• suzy

Min 3 åring bara GNÄLLER!!

Har också haft en otroligt gnällig treåring. Hon har fått ett småsyskon förvisso, men det började innan dess. Det har varit jätte-jobbigt att stå ut med i perioder. Hon pratade med "gnällrösten" vad gällde allt!! Vanliga saker som "jag är törstig" eller "jag är kissnödig" osv. gnälldes fram och det var så svårt att inte bara "tappa det" till slut. Hennes reaktion för minsta motgång var högljudd gråt (illtjut). Vi har pratat så mycket om vad det beror på och jag tror att det dels är en period som de bara ska igenom och sedan personlighet och yttre omständigheter. Vi rannsakde oss själva för att se hur vi bättre kunde hantera situationen. Problemet låg inte hos henne för barn är sådana ibland. Vi behövde "hjälp" för att hantera och klara av perioden utan att bli helt förtvivlade själva. Det är jobbigt när man vänder ut och in på sig själv för att allt ska vara bra men inget är nog. Vad vi som hjälpte lite var att hålla stenkoll på sov och matrutiner, förbereda henne på vad som skulle hända i olika situationer, hålla sig lugn själv (kan vara svårt när man själv är trött och sliten men skillnaden blir väldigt stor, är man helt ostressad så blir barnet det också) och välja våra fighter. Vissa saker har vi försökt släppa, det blir så jobbigt och tjatigt för oss alla annars. I vissa situationer ger vi henne valmöjligheter. Mycket beröm så att hon får känna sig duktig och talar om för henne att hon är mycig att vara med, mycket boosting helt enkelt. Det gjorde vi innan också men vi försökte verkligen tänka extra mycket på det. Sedan lite egentid då man gör något mysigt tillsammans.

Förlåt att det blit då långt, men jag känner verkligen med dig. Inte kul att vara "ensam" om det här heller. För vi var som frågetecken ofta trots att vi är två! Det är en riktig utmaning att vara förälder... Det har blivit mycket bättre nu. Hon blir snart fyra. Hon är också mycket hemma med mig just nu eftersom jag är mammaledig.

Håll ut det går över. Man behöver bara ha lite strategier för att hantera jobbiga situationer så känner man sig iallafall inte riktigt lika maktlös. Men tiden är det som är viktig att tänka på här... Med tiden så går det över. Kämpa på! Du verkar ha jättebra styr på allt och spenderar dessutom väldigt mycket tid med honom.

• suzy

En annan sak...

Jag påminde henne ofta om att "inte prata med gnällrösten" när det började. Det har funkat bra. Det är som om hon bara kommit in i det tonläget utan att egentligen vara gnällig. Det påminns fortfarande om det ibland och då säger hon bara om det hon ville ha sagt med vanlig röst.

Svar på tråden Min 3 åring bara GNÄLLER!!