Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sår i underlivet

Jag var ju på Ungdomsmottagningen, som sagt.. och barnmorskan som undersökte mig hade undersökt mig 1 år innan, för samma sak. Men hon kom fram till at jag troligen var torr och skulle prova att smörja med vanlig hudkräm. Andra gången jag var till henne (dvs. sist, i maj) så råkade gyn.doktorn vara där för ett annat ärende (hon kallas bara in om det är något spec) och då tog hon en snabbkik och sa att det var någon form av underlivseksem och skrev ut Elocon. Blev det värre skulle jag ringa Kvinnokliniken och hälsa från henne.

Första gången jag var dit togs prover för könssjukdomar.. på UM är dom inte så avancerade att dom kan göra så mkt mer än så.

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:44:41 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:31:44 följande:
    När jag hade mina problem kliade det nog överallt tillslut. Det spred sig med åren.Enl. gyn var det blåfärgat, inget jag själv kunde se.Detta är inget en BM har så stor kunskap om, så det är inte så konstigt.Om gyn var förbryllad, varför tog h*n inga prover kan man undra.....Som min gyn förklarade måste man ta prover för olika åkommor kan se väldigt lika ut,
  • Anonym (Anna)

Jag ska men jag måste ringa UM först och fråga vad gyndoktorn hette.. och vänta på att min mens gått över.

Vet inte alls var Kvinnokliniken är eller ens var det ligger (bor inte i sthlm, långt därifrån )

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:55:31 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:47:52 följande:
    Då ringer du till KK. Där ordnar dom så du får hjälp.
  • Anonym (Anna)

Ja dom kanske vet vem som brukar vara där... Usch jag tycker inte om att ringa. Har du något förslag på vad jag ska säga? Jag vet ju vad jag vill men.. uh, jag tkr det är läskigt. Speciellt när det handlar om "dom regionerna".

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 12:09:03 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 12:01:52 följande:
    Kvinnoklinik finns på sjukhuset. Nr hittar du i katalogen. Du kan ringa och berätta vad dr. sa, vart du träffade dr. och att du inte minns vad h*n hette men att du skulle ringa. De hjälper dig när du ringer I vårt landsting kan man ringa hela dagen, ingen specifik telefontid. Det står i telekatalogen vilka tider som gäller hos er. Så kolla nu och RING! Det finns hjälp att få och den hjälpen behöver du.
  • Anonym (Anna)

Hehe jo det är ju deras jobb så.. visst borde det vara lätt

Vad säger man då.. underlivet? Mellan benen? :$

Får jag inte vänta till mensen är över med att ringa?

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 16:06:48 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 12:13:19 följande:
    Min erfarenhet är att just kvinnosjukvården har väldigt goa, snälla och hjälpsamma sköterskor/barnmorskor som svarar i telefonen. Sen är ju kvinnors underliv deras vardag och det är inte ett dugg pinsamt eller obekvämt att prata med just dom, vilket det är med andra. Det blir väldigt naturligt så att säga.Du börjar med ditt namn och beskriver dina problem. Sen säger du att du för en tid sen träffade en doktor på din UM. Du fick en salva och att dr. sa att om den inte hjälpte skulle du ringa till KK och hälsa från henne. Den hjälpte inte och nu behöver du hjälp för du blir helt GALEN av den här jättejobbiga klådan.Lycka till Och se nu till att ringa! Har du inte gjort det idag så direkt imorgonbitti! *hytter med fingret *
  • Anonym (Anna)

Va allvarligt??
    Åh fan, jag ringer imorgon!

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 17:23:53 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 17:16:02 följande:
    Jag har nog sagt mellan benen Nej, du ska ringa nu!!Du måste ställa dig i kö, det kan ta upp till 3månader innan du får en tid.
  • Anonym (Anna)

Ops jag återkommer när jag ringt!

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 20:21:43 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 18:29:08 följande:
    Ja det gör du *hytter igen*
  • Anonym (Anna)

Mm typ

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 20:24:22 följande:

Typ kl.8.05
  • Anonym (Anna)

*vänder huvudet och visslar på en vacker julmelodi*

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-09 17:47:36 följande:

Vad sa dom? (för du har väl ringt... )
  • Anonym (Anna)

Haha Problemet är att dom har en telefonsvarare och kommer att ringa upp en.. och jag vill gärna prata ostört när dom ringer. Har lite svårt att prata ostört :/

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-10 08:43:29 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-09 18:57:35 följande:
    *jagar med grisfösaren*
  • Anonym (Anna)

Haha ja jo.. men det är lite svårt att komma ifrån Fredagar brukar vara bra dagar, hoppas det funkar då! Förlåt :$

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-10 15:47:13 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-10 09:10:14 följande:
    Då ser du till att vara ostörd
  • Anonym (Anna)

Nu sitter jag och väntar på att KK ska ringa upp.. dom skulle ringa "omkring fem i tio" så när som helst nu. När som helst!

• Anonym (Anna)

NU SÅ! har jag pratat med en jättesnäll tjej.. hon förelog att jag skulle komma till samma läkare (hon som av en tillfällighet råkade vara på UM och då undersökte mig lite snabbt) så hon satte mig på väntelistan och jag får nog komma i februari förhoppningsvis. Jag har ju inga värre besvär än tidigare så det var ingen brådska, sa jag Men hon hade inget att säga om det på telefon, när jag förklarade att det är rött, svullet och kliiiiiar. Men men, nu har jag ringt iaf

• Anonym (Anna)

Haha nej det var rätt OK Men idag var jag ledig så jag kunde ringa i lugn och ro... inte behöva springa iväg nånstans för att prata ostört.

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-17 13:21:04 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-17 10:12:55 följande:
    Bra jobbat Och erkänn nu att det inte var så farligt
  • Anonym (Anna)

Nu har jag fått tid på Kvinnokliniken. Den 15februari hos en manlig gynekolog

• Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-20 15:58:17 följande:
    En glad gubbe vill vi se! Nu ska du ju ÄNTLIGEN få hjälp!!!!
    Hihi it's you again
    jag har inte haft så mkt irriation/kliande/utslag på ett tag.. mest sitter det nu ovanför klitoris så att säga, där själva blygläpparna går ihop. Nån osm förstår?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-20 19:05:36 följande:
    Det är nog bara att det satt sig just där.
    När sambon kom hem så berättade jag om min tid till en manlig gynekolog. "Jaha, va bra" sa han. Då påpekade jag återigen att det var en manlig gynekolog. Jag hade nämligen förväntat mig att han skulle säga "åh fan" eller "ja... ha" eller nåt sånt. Men då svarade han "du tror inte han sett ett par fittor sen förut då?"
  • Anonym (Anna)
    Anonym (AJ!) skrev 2010-01-25 14:07:08 följande:
    Måste fråga när ni beskriver smular sig, hur menar ni då?Har nu under graviditeten fått stora problem med klåda/hudsprickor i underlivet (som blöder ibland och det svider när jag kissar) och främst vid området där blygdläpparna går ihop vid klitoris men nu även längst ut på de inre blygdläpparna (som på mig sticker ut lite..). Huden där känns nu annorlunda liksom hårdare och torrare... Har frågat läkare och bm om det är svamp eller något annat då jag trodde det först men det verkar det inte vara, de trodde att mer att det var pga det ökade blodflödet och att jag visar svullet underliv. Men jag vet inte känns konstigt att det ska ge klåda och ändrad hud?! Någon som känner igen min beskrivning av problemen och isf vad har ni gjort åt det?
    För mig ser det ut som smulat papper.. när man tar ett blött papper och gnuggar runt munnen eller nåt, då brukar det rulla sig/smula sig som suddigummi ungefär. Förstår du? Så ser det ut. men jag är inte säker på om det just är papper, då är det ju inget konstigt

Du kanske är torr i underlivet? Har du provat någon återfuktande kräm? Finns ett par varianter på apoteket, bland intim-grejerna. Jag har en som heter Fuktgel
  • Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-02-20 19:18:27 följande:
    Hur gick det?
    Bra, tror jag.. eller ja. Han kunde bara konstatera att det var väldigt torrt, och att det troligen är det som kliar. Blev rekommenderad att använda Intim tvättolja i duschen och smörja med Locobase repaire. Och använda Elocon (kortison) om det är extremt. Inga tecken på sjukdom iaf, så det känns skönt!
Svar på tråden Sår i underlivet