man har en korthårig hund alltså, annars kan det ju bli lite kladdigt )Det sägs mycket att hundar inte har samma pH på huden som människor och därför ska man inte använda människoschampon. pH-värdet på människans hud ska ligga på på 5,5 medan hundars hud ska ha ett pH-värde på ca 6-6,5. Utifrån det kan man ju verkligen fundera över varför en del envisas med att bada sina hundar i grönsåpa, som har pH på ca 10, och påstår att det är "det mildaste man kan använda på huden". Jag begriper då inte hur man får ihop det... Men det var egentligen en parentes.Min erfarenhet är att hundschampon i allmänhet är _mycket_ mer uttorkande än människoschampon, vilket inte är så konstigt eftersom högt pH => bättre fettlösare. Bakterier och svamp trivs om pH:t blir lite för högt, så då tänker jag mig att det inte är en nackdel att använda ett schampo med lite för lågt pH... (Jämför med t ex Lactacyd som har lågt pH och därför ska vara extra milt för människohuden) Så jag använder milda människoschampon (för torrt hår, min favorit är Respons schampo&balsan allt-i-ett, som verkligen torkar ut minimalt) och människobalsam till mina hundar, tvättar ofta och har aldrig haft problem med mjäll - utom de få gånger jag lockats att köpa hundschampon... Men det gäller att det verkligen _är_ milt. En del schampon kan man tro är milda men i verkligheten är de jätteuttorkande...
    Tack så mycket för alla tips! Vi har provat en mängd foder under min hunds 4-åriga liv och han har inte luktat mindre "hund" av nåt av dom. Ska granska innehållsförteckningarna noggrannt nu å kolla det där med öljästen...
    Han har visserligen blivit mer "tålig" under åren lopp och reagerar inte med klåda på foder längre. Men det där med torr hud och "mjäll" (vet inte om det är riktgit mjäll eller bara torr hud) har vi inte kommit ifrån. Inte för att vi har sett det som ett jätteproblem här, då han inte lider av det på något sätt, men det skulle ju vara roligt att ha en hund som luktar gott, är "mjällfri" och att han själv oxå mår bra av allt det här. Men ärligt så har jag varit lite "rädd" att våga prova för mycket olika shampon å grejer just för att jag inte vill riskera att rubba hudens ph totalt och att det får massa jobbiga konsekvenser som klåda, mer mjäll osv... Men milt människoshampo.... kanske värt att testa iaf en gång för att se om det hjälper. Inget hundshampo har ju hittills varit riktigt bra tycker jag...
  • Ethi

Min gammelwhippet fick problem med mjäll efter att jag tvättat honom med ett hundschampo, och det gick bara inte bort. Honom tvättade jag med makens clearasilschampo (numera heter det ju Head & Shoulders) och då försvann det. Fungoral dödar ju annars svampen och är effektivt mot mjäll men det är inte så värst milt... Så jag hade nog provat med de här till att börja med: www.headandshoulders.se/products/products.php

Jag hoppas att det fungerar och att han slipper klåda!

• LillTussa

Provat att öka fettet i maten mot mjället? Har en golden som hade torr hud som blev sprickigt och sen blev det våteksem av allting. Fick rekommenderat av kenneln att prova sätta till lite olja i maten. (Nu har jag bytt foder till ett med hög fetthalt och det funkar bra)
    Annars finns ett hundschampo på apoteket som är bra mot taskig hud hos hundar. Gå i och hör, svindyrt men värt.
    Annars brukar jag tvätta mina hundar när de är som lerigast med grönsåpa, torkar heller inte ut (obs, ta RIKTIG såpa, inget skräpmärke med hundra tillsatser..)
    Några tips jag provat, inte säkert det funkar för er men ändå..

Hoppas det ordnar sig för din hund!

• Agneta f

Hej!
    Jag undrar en sak som jag har undrat över länge. När en hund är på väg mot vuxen stadiet så är han inte så noga med att tvätta sig själv, bara när de blir några år, då tvättar de sig mer noga. Inte för att det gör någonting men jag har alltid undrat över det. Sedan när jag hade den förra hunden som var en tax så gjorde han ungefär samma sak tills han blev äldre, nästan. Fast han var tidig i allt. Hunden som jag nämde först om det här var en flat coated retriever på 1år och 7 månader. Så har jag en tax på 3 år som är noga att hålla sig ren. Så frågan är att varför tvättar unghundar inte sig själva, fast det är olika men oftast så ska de tydligen vara en viss ålder på de först innan de är noga med sig själva. Varför?

Agneta Tisdag den 29 juli 2010 20:00
  • Jamilia

Luktar inte vissa hundraser mer än andra? Typ att vissa jaktraser har en starkare lukt än tex de raser som kallas "allergihundar", de som inte fäller så mkt!?

• Lathundarna

Jag vet inte om det är jag som träffat för många "snuskhundar", men de labbar jag träffat under åren har luktat väääldigt mycket hund Drömmer Likaså de berner sennenjyckar jag mött.

Svar på tråden Hunden luktar så mycket!