• FamHull

När lära sig handling-konsekvens?

När e barnen stora nog att lära sig kopplingen handling-konsekvens?
    Börjar bli så trött på allt krångel vid matbordet vid dagens alla mål. Både igår kväll o nu vid lunch/vila åkte sonen 2 år i säng utan att äta få upp maten då vi tröttnade på att han bara leker o fjantar vid matbordet. "Hotar" vi o tar bort tallriken så blir han ledsen o vill ha mat, när han får tillbaka tallriken så tar han en tugga o sen e det samma visa igen.
    Gör vi fel? E han för liten för att förstå?

• Svar på tråden När lära sig handling-konsekvens?
  • AnneSophie
    FamHull skrev 2009-11-26 11:29:23 följande:
    När e barnen stora nog att lära sig kopplingen handling-konsekvens?Börjar bli så trött på allt krångel vid matbordet vid dagens alla mål. Både igår kväll o nu vid lunch/vila åkte sonen 2 år i säng utan att äta få upp maten då vi tröttnade på att han bara leker o fjantar vid matbordet. "Hotar" vi o tar bort tallriken så blir han ledsen o vill ha mat, när han får tillbaka tallriken så tar han en tugga o sen e det samma visa igen.Gör vi fel? E han för liten för att förstå?
    Jag tror att en tvååring är för liten förstå handling/konsekvens men med det sagt...

Barn agerar provocerande för att söka och testa den vuxnes och sina gränser.
    Så att ta bort maten är bra, det är liksom en markering av er. Men barnet kan inte riktigt hantera markeringen ännu, förstår inte (helt) konsekvensen av sina handlingar.

Alla barn har perioder då det är mer testande än annars, och det kan vara jäkligt jobbigt. Men man får se det som att dom utvecklas, och vi vill ju att dom ska lära sig. Så egentligen är det positivt, även om det kan vara svårt att minnas.

Jag tror att ni ska fortsätta markera att det inte är ok att slarva med maten (eller vad han nu gör) men också acceptera att han inte är stor nog att riktigt förstå varför det inte är ok.
  • lövet2

Ja, jag tycker ni gör fel. Han har inte förmågan att föreställa sig hur han ska känna det 2 timmar senare när han är jättehungrig.
    Framåt 3 år brukar de börja koppla det där med handling-konsekvens, men bara när konsekvensen kommer ganska direkt. Det tar några år till innan de fattat det fullständigt.

Yes, I want him to live!
  • lövet2
    AnneSophie skrev 2009-11-26 11:48:00 följande:
    Och det finns vissa som aldrig verkar lära sig...
    Mmm ... {#lang_emotions_undecided}

Jag känner ett par stycken ...
    Yes, I want him to live!
  • FamHull

Tack för era svar!
    E gravid oxå så mitt tålamod e inte det bästa, men jag får väl försöka fortsätta stå ut med allt testande o hoppas att det blir bättre snart...

• Teskedsmamman

Min minste lärde sig snabbt att om vi sa till honom att sluta störa vid matbordet, och han inte slutade så åkte han från bordet. Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka honom i säng utan mat, det straffas jag bara för själv senare, när en tjurig och hungrig unge har lågt blodsocker och har ett JÄVLA humör.
    Däremot åker han ifrån bordet och så frågar vi efter ett par minuter om han vill sitta med och ha trevligt som vi andra, då har han fattat och han får ändå i sig maten.
    Det här lärde han sig innan 2 års ålder och oftast så räcker det att säga till så lugnar han sig.... Idag är han nästan 2½ år

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • FamHull

Har testat att skicka honom från bordet oxå, men man tröttnar tillslut på att göra det 10ggr per måltid oxå...

Teskedsmamman skrev 2009-11-26 12:47:55 följande:
    Min minste lärde sig snabbt att om vi sa till honom att sluta störa vid matbordet, och han inte slutade så åkte han från bordet. Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka honom i säng utan mat, det straffas jag bara för själv senare, när en tjurig och hungrig unge har lågt blodsocker och har ett JÄVLA humör.Däremot åker han ifrån bordet och så frågar vi efter ett par minuter om han vill sitta med och ha trevligt som vi andra, då har han fattat och han får ändå i sig maten.Det här lärde han sig innan 2 års ålder och oftast så räcker det att säga till så lugnar han sig.... Idag är han nästan 2½ år
Svar på tråden När lära sig handling-konsekvens?