Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Sår i underlivet

För ett par månader startade en tjej en tråd med samma namn "Sår i underlivet" och jag var med i tråden då jag hade exakt samma problem.
    Alltså så sprickor i huden där de yttre blygdläpparna går ihop och det KLIAR och det gör ont och när man torkar sig ser det ut som att pappret smulat sig osv..

Jag fick idag reda på att det (eller iaf i mitt fall) handlar om psoriasis!
    Jag sökte nämligen för eksem i hårbotten som visade sig vara psoriasis och efter det har det i underlivet kopplats ihop med det.

Ville starta denna tråden så att ni med samma problem och inte fått svar på vad det är för att ingen vet kan kolla upp om det kanske är psoriasis det också.

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • Anonym (...)

*puff*

• Anonym (...)

puff igen

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-11-27 14:23:59 följande:
    Jag har också så! Fast inga sår. Jag har varit hos en gyndoktor och hon chansade på underlivseksem. Det är som eksem-prickar.. inget var, inget vattnigt men rött och svullet. Det kliar som faan! Det kan hålla på i en dag eller flera dagar. För mig ser det också ut som smulat papper, men jag har alltid trott att det är just smulat papper eller flytningar?
    Det behöver inte vara sårigt för att vara psoriasis.. Det är det inte alltid på mig heller men det är rött och lite svullet och huden är liksom "blank" där.. och det som gör att det ser ut som smulat papper är vad jag förstått gammal hud som lossnar.. Vid psoriasis produceras det ju ny hud 7ggr snabbare än vanligt.

Anonym (en till) skrev 2009-11-27 14:31:36 följande:
    Tack!!! Då behöver jag inte "oroa" mig, för jag har likadant + psoriasis... och jag misstänkte att det var det, psoriasis alltså... har dock inte undersökt det (i underlivet alltså), men jag har psoriasis i hårbotten också, samt under armarna (ibland, blossar upp) och nu i underlivet samt i bakre regionen. Kliar som F-N! Kan tillägga att läkarna tror att jag även har psoriasisartrit. :( Använder du någon salva TS? Jag har även några fläckar här och där och det har jag fått salva mot, men jag tror att den är för stark att använda i underlivet... NU är det bara vatten och barn/olivolja som gäller
    Jag har inga eksem i underlivet just nu så jag har ingen salva till just det men jag vet andra som smörjer med betnovat-kräm. Är det det du fått för det andra? Isf kan du nog använda det i underlivet också, fast det finns kanske svagare Betnovat-krämer också har ingen riktig koll.

Hur känns psoriasisartrit? Är rädd jag ska få det också..
  • Anonym (...)

Anonym (en till) skrev 2009-11-30 19:48:51 följande:

Jag fick nån Elocon, som inte funkar så bra... har provat att smörja mig "där nere" och det sved som bara den, men det lugnade sig efter ett tag. Jaadu... psoriasisartrit. Jag har bara ont i en led så jag får tyvärr ingen hjälp förutom smärtstillande (Naproxen & Diklofenak). Min handrygg har varit konstant svullen och öm i över ett halvår nu... men som sagt, jag får ingen som helst hjälp. Läkarna anser att jag måste få ont i fler leder först.. idioti tycker jag eftersom att det är högerhanden - och jag är högerhänt! Vissa dagar är det bättre, andra dagar kan jag inte lyfta något, eller ens hålla i något... tom toapapper gör ont att hålla i, och då menar jag ett ark. Men jag ska inte klaga... jag har ju "bara" ont i handen. Ibland spökar ryggen och knäna, men det finns ju de som har det värre.
    Som en annan skrev kanske den krämen sved för att det var sår där och inte för att den var för stark för just underlivet.

Okej.. För mina knän har spökat också plus att jag har ont i ryggen men det kan ju bero på annat. Jag har mest vart orolig för knäna. Har inte ont eller så utan får ibland som "växtvärk" som man hade när man var liten fast bara i knäna.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-11-30 21:14:00 följande:
    Funderar på om det här kan vara någon orsak, iaf för min del... så jag kollade på produkterna till höger, men jag förstår inte skillnaden mellan dom?! Tycker dom verkar ganska väldigt lika varann www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    Skillnaden jag kan se är att krämen liksom blir lite kladdig och lägger sig som en skyddande hinna medan gelen är kladdfri.
  • Anonym (...)

Anonym (en till) skrev 2009-12-01 11:23:31 följande:

Jag blir: röd, svullen, sårig i vecken, känns som prickar, kliar jag för mkt blöder det, känns som huden är mkt tunn & så de där att de ser ut som pappret gått sönder. Jag har dock inga problem med psoriasis & inga eksem eller sår på andra ställen av kroppen, utan bara i underlivet. Kan de då tyda på psoriasis eller är de eksem..?
    Jag vet faktiskt inte.. För mig började det ju i underlivet. Sen kom det i hårbotten och och sen under brösten. Om man enbart kan ha i underlivet utan att ha nån annanstans vet jag inte. Invers psoriasis kallas det ju när man har i hudveck, alltså armhålor, under bröst, i ljumskar, mellan skinkor och i underlivet. Kanske är annat eksem om du enbart har där och inte i andra hudveck?
    Googla invers psoriasis så står det förklarat hur det ser ut när det är psoriasis.
  • Anonym (...)

Ja jag har ju både invers psoriasis (i hudveck och underliv) och så i hårbotten.. så man kan ha flera samtidigt!

• Anonym (...)

Anonym (jag med...?!) skrev 2009-12-04 10:15:57 följande:

Nu blev jag ju lite fundersam när jag läste detta.. har också så.. Eksem i hårbotten har jag haft.... ja jag vet inte hur länge.. många många år, sen jag var liten och det är jag inte längre.. ;) Säkert 25 år. Har tjockt hår så jag har mest trott att det är vanlig mjäll. Brukar få så även i ögonbrynen men har trott att jag bara är torr. För många år sen fick jag någon salva på vårdcentralen men det hjälpte inte nämnvärt. Brukar ibland ha bakom örat också, vilket kommit och gått rätt länge, det brukar kunna vara lite men det nöts där då jag har glasögon. Lite nu och då under det senaste året eller så har jag ibland fått röda "märken" i armhålan som försvinner efter ett tag /har använd en kortisonsalva/ och har nu nästan jämt i ljumsken. Är alltid rött där, ibland kliar det och blir lite svullen, och blir -som ni säger- som smulat papper (antar att det är huden som skavs av). Och jag har det i underlivet, där blygdläpparna går ihop fram, kliar ofta, blir som sår och svider.. Vad ska jag göra..?! Som om ni vet det.. ;) Gå till läkare eller kan man behandla själv med receptfria salvor..?!
    Det bästa är ju såklart att gå till läkaren.. Men innan jag fick mina salvor utskrivna så använde jag en kortisonkräm receptfri på utslagen under brösten och det funkade faktiskt helt okej, så prova det till det under armarna, ljumskarna osv.
    Till hårbotten osv behöver man först en fet kräm med salicylsyra i för att "avfjälla" och sen en stark kortisonlösning.. Inget receptritt alltså.
  • Anonym (...)

Usch det jag fick först hjälpte inte.. Decubal för att fjälla av hårbotten och sen Betnovatlösning.. Nu har jag försökt fjälla av igen med Decubal men det vill inte riktigt och efter det ska jag köra med Xamiol, svindyrt :( Hoppa det hjälper.. nästa steg är Bucky mjukröntgen :(

I underlivet är det fortfarande rätt lugnt men känns som det håller på att smyga sig tillbaka.. Panik. Vill INTE!

• Anonym (...)

hade sår där nere en gång, men hade inte möjlighet att kolla upp det just då. Så ja köpte en "kräm" med kylande effekt på apoteket, som man skulle använda där nere. För mig försvann det efter några dar..?

• Anonym (...)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-12 09:29:43 följande:
    Gör du rätt? 2g/dag till det blivit bättre. Sen TRAPPA NER-inte tvärsluta. Först varannan dag i 2-3 veckor, sen var tredje dag osv. Det är det enda sättet att bli av med det enl. hudläkaren.
    Jag har gjort precis som dom sa, det kom alltså inte tillbaka för attjag slutade med kortisonlösningen utan så fort jag slutade med det avfjällande och började med lösningen.
    Nu har jag fått Xamiol istället för Betnovatet och provade men blev samma sak där, men tror att jag kanske inte fjällar av tillräckligt så jag ska prova avfjällningskrämen längre denna gången och sen testa igen. MÅSTE funka nu!!

Måste ringa dom igen dessutom, det sprider sig! Både jag och min kille tycker det är jättekonstigt men antagligen är det väl bara konstig tajming. För så fort jag fick reda på vad mina eksem var så har det spridigt sig. Jag hittar nya små eksem-fläckar på kroppen varje dag känns det som :(
  • Anonym (...)

Måste bara slänga in att Xamiol som jag fick till hårbotten har hjälpt och jag har inga eksem alls nu i hårbotten!! I underlivet har det inte brutit ut heller även om det känns som att det är på väg till och från. Övriga kroppen har jag inte fått bukt med helt än men det börjar bli bättre och har inte spridit sig mer. Känns såååå skönt!

Svar på tråden Sår i underlivet