• grata

Kostnad för kattunge

Vi funderar på att skaffa katt men funderar över hur mycket en katt kostar i månaden med försäkring, mat, kattsand etc. Vad för saker behöver man ha meddetsamma, transportbur, leksaker, vaccinationer etc? Kostnad för dessa?

• Svar på tråden Kostnad för kattunge
  • Havanna82

Det finns en uträkning (som jag inte hittar nu) som säger att en katt kostar ungefär 11000 första året och då är inte inköpet inräknat.
    Sedan beror det lite på om det är en huskatt eller raskatt ni tänkt skaffa., vilken försäkring ni ska ge mm.
    Vaccin och chippning ska ni inte betala för själv, utan katten ska komma "färdig" så att säga. Sedan vaccinerar ni 1gång/år och det brukar kostar runt 350kr.

Detta är ungefärliga siffror.

Jag hittade en lista här på uträknat material som jag hittade här: (www.kattliv.com/artikel.php) (Goolade på "vad kostar en katt per år).

Årskostnad för en sällskapskatt

Toalådor 2 st/år 300-500 kr/st

Kattsand
    10 kg/månad 200 kr x 12

Torrfoder
    2 kg/månad 200 kr x 12

Blötfoder, fisk 250 kr x 12

Matskålar 100 kr

Kattgräs 160 kr x 12

Klösmöbler 500 kr

Kam, borste 200 kr

Transportbur 300 kr

Koppel & halsband 50 kr

Kattbäddar 300 kr

Shampo 100 kr

Försäkring från 375 kr

Canicur 50 kr

Vaccination 250 kr

Klosax 50 kr

Kattklubb - rasring 300 kr

Summa 12 245 kr

• pluvdo

årskostnad för en "sällskapskatt"? ser ut som årskostnad för en långhårig, bortskämd innekatt... ;)

jag har två kattungar nu och jag köpte en dyr kattsäng åt dem, men de vill bara sova hos mig eller i soffan eller någon annanstans, så det var enligt mig bortkastade pengar. kattgräs och sådant behövs bara för innekatter, schampo typ bara för utställningskatter.. katter gillar ju inte ens vatten, i de flesta fallen. borste och kam känns också överflödigt, katter har sträva tungor och är ganska duktiga på att kamma sig rena själva.

sedan tycker jag verkligen de avrundat uppåt en del. kattsand, exempelvis, kanske blir så dyrt per månad om man använder ett dyrare märke, men det finns billigare märken som funkar lika bra, men kostar mindre. likaså med mat. köper man billig burkmat så kan man komma undan med under 5 kronor per dag om man kompletterar med torrfoder också.

det de inte tagit med i beräkningen ovan som de borde ha tagit med är medicinkostnader. min erfarenhet säger att en katt kostar som mest under första året när det kommer till sånt, för de har lättare för att få mask och grejer. mina hade det häromdagen. skabb också, som jag fick köpa medicin mot. kostnader man inte tänker på innan.

• pluvdo

sedan, om man skaffar en vanlig blandraskatt som man får för en billig peng från någon så kan man inte utgå från att den personen skall ha betalat för vaccinering och chippning. mina kom då inte färdigpaketerade i alla fall.

• BlommyNess12

Ja, jag tror jag lägger ca 5-600 kronor på min lilla bondkatt per månad, ungefär i snitt.

Vi byter inte kattlåda varje år, och hon har inte två stycken, det är ju helt onödigt.

• BlommyNess12

Men när hon var kattunga la jag ut mer, då åt hon ju kattungemat som är dyrare, och dessutom var hon mer kräsen när hon var liten, åt bara vissa sorters mat vissa gånger och andra gånger dög det inte, så man fick köpa mycket mat och slänga, var beredd på det..

• pluvdo

mina kattungar är som tur är inte så kräsna med maten, så jag behöver inte slänga massor. fast från och med nu kommer jag nog få göra det, för jag har varit hos mina föräldrar med dem i en vecka och här har de fått enbart burkmat. då lär det bli svårt att vänja dem vid en nästan-bara-torrfoder-kost igen. :)

förstod mig inte heller riktigt på det där med att köpa två nya kattlådor per år.

• Havanna82

Det är klart att det är snittpriser och det går ju att pressa så mycket man tycker katten är värd. Mina katter skulle kunna äta rester från min mat och då skulle jag komma undan jättebilligt, men vad är bäst för katten?

Jo, fastän man "bara" (gah, hatar att folk ska lägga in ordet bara före huskatter) köper en huskatt så ska man kräva att den är vaccinerad och chippad! Jag tycker det medför att man aktivt försöker höja kattens status. En huskatt har väl lite rätt att få vaccination som en raskatt?

Dessa siffror är en fingervisning vad man kan tänkas köpa åt sin katt. Ett schampo är väl ingen kostnad att köpa och ha hemma ifall katten skulle bli skitig? Och tänk, kanske man rent av vill prova ställa ut sin huskatt ;) Och varför ska man inte få skämma bort sin katt med lite kattgräs ibland?

Dessutom är det så värdefullt att lägga pengar på bra foder åt katten. Det har man många gånger igen i bättre magar, päls, allmän kondition osv.

• pluvdo
    Havanna82 skrev 2009-11-29 00:51:52 följande:
    Det är klart att det är snittpriser och det går ju att pressa så mycket man tycker katten är värd.
    Jaså, så om man köper billigare mat så tycker man katten är mindre värd? Jag värderar mina djur högt, men har ändå inte råd att lägga ut ofantligt mycket pengar på dyr mat när det finns billig mat de gillar lika mycket. Mina katter, både kattungarna och mina vuxna, har jättefin päls och god hälsa, så jag tror snarare dyrare mat och än mer veterinärsrekommenderad mat, bara är sätt att lura djurägare på.

Idioti i alla fall att få det att låta som man värderar katten mindre för att man ger den billigare mat och kattsand.

Sedan är det många som ger bort huskatter eller säljer dem billigt eftersom de inte medvetet parat sin honkatt med någon hane utan det bara råkat bli så. Då kan det i vissa fall vara ge bort kattungar eller avliva som gäller. Då kan man knappast kräva chippning, vaccinering och avmaskning. Det tycker jag man kan kräva av uppfödare och dylikt, men inte annars.
  • polkagris
    BlommyNess12 skrev 2009-11-29 00:26:57 följande:
    Ja, jag tror jag lägger ca 5-600 kronor på min lilla bondkatt per månad, ungefär i snitt. Vi byter inte kattlåda varje år, och hon har inte två stycken, det är ju helt onödigt.
    5-600 per månad? Menar du per år, eller är detta ett skämt???
  • SailorGirl

Toalådor 2 st/år 300-500 kr/st - Onödigt med mer än en och de varar flera år. 300:- för en låda med tak och kolfilter är en bra investering dock. Och ha den inte i badrummet. Håller du den ren luktar den inte och har du den i ett torrt utrymme håller man det utrymmet lättare renare än ett badrum som kommer att ha massor med kleggiga sandkorn överallt. Ganska ohygieniskt och det kommer att lukta i badrummet.

Kattsand
    10 kg/månad 200 kr x 12 - Om man köper en dyrare sort. Pussi kompakt, t.ex. kostar en bråkdel.

Torrfoder
    2 kg/månad 200 kr x 12 - Ett bättre foder. Värt att lägga pengar på.

Blötfoder, fisk 250 kr x 12 - Dåligt för tänderna. Rekommenderas inte.

Matskålar 100 kr - Det går utmärkt med en 5-kronorsskål från ikea, eller ett udda fat. Katten behöver mat, inte en egen servis.

Kattgräs 160 kr x 12 - Jag har aldrig hittat kattgräs som var dyrare än 40:-

Klösmöbler 500 kr - Vira jutesnöre kring en lång bräda. Kostar en bråkdel och är lika roligt. En dörrmatta i kokosfiber är också en utmärkt "klösbräda". Kostnad max 100:-

Kam, borste 200 kr - Här går det bra med en avlagd borste i plast från t.ex. H&M för 20-40 pix.

Transportbur 300 kr - Värt att investera i inför semestrar och vetrinärbesök.

Koppel & halsband 50 kr - om katten ska gå ute.

Kattbäddar 300 kr - Den kommer hellre att sova i soffan, eller din säng. Onödig kostnad.

Shampo 100 kr - Man behöver normalt inte tvätta en katt om den inte går ute, eller är en långhårig raskatt. De sköter sin hygien själva.

Försäkring från 375 kr - Investering.

Canicur 50 kr - Kattgräs räcker oftast. Speciellt för utekatter. Bäst för kattens mage är dessutom att inte låta den få fritt foder. Katter äter om det finns mat och blir lätt överviktiga. Blir de överviktiga blir de sjuka.

Vaccination 250 kr - Kostar mer första året. Tror det dubbla, därefter måste man ge dem sina vaccinationer varje år om man ska kunna ha dem ute, eller checka in dem någon gång på katthotell.

Klosax 50 kr - Vanlig nagelsax funkar, men en klosax klipper utan att flisa klon.

Kattklubb - rasring 300 kr - Inte nödvändigt

Summa 12 245 kr - Nja, snarare kring 7000:- eller 600:-/månad utslaget på första året. Glöm inte heller att kastrera din katt om du inte ska alva. Det kostar ca 1000:- och är en investering i din katts liv lika mycket som försäkringen, men kostar bara en gång.

Svar på tråden Kostnad för kattunge