• faster

kastrering/kemisk kastrering?

Vi har en han hund på 3 år som är hopplös på o skvätta inne.
    Då vi nu upplever att vi gjort vad vi kan har vi funderat på detta med kastrering....
    Vad är det för skillnad på kemisk kastrering o kastrering o vad ska man välja?
    Nån här med erfarenhet?

• Svar på tråden kastrering/kemisk kastrering?
  • hundpuss

Om jag inte har helt fel för mig så räknas kemisk kastrering som doping och man får inte tävla eller ställa ut. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel, är inte helt hundra).

Jag skulle personligen aldrig göra en kemisk kastrering på min hund,
    men skulle absolut kunna kastrera honom i framtiden. (En "riktig" kastrering då)

Men det med tävlingar och utställningar är väl något man ska ta med i planeringen om man funderar över kemisk kastrering.
    Jag har dock bara hört dåliga / negativa kommentarer om kemisk kastrering.

• faster

tyvärr är vår lille kille ej renrasig så han är ju ine välkommen på tävlingar o utställningar iaf..
    han är en så underbar o klok liten kille förutom detta att han måste skvätta..

• köttbullelydnad

Jag har enbart negativa erfarenheter av såna där "experimentskastreringar", så jag rekommenderar er att kastrera på det gamla vanliga sättet så kulorna ryker på en gång (så är det gjort sen), samt att ni tar tag i beteendet.
    Bara för att hunden kastreras behöver det inte innebära att hunden slutar kissa inne då beteendet kan vara befäst (det är inte att räkna som universallösning på hanhundsbekymmer). Det kan bero på att hunden är uttråkad eller vad som helst att beteendet kommit till, och man bör komma till rätta med det oavsett kastrering eller ej.

• Nasss

Har själv en mkt dominamt herrre på snart 5 år som också skvätter inne.. och dessutom rider och juckar på alla leksaker osv. Så vi rådfråga veterinären om kastrering. Han tyckte att vi skulle prova först med kemisk eftersom det inte alls säkert hjälper promblemet.. det kan sitta i huvudet på dom! Och dom blir väldigt fula i pälsen och får problem med vikten av kastrering sa han till oss.
    Vår lille gosse fick då en kemisk kastrering och jag kan säga att det hjälpte inte ett smack. Däremot blev han väldigt matt i pälsen. det var det enda som hände.. Så jag tänker då inte kastrera honom för det sitter i huvudet på han så det kommer inte hjälpa med en kastrering här iallafall..

Har dock hört innan att kastrerar man en hund efter att den har blivit könsmogen så hjälper inget. Han har då redan utevecklat hormoner.

• faster
    Nasss skrev 2009-11-30 11:07:42 följande:
    Har själv en mkt dominamt herrre på snart 5 år som också skvätter inne.. och dessutom rider och juckar på alla leksaker osv. Så vi rådfråga veterinären om kastrering. Han tyckte att vi skulle prova först med kemisk eftersom det inte alls säkert hjälper promblemet.. det kan sitta i huvudet på dom! Och dom blir väldigt fula i pälsen och får problem med vikten av kastrering sa han till oss. Vår lille gosse fick då en kemisk kastrering och jag kan säga att det hjälpte inte ett smack. Däremot blev han väldigt matt i pälsen. det var det enda som hände.. Så jag tänker då inte kastrera honom för det sitter i huvudet på han så det kommer inte hjälpa med en kastrering här iallafall..Har dock hört innan att kastrerar man en hund efter att den har blivit könsmogen så hjälper inget. Han har då redan utevecklat hormoner.
    Ok...tack för ditt svar...
    har ni hittat nåt bra som hjälper mot skvättandet?vår kille är aldrig ensam,får följa med för det mesta annars har han 2 hundpolare o nån människa hemma..e så svårt detta o mkt tråkigt.
  • Nasss

vet inte vad det är som orsakar skvättandet här riktigt.. Men vi har verkligen tagit honom HÅRT när han gjort något. Avsiat honom från flocket och haft honom på plats liggning i flera timmar. Vet inte om det är det som gjort att det blivit bättre.. För nu händer det nästan aldrig. Men jag har provat så mååånga saker. provat spruta fy spray på ställen han skvätt på. Hållt extremt rent, tvättat golvena varje dag gjorde jag en period. Även begränsat hans yta. Och jag har även tränat honom mer mentalt.. typ aktiverings leksaker och sånt..Hoppas att nåt av tipsen funkar på eran herre.. Vet hur jobbigt det är med en skvättande hane..

• hmcc

Vad är det som hindrar dig att göra en riktig kastrering, vad tror du blir en nackdel eftersom du tvekar.

I ditt läge hade valet varit lätt om jag hade suttit samma sits.

• ModestyB

Kemisk kastrering har ofta biverkningar, ska man kastrera är det bäst att kastrera unga hundar utan befäst beteende. Din hund slutar troligen inte med skvättandet trots kastrering...

Det man ska veta vad gäller kastrering är att hundar med hög testosteronproduktion inte kommer "neutraliseras" av en kastrering-OM man inte också tar hand om det testosteron som binjurarna producerar, vilket kan vara så mycket som 25% av totala andelen producerat testosteron. Man tar hand om detta testosteron genom att balansera upp med en kost rik på växtöstrogener, det finns bla.i kalkon, banan (har man god munhygien på sin hund kan man ge torkade bananchips som godis ibland), alfalfagroddar mfl. livsmedel.

Växtöstrogener hjälper givetvis även okastrerade hanhundar hantera sitt testosteron bättre. Det ökar även serotoninupptaget i hjärnan.

• Rottis77
    ModestyB skrev 2009-12-04 15:51:37 följande:
    Kemisk kastrering har ofta biverkningar, ska man kastrera är det bäst att kastrera unga hundar utan befäst beteende. Din hund slutar troligen inte med skvättandet trots kastrering...Det man ska veta vad gäller kastrering är att hundar med hög testosteronproduktion inte kommer "neutraliseras" av en kastrering-OM man inte också tar hand om det testosteron som binjurarna producerar, vilket kan vara så mycket som 25% av totala andelen producerat testosteron. Man tar hand om detta testosteron genom att balansera upp med en kost rik på växtöstrogener, det finns bla.i kalkon, banan (har man god munhygien på sin hund kan man ge torkade bananchips som godis ibland), alfalfagroddar mfl. livsmedel.Växtöstrogener hjälper givetvis även okastrerade hanhundar hantera sitt testosteron bättre. Det ökar även serotoninupptaget i hjärnan.
    Vad är det för biverkning den kemiska kastreringen ofta har??
  • ModestyB
    Rottis77 skrev 2009-12-04 21:48:21 följande:
    Vad är det för biverkning den kemiska kastreringen ofta har??
    Framför allt problem med pälsen, men en del hundar blir väldigt dåliga. Funkar bra att googla på;)
    Biverkningarna är bla.diabetes, benmärgspåverkan, hudförändringar, men de uppstår självklart inte i alla fall, utan är ganska sällsynt (utom päls/hudproblem, som är vanliga).

Här är en ganska bra sida om kastrering av hundar,
    www.ackebus.se/kastrering.htm
    där står även att läsa:
    "Om du har gjort en så kallad kemisk kastrering får hunden inte delta på hundutställningar inom 6 månader från det att hunden fick sin spruta (karenstiden är 6 månader) detta kan du läsa om i ?Nationellt Dopingreglemente för hund? på SKKshemsida".

Personligen så är jag mot en mer regelmässig kastrering av hanhundar, det försämrar möjligheterna till avelsarbete/uppskattning av en hunds verkliga mentalitet och riskerna är ännu större maskulinisering av hanhundar än den vi redan ser och som redan ställer till problem, problem som gör att fler väljer att kastrera och så är cirkeln sluten.
Svar på tråden kastrering/kemisk kastrering?