• Vejo

Varför kommer det inget när jag försöker pumpa ur?

Jag har i drygt en vecka dagligen försökt pumpa ur bröstmjölk vid lite olika tider på dygnet men utan större resultat. Det kommer några milliliter men sen tar det stopp och fortsätter jag då försöka gör det bara ont i bröstvårtorna. Använder en Avent isis vilken jag läst ska vara bra. Jag är hyfsat säker på att mjölken finns där, dottern som är snart fyra veckor har hittills gått upp fint i vikt och verkar nöjd efter de flesta amningar undantaget vissa kvällar då inget alls verkar hjälpa så jag tror inte de missnöjesstunderna är matrelaterade.

Har fler haft problem med att pumpa ur och är det någon som har några geniala tips som kan få det att funka? Vill pumpa ur för att pappan vid nåt tillfälle ska kunna mata.

• Svar på tråden Varför kommer det inget när jag försöker pumpa ur?
  • Småtokig

Jag kunde inte pumpa ur alls, det kom bara några droppar och jag hade massor utav mjölk. Dock använde jag apotekets handpump.

• Cecese

En del kvinnor kan helt enkelt inte pumpa och då är det inte så mycket att göra åt det. Jag har testat apotekets, elektrisk och sista avent isis. För min del kommer det bara några ml och sen är det stopp fast det finns mjölk. Jag vet att det finns mjölk för det kommer om jag handmjölkar eller pumpar. Det har varit samma sak med alla 4 barnen.

• Mamma Åsna

Knepigt! Jag vet av erfarenhet att tuttarna liksom inte riktigt förstår att de ska tömma sig när man pumpar.. Vad du kan pröva, så gjorde jag, är att pumpa direkt efter att barnet ammat, då är utdrivningsreflexen redan igång. Om barnet bara ammat ena bröstet så pumpa det andra, om barnet ammat båda så pumpa en liten stund på båda. Och försök att inte pumpa mer än kanske 5-7 minuter på varje om du blir öm. Lycka till!

• spiral

Som MammaAsna sa, det hjälper mig att pumpa på en bröst medan barnet ammar den andra, men det går inte alltid heller.

• Daggdroppen

Jag ammade äldsta barnet men pumpade ibland. Utan problem. Även då jag hade mjölkstockning.

Med andra barnet skulle jag pumpa i samband med mjölkstockning men det kom nada! Inte ens för hand. Försökte på alla sätt och vis och fick bra hjälp men inte ens de fick "mig mjölkad". 

Fattar ännu inte vad som var fel. Varför det inte gick den här gången? Jag gjorde verkligen allt. Tyvärr slutade det med att jag fick ta mjölkavstannande medicin och sluta med amningen helt. Men hon var iofs 6 månader så det var väl ok ändå. Men det var tråkigt då jag hade tänkt amma henne tills hon blev 1 år.

• MammaMila

Jag pumpade då jag hade mjölk stockning och torsk samtidigt... då använde jag AVENT ISIS. I början var det jätte svårt att få ut något... man måste ha tålamod och se till att det blir vakuum ordentligt. Ibland fick jag luta pumpen åt olika håll så olika mjölk depåer tömdes. Det tog ibland 1h att få ut 125ml (som min son ville ha)... bättre än så gick det inte.

Jag fick tre mjölk stockningar efter varandra och jag tror det beror på att jag inte fick ut allt med pumpen...
    Vi brukar ge ersättning på kvällen innan vi lägger oss efter att jag ammat...då vill min son ha extra. Då passar min man på att mata honom.

• Vejo

Tack för alla svar. Tyvärr inte så upplyftande då förstår jag, men skönt att veta att det inte bara är mina bröst som inte alltid fattar vinken :) Kommer nog fortsätta en stund till att försöka få dem att fatta men går det inte så får vi väl köra ersättning om jag ska få sova en stund på natten...

• hopp i livet

Jag har inte lyckats pumpa utan att först få igång utdrivningseffekten, du vet när det "rinner till". Nu är det att antal år sedan jag ammade sist, men då fanns oxytosin i nässpray-form. Det är oxytosinet som frigörs när du hör ditt hungriga barn och lägger det till bröstet. Det går alltså att "fejka" det. Kanske värt att kolla upp?

• Kya

jag fick igång utdrivningsreflex med min avent-pump men fick som aldrig ut mer än 40ml... men jag lyckades ändå helamma min pojke i 7 månader och han gick stadigt och bra upp i vikt hela tiden så mjölk hade jag.

roligt nog har jag en gång lyckats pumpa ut mängder (så jag var tvungen tömma pumpen 2 gånger) och det var när jag hade druckit alkohol och var på lyran. vette fan vad som hände, men mjölkproduktionen bara toksprutade då!

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Atamon

Jag har också en Avent Isis och hade grymt svårt i början att pumpa (dottern är nu åtta veckor) kände mig jättedålig som inte lyckades få ur något. Till saken hör att jag har mycket mjölk, det riktigt rann över kinderna när dottern åt men inte när jag skulle pumpa. Vara stressad fungerar inte för mig iaf, att pumpa om dottern var gnällig eller skrek- då kom det ingenting. Att pumpa det ena medan hon åt på andra var helt lönslös då hon ormar sig och sparkar med benen så jag kunde inte hålla i pumpen Att pumpa direkt före eller efter som hon åt så kom inget heller
    Det största problemet var dock att vacuumet släppte i pumpen och då blev jag ännu mer stressad och skitförbannad över vad det var för skit som jag köpt

Men - om jag duschade först, kände mig avslappnad och hon sov - då kunde jag pumpa ur. Numer när jag fått in tekniken med vacuumet så går det hur bra som helst. Luta dig lite framåt när du pumpar, det var så jag fick in tekniken, varva mellan brösten. Ta det ena först, och när det verkar rinna mindre eller du inte får ut något eller det gör ont, ta det andra och varva lite så. Numer så kan jag pumpa även efter det att hon har ätit. Jag skulle nog vilja säga att ha det lugnt och ta det lugnt är a och o för att få in tekniken.
    Jag kom på hur jag skulle hålla pumpen för att få till det rätt när vi åkte bil långt och jag pumpade ur under färden när jag satt i baksätet bredvid den sovande dottern. Det var trångt, jag behövde sitta på ett visst sätt och det bara rann till.
    Jag behövde inte använda så mycket kraft som jag trodde att jag behövde, inte pressa pumpen mot bröstet utan ta det lite mer försiktigt. Men det är ju inte så lätt om man är stressad och vill få det gjort.

• Atamon
    Kya skrev 2009-11-30 19:02:28 följande:
    jag fick igång utdrivningsreflex med min avent-pump men fick som aldrig ut mer än 40ml... men jag lyckades ändå helamma min pojke i 7 månader och han gick stadigt och bra upp i vikt hela tiden så mjölk hade jag.roligt nog har jag en gång lyckats pumpa ut mängder (så jag var tvungen tömma pumpen 2 gånger) och det var när jag hade druckit alkohol och var på lyran. vette fan vad som hände, men mjölkproduktionen bara toksprutade då!
    Du var avslappnad skulle jag rent spontant tro att det berodde på kroppen kan vara stressad även om man själv känner sig lugn. Gammalt husmorsknep och en del äldre barnmorskor rekommenderar ju lättöl för att få bröstmjölken att rinna till i början, men det har ju "ventenskapligt bevisats" att lättöl inte har någon verkan. Men alkohol har ju en avslappnande verkan så.. jag tror att det är det som det beror på att rinner till lättare
  • Atamon

jag ska sluta spamma i tråden men jag vill tillägga.. Trots att det gick så dåligt i början, fast jag hade mjölk och "tyckte" att jag gjorde allt rätt så gav jag inte upp.
    Numer så får jag ut mer än en full flaska (som är på 125 ml) direkt efter det att Isa har ätit också. Så det handlar nog om tålamod och lugn och ro för en del men jag ser ju i tråden att för en del lyckas det inte även om man har många barn. Men ge inte upp om det är viktigt för dig att ge bröstmjölk istället för ersättning.
    För mig gjorde det ont också i början. Tro sjutton det, om man pumpar och pumpar och inget händer (och blödande sår på vårtorna ovanpå det..)
    Nu känns inget och pumpa går lätt

• cosinus

Har du provat direkt på morgonen eller när du har som bäst tryck i brösten. Jag har i princip aldrig kunnat pumpa några större mängder men har jag tagit direkt på morgonen ur det bröstet som känns fullast har jag iaf kunnat få ihop sisådär 50 ml eller så på kanske en halvtimme.

Kan ju tillägga att jag väldigt sällan orkat hålla på för att någon annan ska kunna mata, det är liksom inte värt besväret när det går så trögt.

Som någon skrev så kan det gå bättre att pumpa om man ammar det andra bröstet samtidigt. Kladdigt och meckigt men det går :)

• Kya
    Atamon skrev 2009-11-30 19:42:48 följande:
    Du var avslappnad skulle jag rent spontant tro att det berodde på kroppen kan vara stressad även om man själv känner sig lugn. Gammalt husmorsknep och en del äldre barnmorskor rekommenderar ju lättöl för att få bröstmjölken att rinna till i början, men det har ju "ventenskapligt bevisats" att lättöl inte har någon verkan. Men alkohol har ju en avslappnande verkan så.. jag tror att det är det som det beror på att rinner till lättare
    ah, du kanske har rätt! för det är inget vidare bra tips till TS att dricka sig kalas varje gång innan hon ska pumpa.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Atamon
    Kya skrev 2009-11-30 20:41:01 följande:
    ah, du kanske har rätt! för det är inget vidare bra tips till TS att dricka sig kalas varje gång innan hon ska pumpa.
    nej, det är det nog inte ävem om det vore ett kul sätt
  • Kya
    Atamon skrev 2009-11-30 20:50:26 följande:
    nej, det är det nog inte ävem om det vore ett kul sätt
    haha ja jag hade då ruskigt skoj vi bastade dessutom, det kanske gjorde att jag slappnade av ännu mer?
  • Dr Mupp
    Kya skrev 2009-11-30 20:55:49 följande:
    haha ja jag hade då ruskigt skoj vi bastade dessutom, det kanske gjorde att jag slappnade av ännu mer?
    Värme gör att mjölkgångarna vidgas (det är bla därför bra att duchsa varmt om man får en mjölkstockning) och då rinner mjölken lättare.
  • Daggdroppen

Jag ska tillägga att jag lätt kunde pumpa ut ca 250 ml på en gång med första barnet och med andra barnet kom det alltså inte en droppe! Ja, en fjuttig en på sin höjd

Prövade värme, kalla omslag, handpump, pumpa med bara handen, elpump, pumpa på samma gång som amning, titta på fotografi, hålla barnet i famnet samtidigt, läsa tidningen och försöka koppla av, professionell hjälp med alla ovannämnda pumpsätt osv. Inget kom. Nada!

Fattar som sagt inte varför då det gick så himla lätt med ettan.

• josiee

Jag pumpar med elpump och för mig är det jätteolika hur stor mängd mjölk det kommer ut. Ibland får jag ut nästan 300 ml och ibland får jag knappt ut 60 ml. Beror helt på när under dagen jag pumpar och hur avslappnad jag är. Ibland får jag pumpa länge innan mjölken släpper. Men jag vet att jag har mjölk i och med att dottern håller sig mätt och det kommer mjölk då jag handmjölkar.

Svar på tråden Varför kommer det inget när jag försöker pumpa ur?