• Vårflickan84

Stambyte, vet inte vad jag ska göra...

Behöver hjälp med en grej.

Har hittat en ganska billig bostadsrätt (lägenhet) som behöver totalrenoveras. Det verkar kul, vi har velat hitta ett sånt objekt som man kan fixa till som vi vill.
    Men..
    hela byggnaden måste stambytas... har hört att det ska vara ett helvete. pratade med mäklaren som sa att det inte kommer ske förrän om minst två år.
    Vad ska jag göra?
    Måste ändå renovera badrummet...men då renoverar vi nu och sen måste riva allt igen?
    hur funkar det?

• Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...
  • M C

Ja, det är ett helvete.
    Nej, du ska inte renovera innan, man får alltid nytt vid stambyte.
    Värdet på fastigheten höjs rejält när det är gjort.

• Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 10:41:19 följande:

Ja, det är ett helvete.Nej, du ska inte renovera innan, man får alltid nytt vid stambyte.Värdet på fastigheten höjs rejält när det är gjort.
    tack för ditt svar.
    men badrummet nu är förjävligt fult och MÅSTE renoveras ändå. kan inte tänka mig att bo med ett sånt badrum i minst två år...
    mäklaren snacka om att om man renoverar badrummet på rätt sätt nu så behöver de inte riva allt när stambyten görs. någon som har koll på hur det funkar?
  • M C
    Vårflickan84 skrev 2009-11-25 10:44:38 följande:
    M C skrev 2009-11-25 10:41:19 följande:
    tack för ditt svar.men badrummet nu är förjävligt fult och MÅSTE renoveras ändå. kan inte tänka mig att bo med ett sånt badrum i minst två år... mäklaren snacka om att om man renoverar badrummet på rätt sätt nu så behöver de inte riva allt när stambyten görs. någon som har koll på hur det funkar?
    Det är nog inte rätt, när det väl är dags att byta stammarna brukar det vara svårt att hitta samma kakel igen.
    Nej, renovera inte.
    Det är inte bara kortsiktigt utan även ett slöseri med pengar.

Sen beror det på var stammarna går, det kan vara en del av väggen men jag har bara sett hela badrum som blåsts ut.

Måla vitfärg på plasten nu istället, stå ut i 2 år. Eller byt ut fogarna eller nåt.
    Men renovera inte.
    När de väl brutit fuktspärren måste allt ut och den göras om.
    Sen brukar det bli helkaklat efteråt.
  • Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 11:15:44 följande:

Det är nog inte rätt, när det väl är dags att byta stammarna brukar det vara svårt att hitta samma kakel igen.Nej, renovera inte.Det är inte bara kortsiktigt utan även ett slöseri med pengar.Sen beror det på var stammarna går, det kan vara en del av väggen men jag har bara sett hela badrum som blåsts ut.Måla vitfärg på plasten nu istället, stå ut i 2 år. Eller byt ut fogarna eller nåt.Men renovera inte.När de väl brutit fuktspärren måste allt ut och den göras om.Sen brukar det bli helkaklat efteråt.
    oh vad jobbigt...man kan ju försöka göra en budgetrenovering nu på säg 20-30 000kr. tror du att det funkar?
    vem är det som betalar kakel och sånt sedan? är det jag?
  • Tecken

Jag hade inte köpt lägenheten, av dessa anledningar:
    - Jag hade inte litat på mäklarens tidsintervall. Bättre att ta kontakt med föreningen och fråga!
    - Jag hade inte stått ut i ett fult badrum i två år. Och jag hade definitivt inte slängt ut en massa pengar i sjön på att renovera innan stambytet.

• M C
    Vårflickan84 skrev 2009-11-25 12:05:57 följande:
    M C skrev 2009-11-25 11:15:44 följande:
    oh vad jobbigt...man kan ju försöka göra en budgetrenovering nu på säg 20-30 000kr. tror du att det funkar?vem är det som betalar kakel och sånt sedan? är det jag?
    Föreningen.
    Så varför slänga bort 30 lök?
    I övrigt håller jag med Tecken.
  • Tjoflöjt

M C skrev 2009-11-25 12:27:30 följande:

Föreningen.
    Dvs. du genom månadsavgiften. Den brukar höjas rejält i samband med stambyte om inte föreningen har en ordentlig fond.

Men jag håller med föregående skribenter, jag hade inte slängt bort pengar på en renovering nu. Risken är att hela badrummet måste rivas ner ändå. Kan du inte stå ut med badrummet så skippa lägenheten helt.
  • Anghammarad
    Tjoflöjt skrev 2009-11-25 13:25:10 följande:
    Dvs. du genom månadsavgiften. Den brukar höjas rejält i samband med stambyte om inte föreningen har en ordentlig fond.
    Om föreningen har så dålig ekonomi att man måste höja avgiften kraftigt pga stambyte så skall man allvarligt överväga om man verkligen vill bo där.
  • Aros

Kolla upp föreningen först. Är föreningen stabil med god ekonomi tycker jag du kan köpa lghten. Men då får du antingen stå ut med badrummet, fräscha upp det lite billigt eller slänga dem pengarna i sjön. Men hör också med föreningen om exakt när bytet ska ske. Att stå ut med ett halvfult badrum i 2 år kan vara ok när man vet att allt kommer bli superfint sen, men dröjer det 5 år så är det inte lika skojigt.

• Aros

Dessutom att köpa nu innan stambytet när lghten är lite sunkig kan göra att du tjänar en bra slant den dagen du säljer.

Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...