• mene001

Orolig

Börjar bli lite orolig nu över min 3 månaders lille son.

Han har vart väldigt självständig och väldigt "krävande" sedan födseln. Han hatar att sitta i knät och ingenting vi gör verkar vara bra. Han skriker mycket och nästan ingenting vi gör kan få honom att sluta. Antingen ska jag gå omkring med honom på axeln eller sittandes på min arm tittandes framåt. Får absolut inte sitta ner. Samtidigt vill han ha ständig uppmärksamhet när han är vaken.

Kortare stunder kan han leka själv och han tycker också att det är roligt någon kortare stund om man leker med honom när han sitter i babysittern eller babygymmet. Han sover, och har alltid gjort, själv i sin spjälsäng och det har aldrig vart några problem vid läggdags. vill inte sova i sängen nära oss. (har gjort det kanske två gånger)

Största problemet tycker jag är att han inte verkar ha något närhetsbehov och han verkar inte få någon tröst i att vara nära någon av oss. När jag matar honom (nappflaska) vill han oftast sitta i knä tittandes framåt.

Är detta normalt?
    Har läst så mycket att spädbarn och bebisar behöver mycket närhet. Stämmer inte med vår son.
    Ska jag oroa mej över detta?

• Svar på tråden Orolig
  • Barnpsykologen

Hej, jag tycker inte det låter som att ert barn inte vill ha närhet.  Han verkar vilja ha närhet genom att bli buren och sitta på din arm. Han vill ha uppmärksamhet och han vill leka.
    barn är olika och tillgodogör sig det de vill ha genom att skrika eller på annat sätt protestera. Ni lyssnar på ert barn vilket är det viktigaste. Han sover gott i sin säng(många föräldrar som skriver här skulle gärna byta), han söker er uppmärksamhet när han inte vill vara själv och så vidare. Fortsätt att vara lyhörd för hur han vill ha det och möt honom i det.
    Angående skriken kan jag inte utläsa om det handlar om magont eller något annat. Att han tycker om att ni går med honom och att hänga framåt kan handla om att det känns bra för magen. Prova att lägga honom på mage över knät och gunga knät upp och ned i små rörelser, mer som lite skak. Håll ett tryggt stadigt grepp över rumpan.
    Hälsningar Anneli

Svar på tråden Orolig