Anklagad för att nästan kvävt hans barn (Långt)
Jag ser det nog lite annorlunda..
De flesta barn jag råkat på har haft perioder när de testar de förbjudna orden "hon/han slår mig!!" när det är uppenbart att ingen slår dem alls. Barn idag VET att ingen får slåss, och speciellt att de vuxna inte får slå dem. De flesta kommer också på att det här är ett maktinstrument som de kan använda när de vill skapa drama... oftast sägs det alltså i situationer när det är uppenbart att det är fejk. En liknande sak är att många barn kommer på att de kan säga AJ när en vuxen så mycket som närmar sig, eller talar om för dem att de gjort något fel.
Barnen vet givetvis inte vilka följder ett sådant uttalande kan få. De vet bara att man inte får säga sådant och att de vuxna runt om blir nervösa. Det är givetvis inte alla barn som sätter det i system, men de flesta testar det någon gång.
Spontant så tycker jag att din partner är boven i dramat som inte ger dig något stöd, och som låter dig sköta om tjejen så mycket på egen hand.
Ni behöver ta ett snack med henne om vad som händer om man låtsas saker som inte är sanna. Likaså ett allvarligt snack om att vara snäll mot djur, samt punktmarkera henne så hon inte fortsätter.
Och givetvis ska en 4-åring kunna äta själv.
Slutsats: jag ser en rätt normal tjej som blivit bortskämd. Om det är någon som behöver bup så är det nog pappan.