• Anonym (...)

Sår i underlivet

För ett par månader startade en tjej en tråd med samma namn "Sår i underlivet" och jag var med i tråden då jag hade exakt samma problem.
    Alltså så sprickor i huden där de yttre blygdläpparna går ihop och det KLIAR och det gör ont och när man torkar sig ser det ut som att pappret smulat sig osv..

Jag fick idag reda på att det (eller iaf i mitt fall) handlar om psoriasis!
    Jag sökte nämligen för eksem i hårbotten som visade sig vara psoriasis och efter det har det i underlivet kopplats ihop med det.

Ville starta denna tråden så att ni med samma problem och inte fått svar på vad det är för att ingen vet kan kolla upp om det kanske är psoriasis det också.

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • Anonym (...)

*puff*

• Anonym (...)

puff igen

• Anonym

Jag har också så! Fast inga sår. Jag har varit hos en gyndoktor och hon chansade på underlivseksem. Det är som eksem-prickar.. inget var, inget vattnigt men rött och svullet. Det kliar som faan! Det kan hålla på i en dag eller flera dagar. För mig ser det också ut som smulat papper, men jag har alltid trott att det är just smulat papper eller flytningar?

• Anonym (en till)

Tack!!!
    Då behöver jag inte "oroa" mig, för jag har likadant + psoriasis... och jag misstänkte att det var det, psoriasis alltså... har dock inte undersökt det (i underlivet alltså), men jag har psoriasis i hårbotten också, samt under armarna (ibland, blossar upp) och nu i underlivet samt i bakre regionen. Kliar som F-N! Kan tillägga att läkarna tror att jag även har psoriasisartrit. :(

Använder du någon salva TS? Jag har även några fläckar här och där och det har jag fått salva mot, men jag tror att den är för stark att använda i underlivet... NU är det bara vatten och barn/olivolja som gäller

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-11-27 14:23:59 följande:
    Jag har också så! Fast inga sår. Jag har varit hos en gyndoktor och hon chansade på underlivseksem. Det är som eksem-prickar.. inget var, inget vattnigt men rött och svullet. Det kliar som faan! Det kan hålla på i en dag eller flera dagar. För mig ser det också ut som smulat papper, men jag har alltid trott att det är just smulat papper eller flytningar?
    Det behöver inte vara sårigt för att vara psoriasis.. Det är det inte alltid på mig heller men det är rött och lite svullet och huden är liksom "blank" där.. och det som gör att det ser ut som smulat papper är vad jag förstått gammal hud som lossnar.. Vid psoriasis produceras det ju ny hud 7ggr snabbare än vanligt.

Anonym (en till) skrev 2009-11-27 14:31:36 följande:
    Tack!!! Då behöver jag inte "oroa" mig, för jag har likadant + psoriasis... och jag misstänkte att det var det, psoriasis alltså... har dock inte undersökt det (i underlivet alltså), men jag har psoriasis i hårbotten också, samt under armarna (ibland, blossar upp) och nu i underlivet samt i bakre regionen. Kliar som F-N! Kan tillägga att läkarna tror att jag även har psoriasisartrit. :( Använder du någon salva TS? Jag har även några fläckar här och där och det har jag fått salva mot, men jag tror att den är för stark att använda i underlivet... NU är det bara vatten och barn/olivolja som gäller
    Jag har inga eksem i underlivet just nu så jag har ingen salva till just det men jag vet andra som smörjer med betnovat-kräm. Är det det du fått för det andra? Isf kan du nog använda det i underlivet också, fast det finns kanske svagare Betnovat-krämer också har ingen riktig koll.

Hur känns psoriasisartrit? Är rädd jag ska få det också..
  • Anonym (en till)

Jag fick nån Elocon, som inte funkar så bra... har provat att smörja mig "där nere" och det sved som bara den, men det lugnade sig efter ett tag.

Jaadu... psoriasisartrit. Jag har bara ont i en led så jag får tyvärr ingen hjälp förutom smärtstillande (Naproxen & Diklofenak). Min handrygg har varit konstant svullen och öm i över ett halvår nu... men som sagt, jag får ingen som helst hjälp. Läkarna anser att jag måste få ont i fler leder först.. idioti tycker jag eftersom att det är högerhanden - och jag är högerhänt!

Vissa dagar är det bättre, andra dagar kan jag inte lyfta något, eller ens hålla i något... tom toapapper gör ont att hålla i, och då menar jag ett ark.

Men jag ska inte klaga... jag har ju "bara" ont i handen. Ibland spökar ryggen och knäna, men det finns ju de som har det värre.

• Anonym

Jag har också fått Elocon. Smörj inte om du har några öppna sår eller blöder. DÅ svider det för mig också.. fick du några "restriktioner" eller skulle du smörja vid behov?

Anonym (en till) skrev 2009-11-30 19:48:51 följande:

Jag fick nån Elocon, som inte funkar så bra... har provat att smörja mig "där nere" och det sved som bara den, men det lugnade sig efter ett tag.Jaadu... psoriasisartrit. Jag har bara ont i en led så jag får tyvärr ingen hjälp förutom smärtstillande (Naproxen & Diklofenak). Min handrygg har varit konstant svullen och öm i över ett halvår nu... men som sagt, jag får ingen som helst hjälp. Läkarna anser att jag måste få ont i fler leder först.. idioti tycker jag eftersom att det är högerhanden - och jag är högerhänt!Vissa dagar är det bättre, andra dagar kan jag inte lyfta något, eller ens hålla i något... tom toapapper gör ont att hålla i, och då menar jag ett ark.Men jag ska inte klaga... jag har ju "bara" ont i handen. Ibland spökar ryggen och knäna, men det finns ju de som har det värre.
  • Anonym (...)

Anonym (en till) skrev 2009-11-30 19:48:51 följande:

Jag fick nån Elocon, som inte funkar så bra... har provat att smörja mig "där nere" och det sved som bara den, men det lugnade sig efter ett tag. Jaadu... psoriasisartrit. Jag har bara ont i en led så jag får tyvärr ingen hjälp förutom smärtstillande (Naproxen & Diklofenak). Min handrygg har varit konstant svullen och öm i över ett halvår nu... men som sagt, jag får ingen som helst hjälp. Läkarna anser att jag måste få ont i fler leder först.. idioti tycker jag eftersom att det är högerhanden - och jag är högerhänt! Vissa dagar är det bättre, andra dagar kan jag inte lyfta något, eller ens hålla i något... tom toapapper gör ont att hålla i, och då menar jag ett ark. Men jag ska inte klaga... jag har ju "bara" ont i handen. Ibland spökar ryggen och knäna, men det finns ju de som har det värre.
    Som en annan skrev kanske den krämen sved för att det var sår där och inte för att den var för stark för just underlivet.

Okej.. För mina knän har spökat också plus att jag har ont i ryggen men det kan ju bero på annat. Jag har mest vart orolig för knäna. Har inte ont eller så utan får ibland som "växtvärk" som man hade när man var liten fast bara i knäna.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-11-30 21:14:00 följande:
    Funderar på om det här kan vara någon orsak, iaf för min del... så jag kollade på produkterna till höger, men jag förstår inte skillnaden mellan dom?! Tycker dom verkar ganska väldigt lika varann www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    Skillnaden jag kan se är att krämen liksom blir lite kladdig och lägger sig som en skyddande hinna medan gelen är kladdfri.
Svar på tråden Sår i underlivet