• vittra

Anklagad för att nästan kvävt hans barn (Långt)

Flickan mår ju uppenbart inte bra, håller med övriga. Tycker det kan vara en idé att kontakta bup, innan detta går över till ännu värre beteendeproblem. Samt att du helt klart måste ta ett ordentligt snack med din man om situationen, vad tror han? Att man aldrig får säga nej till ett barn?! Ni måste diskutera uppfostran. Vad vill han att hans dotter ska bli, hur vill han att hon ska utvecklas?

Hur som helt tycker jag att detta låter som ett ganska akut problem, och det är trots allt flickan som behöver HJÄLP. Hon behöver absolut inte skäll, men så tror jag inte att du tänker heller iofs, men ändå. Förmodligen behöver hon tydliga och konkreta gränser, men hon är det något som oroar henne (eller om någon tex slår henne) så måste hon också få hjälp och stöd i detta.

Ingenting av det du rabblar upp är öht särskilt normalt beteende, förstår inte riktigt detta med maten? Har hon blivit tvingad när hon var liten? Det är något som inte är som det ska... kontakta bup är mitt huvudsakliga råd, och få hjälp med att förstå flickans beteende.

Det är absolut INTE ditt fel!!!

• vittra

Tycker han det är normalt att en 4-åring inte kan äta som folk?
    Tycker han det är normalt att hon ljuger, skriker och anklagar dig för misshandel?
    Tycker han det är normalt att en 4-åring slår djur och människor som om hon inte vore äldre än 1½?

Normala, friska barn utvecklas, och får de rätt uppfostran slutar de slå när de har börjat utveckla en empati och impulskontroll. I 3-årsåldern ska ett barn normalt sett ha förståelse för att det är ett dåligt beteende samt kunna hindra impulsen att slå. Vår tjej som är nyss fyllda två slår ju inte ens utan anledning längre!

Normalt är att barn behöver gränser för att kunna förstå sig själva och sin omvärld. Ett barn mår INTE bra utan gränser. Ett barn måste få lära sig rätt och fel.

Om inte flickan får lära sig vad som är rätt och fel kommer hon inte kunna utveckla en fullgod empati!!! Detta måste ni ju ta tag i omgående, och det är ju rent tragiskt att pappan inte förstår att barn som växer upp måste ha VÄGLEDNING för att kunna bete sig normalt i ett samhälle och samspela normalt med andra människor!

Visa honom den här tråden.

Kan förövrigt tillägga att jag har läst utvecklingspsykologi och om barns utveckling under flera år på universitetsnivå. Jag vet vad jag pratar om. Tar han inte detta på allvar kommer problemen bara eskalera!

• vittra

Miss Cee skrev 2009-11-29 19:00:49 följande:

Jag ser det nog lite annorlunda.. De flesta barn jag råkat på har haft perioder när de testar de förbjudna orden "hon/han slår mig!!" när det är uppenbart att ingen slår dem alls. Barn idag VET att ingen får slåss, och speciellt att de vuxna inte får slå dem. De flesta kommer också på att det här är ett maktinstrument som de kan använda när de vill skapa drama... oftast sägs det alltså i situationer när det är uppenbart att det är fejk. En liknande sak är att många barn kommer på att de kan säga AJ när en vuxen så mycket som närmar sig, eller talar om för dem att de gjort något fel. Barnen vet givetvis inte vilka följder ett sådant uttalande kan få. De vet bara att man inte får säga sådant och att de vuxna runt om blir nervösa. Det är givetvis inte alla barn som sätter det i system, men de flesta testar det någon gång. Spontant så tycker jag att din partner är boven i dramat som inte ger dig något stöd, och som låter dig sköta om tjejen så mycket på egen hand. Ni behöver ta ett snack med henne om vad som händer om man låtsas saker som inte är sanna. Likaså ett allvarligt snack om att vara snäll mot djur, samt punktmarkera henne så hon inte fortsätter. Och givetvis ska en 4-åring kunna äta själv. Slutsats: jag ser en rätt normal tjej som blivit bortskämd. Om det är någon som behöver bup så är det nog pappan.
    Fast jag tycker att skillnaden här, jämfört med det du menar att barn ofta får en fas där de skriker att de blir slagna, är att detta INTE är i situationer som "uppenbart är fejk". Det är i situationer då mamman är själv med barnet och ingen finns som vittne. Jag tycker inte det här verkar röra sig om några typiska situationer, varesig det handlar om att slå, ljuga om att bli slagen, eller inte kunna äta normalt...

Dessutom tycker jag nog inte att man säkert kan påstå att flickan mår dåligt, och att hon inte behöver bup, bara för att det råkar vara olika faser som barn går igenom. Jag tycker det finns tydliga riskbeteenden som man bör kolla upp om man vill ha koll på läget.
  • vittra

att flickan INTE mår dåligt menar jag.

Svar på tråden Anklagad för att nästan kvävt hans barn (Långt)