Inlägg från: Vårflickan84 |Visa alla inlägg
  • Vårflickan84

Stambyte, vet inte vad jag ska göra...

Behöver hjälp med en grej.

Har hittat en ganska billig bostadsrätt (lägenhet) som behöver totalrenoveras. Det verkar kul, vi har velat hitta ett sånt objekt som man kan fixa till som vi vill.
    Men..
    hela byggnaden måste stambytas... har hört att det ska vara ett helvete. pratade med mäklaren som sa att det inte kommer ske förrän om minst två år.
    Vad ska jag göra?
    Måste ändå renovera badrummet...men då renoverar vi nu och sen måste riva allt igen?
    hur funkar det?

• Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...
  • Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 10:41:19 följande:

Ja, det är ett helvete.Nej, du ska inte renovera innan, man får alltid nytt vid stambyte.Värdet på fastigheten höjs rejält när det är gjort.
    tack för ditt svar.
    men badrummet nu är förjävligt fult och MÅSTE renoveras ändå. kan inte tänka mig att bo med ett sånt badrum i minst två år...
    mäklaren snacka om att om man renoverar badrummet på rätt sätt nu så behöver de inte riva allt när stambyten görs. någon som har koll på hur det funkar?
  • Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 11:15:44 följande:

Det är nog inte rätt, när det väl är dags att byta stammarna brukar det vara svårt att hitta samma kakel igen.Nej, renovera inte.Det är inte bara kortsiktigt utan även ett slöseri med pengar.Sen beror det på var stammarna går, det kan vara en del av väggen men jag har bara sett hela badrum som blåsts ut.Måla vitfärg på plasten nu istället, stå ut i 2 år. Eller byt ut fogarna eller nåt.Men renovera inte.När de väl brutit fuktspärren måste allt ut och den göras om.Sen brukar det bli helkaklat efteråt.
    oh vad jobbigt...man kan ju försöka göra en budgetrenovering nu på säg 20-30 000kr. tror du att det funkar?
    vem är det som betalar kakel och sånt sedan? är det jag?
  • Vårflickan84

oh hjälp vad svårt.
    vet ärligt talat inte vad jag ska göra. det enda poitiva med den egentligen är läget samt att den faktiskt är billig (senaste bud 485000 för en trea).
    det är inte bara badrummet som ska renoveras...utan allt. då menar jag ALLT. väggar, golv, kök, badrum... hur mycket tror ni det komemr landa på? är det värt det?

• Vårflickan84

hörrni!
    har fått lägenheten om jag vill! men vet inte vad jag ska göra...la budet på 485 000kr.
    månadshyra på ca 3600kr.
    vad göra?? spontana åsikter?
    som sagt...en totalrenovering på kanske 150 000-180 000 kr...

• Vårflickan84

Fru U skrev 2009-11-25 15:42:05 följande:

Vad brukar lägenheter kosta där? Måste ni ta mer lån? Har ni råd med mer lån?Vi kan tyvärr inte säga vad du ska göra
    lägenhetr i den storleken brukar kosta ungefär 550-900 000 om de e helt okej (typ ett kök som e renoverat men inte resten o.s.v.).
    alla områden i närheten behöver stambytas eftersom de flesta är från 70-talet och äldre. så detta kommer man inte undvika.

jag bor för övrigt i en hyresrätt nu.
  • Vårflickan84
    Kjell2 skrev 2009-11-25 15:41:18 följande:
    Vad är alternativen? Vad för annat boende kan ni få för 600 000 kr? Hur bor ni nu? Måste ni flytta direkt?/Kjell
    vi bor i hyresrätt och det är ingen panik egentligen...men känner bara att vi slösar bort alla pengar på hyran.
  • Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 15:55:19 följande:

Om allt ska göras och ni ska göra det själv är det bara att låta bli badrummet nu.Allt beror på hur händiga ni är, en renovering kan ta upp till två år om man ska göra allt själv. Då spelar ett stambyte mindre roll, lite vitt på väggarna så står man ut den tiden.Kolla vad man får för en renoverad trea i området och jämför!
    ja iofs... man kan ju fixa resten av rummen och lämna badrummet.
    bara inte stammarna påverkar köket också? har läst att det kan hända.

läste i föreningens årsstämma precis att stambyten ska börjas 2013...så ungefär om tre år! då kanske man kan renovera lite ändå...
Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...