• Anonym (NollKoll)

Slutlig skatt - Är det DET jag betalar NU? Va?? :( Hjälp

Jag förstår inte. I preliminära stod det att jag skulle få tillbaka men nu när jag går in på skattekontot så ser jag en post "slutlig skatt" och en större summa där...

Är det slutliga skatten som ska ha betalats in under året och beroende på om jag betalat in mer än det eller mindre ska jag betala eller få tillbaka?

ELLER är det så att JAG betalar NU den här stora slutliga skatten???

Hoppas någon förstår vad jag menar........

• Svar på tråden Slutlig skatt - Är det DET jag betalar NU? Va?? :( Hjälp
  • Anonym

hmm det va lite luddigt Men kan du inte ringa skatteverket och fråga? Dom är hjälpsamma och kunniga

• Anonym (NollKoll)

Jag förstår att det är luddigt för jag är i chock just nu för jag förstår inte hur man ska räkna. Ska ringa dem men tänkte om någon vet hur det fungerar.

Min logik säger mig att det är SKILLNADEN mellan det man FAKTISKT betalat in och den här summan under Slutlig Skatt som avgör vad man betalar/får tillbaka.

Men hur vet jag hur mycket jag betalat in? Och jag vill veta om det är så som min logik säger eller betyder "Slutlig skatt" = Betala denna summa nu.

• Tittij

Du betalar under året en preliminär skatt på din lön. Det är ju svårt att veta exakt på tusenlappen hur mycket skatt det blir på ett helt år, så därför betalar man enligt den tabell som man tillhör (Ex Skattetabell 33)

På våren får du din slutskattsedel. Där står vad din slutliga skatt blir, sen drar de av vad du betalat in (din preliminära) och kvar på sista raden har du "att betala/få tillbaka"

Om du får tillbaka pengar brukar man få dem till midsommar. Ska du betala så gör man det i november (har jag för mig).

Detta är om du inte gör några som helt förändrinar på din skattsedel när du deklarerar. Har du ändrar nåt så kommer ju din slutskatt att ändras och därmed beloppet att betala/få tillbaka.

Logga in igen på ditt skattekonto och läs lite mer noggrannt. Du har flera sidor och på ena sidan borde du hitta vilken summa du ska betala.

• ardath bey

Det stämmer vad du skriver att det är summan mellan vad du faktiskt betalat in och den slutliga skatten som är det du ska betala eller få tillbaka.

Det är lite olika när under året som denna skillnad ska betalas in eller fås tillbaka. De flesta har det som Tittij skriver dvs pengar tillbaka till midsommar, pengar att betala under hösten. Men för en del kommer inte slutskattebeslutet förrns i slutet av november så de måste betala in i februari eller mars som senast.

Det är inte som Tittij skriver att du får en slutskattsedel på våren. Det du får då är en preliminär beräkning från Skatteverket. Om inget ändras sen så blir beslutet detsamma förstås.

• Tittij

Jag la ju till att detta bara gäller om man inte gör några ändringar.. Men visst är det rätt att det som skickas ut unde4r våren inte egentligen heter "slutskattsedel".

Men logga som sagt in på Skatteverket igen och kolla, för det ska tydligt framgå vad som återstår att betala.

Svar på tråden Slutlig skatt - Är det DET jag betalar NU? Va?? :( Hjälp