Min 3 åring bara GNÄLLER!!
Har du provat att leka med honom? Jag menar verkligen leka på hans villkor, något som han tycker är kul! Min treåring är också in i en relativt gnällig period just nu, det visar sig framför allt när jag måste eller vill göra något som han inte vill eller kan vara med på. Om jag då tar en halvtimme-timme och leker på hans rum, bygger och kör med hans tågbana, leker spöke och jagar varandra, eller fixar ett tält som vi kan läsa saga i eller ha som hus åt bilar eller gosedjur, brukar det bli mycket mer harmoniskt hemma några timmar efteråt. Jag brukar också försöka få med honom i sysslorna hemma, vi kanske dansar "diskdansen" eller ser vem som kan träffa tvättmaskinshålet med en strumpa först. Funkar ibland När det är svårt att stå ut med gnället försöker jag tänka att det är en utvecklingsfas (ogillar ordet trots) och att det säkert är mins lika jobbigt för honom som för mig, mycket känslor i den lilla kroppen och svårt för de små att verbalisera eller förstå dem. Ha förtröstan, det kommer att gå över, säkert lika plötsligt som det kom, men man kan försöka underlätta lite på vägen