• grata

Kostnad för kattunge

Vi funderar på att skaffa katt men funderar över hur mycket en katt kostar i månaden med försäkring, mat, kattsand etc. Vad för saker behöver man ha meddetsamma, transportbur, leksaker, vaccinationer etc? Kostnad för dessa?

• Svar på tråden Kostnad för kattunge
  • DreamBitch

Är jag en dålig husdjursägare bara för att jag inte har en försäkring på mina katter?
    Jag har aldrig förstått poängen med en försäkring på en "vanlig" katt. Alltså en katt som man inte ställer ut etc.

• BlommyNess12
    DreamBitch skrev 2009-11-30 19:38:18 följande:
    Är jag en dålig husdjursägare bara för att jag inte har en försäkring på mina katter?Jag har aldrig förstått poängen med en försäkring på en "vanlig" katt. Alltså en katt som man inte ställer ut etc.
    Om den bryter benet, får en tumör(eller nåt annat) och behöver opereras, får njursten etc.. Då måste man ju betala veterinärkostnader, som brukar hamna på flera tiotusentalskronor..

Men visst, har man den ekonomin att man kan punga ut 40 000 kr för en operation så behöver man ju ingen försäkring.
  • Havanna82
    Är jag en dålig husdjursägare bara för att jag inte har en försäkring på mina katter? Jag har aldrig förstått poängen med en försäkring på en "vanlig" katt. Alltså en katt som man inte ställer ut etc.
    Jag tycker inte du är en dålig kattägare så länge du faktiskt åker in och betalar vad det kostar när katten blir sjuk.
    För mig spelar det ingen roll om katten är huskatt, blandras eller raskatt - den har lika mycket värde och ska vara försäkrad.
    Detta är taget från agria.se och är en bra text tycker jag:

" Djurets värde sitter inte i stamtavlan
    Huskatten och blandrashunden är givetvis lika värdefulla för sina ägare som ett djur med en stamtavla - trots att de inte kostar lika mycket att köpa. Vad som tycks komma som en chock för många är dock att veterinärvården är lika dyr för en blandras som för den mest meriterade renrasiga individen.

Veterinärvård är dyrt. Om djuret svalt något olämpligt, brutit ett ben eller blivit biten av en orm kan det kosta ägaren en hel del. Men med en försäkring får du hjälp med betalningen.

? Det är klokt att hellre betala en liten fast utgift varje månad än en stor oförutsedd när hunden eller katten blir sjuk. För en huskatt behöver inte försäkringen kosta mer än 35 kronor i månaden. Och en blandrashund går att försäkra från 115 kronor i månaden,säger Lotta Gunnarsson, veterinär på Agria Djurförsäkring.

En katt som måste opereras för att den svalt ett föremål som fastnat kan det kosta runt 11 000 kronor. Och ett ormbett på en hund kan gå på 11 000 kronor.

? En huskatt köper man oftast för en symbolisk summa, till exempel ?50 öre tassen?. Då tänker man inte alltid på att teckna en försäkring för den. Men när katten väl är sjuk spelar inköpspriset ingen roll längre ? då är just den katten värd tiotusentals kronor, avslutar Lotta Gunnarsson.

Lite mer prisexempel på vad veterinärvård kan kosta finner du här nedan
    Diagnos Kostnad Agria ersätter Självrisk
    Svalt främmande föremål 10 859 :- 8 295:- 2 564:-*
    Kejsarsnitt 13 166:- 10 256 :- 2 910:-*
    Trafikskada 13 634:- 10 654:- 2 980:-*
    Urinstensoperation 25 868:- 21 053:- 4 815:-* "

Att försäkra en huskatt kostar inte många hundra per år, men kan vara avgörande när katten blir sjuk.
  • Knabbo

vi köper 7,5 kg säck med mat ungefär varannan månad o den kostar 185 kr...
    sen lägger vi kanske 200 varje månad på sand... sen nån hundring extra för lite godsaker till dom....
    försäkringen kostar 79:-/månad/katt har jag för mig...

det vi hade hemma när vi fick hem våra missar var kattlåda, matskålar, lite lekasaker, klöspelare, mat o sand. allt annat som behövs köpte vi efter hand...kattbur fick vi låna...

• DreamBitch

För mig är det lika självklart att betala veterinär som det är att betala ett läkarbesök för mig själv. Någon försäkring har jag däremot aldrig övervägt.

• Havanna82
    DreamBitch skrev 2009-11-30 21:57:27 följande:
    För mig är det lika självklart att betala veterinär som det är att betala ett läkarbesök för mig själv. Någon försäkring har jag däremot aldrig övervägt.
    Skillnaden är att hos läkaren betalar du några hundra på sin höjd och hos veterinären handlar det om tusenlappar. Huskatt som raskatt kan ju få samma problem och måsta söka vård enda som skiljer där är ju om man har katten till avel och då har avelsförsäkring.

Men visst, är du beredd att ligga ute med sånna summor för alla dina katter är ju det kanon! Jag har dom inte, så för mig fungerar försäkringarna bra.
  • DreamBitch
    Havanna82 skrev 2009-11-30 22:49:09 följande:
    Skillnaden är att hos läkaren betalar du några hundra på sin höjd och hos veterinären handlar det om tusenlappar. Huskatt som raskatt kan ju få samma problem och måsta söka vård enda som skiljer där är ju om man har katten till avel och då har avelsförsäkring. Men visst, är du beredd att ligga ute med sånna summor för alla dina katter är ju det kanon! Jag har dom inte, så för mig fungerar försäkringarna bra.
    Försök se poängen med mitt inlägg istället för att haka upp dig på detaljer.
  • Havanna82
    DreamBitch skrev 2009-11-30 22:57:00 följande:
    Försök se poängen med mitt inlägg istället för att haka upp dig på detaljer.
    Och poängen är? Att det är självklart för dig att ta katterna till veterinären när de blir sjuka och betala för det?
  • Trill
    Jag har aldrig förstått poängen med en försäkring på en "vanlig" katt. Alltså en katt som man inte ställer ut etc.
    Poängen är att det lätt hamnar på väldigt många tusen om katten behöver opereras. Min granne fick betala över 25.000 kronor när hennes katt blev opererad och inte hade försäkring....

Själv betalar jag hellre några hundra varje år på en försäkring, så att jag har råd att låta ett djursjukhus ta hand om mina kissar om behovet uppstår.
  • Trill
    DreamBitch skrev 2009-11-30 21:57:27 följande:
    P.g.a. Sveriges allmänna sjukförsäkring/socialförsäkring som vi alla betalar via skatter kostar det ett par hundra för ett läkarbesök.

Något sådant finns inte för djur och därför blir det svindyrt om katten måste opereras....

Många har inte de pengarna när det händer, och tvingas avliva sin katt i onödan.
    Något som för mig är otänkbart. Därför har jag försäkrat dem för veterinärkostnader upp till 40.000 kr /vardera
  • Kinya

Detta ska ingå i köpepriset på katten:
    -besiktning av veterinär
    -vaccination (2 ggr med en månads mellanrum om det är en kattunge som vaccineras för första gången)
    -chippning

Utöver det så behöver man:
    -Mat (dyr mat blir inte dyrare i längden eftersom det i regel behövs mer av den billiga för att katten ska få i sig allt den behöver, den kommer då också få i sig en massa den inte behöver= onödiga pengar att lägga ut).
    -Försäkring (kostar inte mycket/månad, men räddar ens ekonomi om katten blir sjuk)
    -Klösmöjligheter (klösbrädor, klösträd etc). hur mycket det kostar beror på vad man vill ha. Men om man inte ger katten möjligheter att klösa så klöser den på möblerna, vilket blir dyrt! Golv-till-tak träd rekommenderas!
    -Toalåda: 2 st/år är definitivt överdrivet!! 1 låda räcker gott och väl till en katt och den behöver inte bytas ut ens en gång om året. Det finns billiga och det finns dyra. Låda med huv rekommenderas för lukten och för att det sprids mindre sand i hemmet då.
    -Klotång: engångssumma kostar inte så mycket i en djuraffär.
    -Kattsand: En av de större kostnaderna/månad. Varierar i pris beroende på vilket märke man har.
    -Transportbur: Behövs vid transport t.ex. till och från veterinären.
    -Kastrering: 500-1000 kr beroende på om det är en hona (dyrare) eller hane (billigare). Men väldigt viktigt att göra eftersom en fertil katt har en större tendens att börja urinmarkera inomhus.

Överkurs:
    -Sovplats: er säng, soffa, stolsdynor, en filt på golvet är utmärkta sovplatser som katterna ofta föredrar före "riktiga" kattbäddar.
    -Schampoo behövs inte till alla katter så kolla upp det när du köper katt så vet du om du behöver skaffa det. Vi schampoonerar aldrig våra korthåriga huskatter och deras pälsar är så fina och rena ändå.
    -Matskålar: katten bryr sig inte om vad den äter ur. Det är vi som bryr oss om det. Katterna tycker lika mycket om en vanlig tallrik som en fin dyr matskål.
    -Borste/kam: Nödvändigt till långhåriga katter men vi använder inte det till våra korthåriga annat än när de fäller extra mycket.

Jag kan tänka mig att det ligger på några hundralappar/månad per katt. Något mindre för katt nr2 än för katt nr1 eftersom man redan har en del saker då.

• DreamBitch
    Havanna82 skrev 2009-11-30 23:18:30 följande:
    Och poängen är? Att det är självklart för dig att ta katterna till veterinären när de blir sjuka och betala för det?
    Trill skrev 2009-12-01 10:18:58 följande:
    Poängen är att det lätt hamnar på väldigt många tusen om katten behöver opereras.
    Poängen med mitt inlägg är att jag tar mina katter till veterinären och betalar för dom om något skulle hända. Det är en självklarhet för mig även om det skulle bli dyrt.
  • Smultronblomma

Förra året svalde mitt katt ett snöre och blev väldgit sjuk och fick opereras. Hela kalaset kostade över 15000kr så då var jag glad att jag hade en försäkring och bara behövde betala självrisken på 1000kr. Men har man råd att punga ut 15000 sådär hipp som happ så kanske man inte behöver en försäkring.

• polkagris
    BlommyNess12 skrev 2009-11-30 19:14:43 följande:
    Jag lägger inte flera tusen? jag lägger 5-600 kronor per månad, precis som jag skrev. Bara en burk med vitaminer kostar runt hundralappen, och hon äter två sorter, försäkring, kattsand, torrfoder, blötmat och sånt, jag kommer lätt upp i 600 kr då.
    Hahahah, förvirrat av mig att lägga på en extra nolla. Sorry för missförståndet! (Skäms)
  • gedansk

Mina katter (7st från katthem) är vacinerade, vet försäkrade, kastrerade mm. Det gick på 10 000kr för två dagar på baragmossen då en av mina katter blev sjuk en helg underbart ha en försäkring då. Jag slutade röka när jag tog min andra katt för snart 10 år sedan.

• Indianica

Det du behöver omedelbart är kattbur för att frakta hem katten och sedan till veterinär, ca 400 kr. Kattlåda, ca 300-400 kr samt kattsand 50-300 kr beroende på märke och sort. Kattmat, torrfoder 50 kr (jag köper vanligt foder) Jag tycker man kan lära katterna att äta vanlig mat så i början gav jag dem matrester. Sedan började jag också köpa blötfoder. Kattleksaker ca 100 kr, lite bollar och råttor. Borste till långhårig katt ca 50-300 kr

Har du en långhårig katt rekommenderar jag att du borstar med en furminator ca 300 kr på apoteket, den tar bort underullen suveränt. Men det kan bli ett senare inköp.

Försäkring är också bra att ha ifrån början, olyckor kan ju ske fort.

Chip och vaccinationer ca 600 kr tippar jag.

• frickadelli

För mig går maten på ca 460 i månaden pga att han äter veterinärsfoder. Utöver det blir det kattsand för 200 och kanske en stackars nalle att demolera lite då och då.
    Försäkring har jag via min egen livförsäkring, så den ingår i det priset. Kan inte svara på hur mycket det är i månaden, för bara kattens.

Det jag köpte på en gång var kattmat, sand, kattlåda och leksaker. Sen får man väl ta resten pö om pö.

Hur mycket den kommer kosta i månaden beror ju på märke och kvalité på foder och kattsand. . + försäkring då.

Svar på tråden Kostnad för kattunge