• faster

kastrering/kemisk kastrering?

Vi har en han hund på 3 år som är hopplös på o skvätta inne.
    Då vi nu upplever att vi gjort vad vi kan har vi funderat på detta med kastrering....
    Vad är det för skillnad på kemisk kastrering o kastrering o vad ska man välja?
    Nån här med erfarenhet?

• Svar på tråden kastrering/kemisk kastrering?
  • Zoolie

¨Som någon skrev tidigare så testa kemisk kastrering först o se hur han reagerar, de gjorde jag innan "riktig" kastrering. Min fick inga biverkningar, de enda man får hålla koll på är vikten dom lägger gärna på sig.

• köttbullelydnad
    Rottis77 skrev 2009-12-04 21:48:21 följande:
    Vad är det för biverkning den kemiska kastreringen ofta har??
    Olas samt ett flertal andra hundar här i trakten ur andra rasers biverkningar har varit allergi.
  • kar0liiinan

Jag har gjort kemisk nu för ett litet tag sen just för att se hur han kommer ändra sig, veterinären jag pratade med berättade att det var vanligare med biverkningar för ett par år sedan men nu har de bytt ämne i det de sprutar in så biverkningarna ska inte alls vara lika vanliga.. Än har jag inte märkt någon skillnad på min hund men det kan ta upp till 6 veckor..

karolinaochzac.blogg.se

• hmcc
    kar0liiinan skrev 2009-12-05 12:32:35 följande:
    Jag har gjort kemisk nu för ett litet tag sen just för att se hur han kommer ändra sig, veterinären jag pratade med berättade att det var vanligare med biverkningar för ett par år sedan men nu har de bytt ämne i det de sprutar in så biverkningarna ska inte alls vara lika vanliga.. Än har jag inte märkt någon skillnad på min hund men det kan ta upp till 6 veckor.. karolinaochzac.blogg.se
    Det är klassiskt.

"jag har inte märkt någon skillad, men det kan ta upp till..."

Der värsta jag har hört är att någon sagt 3 månader.
    Jag tror att det är nåt veterinärerna säger för att man inte ska komma och klaga.

När det gäller vanligt kastrering ser man skillnad på några dagar.
  • BabyZulu

Jag har kastrerat min hane kemiskt med Suprelorin, för att jag ville se om det skulle ändra honom positivt eller negativt, han fick inga biverkningar och blev en helt annan hund av det...
    Och det var bara positivt!
    Han ska kastreras helt och hållet för han mår antagligen bäst av att inte ha någon pung alls

Fick förklarat av veterinären att det finns 2 typer av kemisk kastrering, den vi valde gör hunden tillfälligt "steril", dvs pungen krymper och spermierna slöas ner och så sänks testosteron-nivån en hel del...
    Den andra typen skulle i princip bara göra så att jobbiga hanhundsbeteenden försvann.

• kar0liiinan
    hmcc skrev 2009-12-05 13:58:11 följande:
    Det är klassiskt. "jag har inte märkt någon skillad, men det kan ta upp till..." Der värsta jag har hört är att någon sagt 3 månader. Jag tror att det är nåt veterinärerna säger för att man inte ska komma och klaga. När det gäller vanligt kastrering ser man skillnad på några dagar.
    Varför ska man inte kunna klaga? Om jag tycker att min hund mår dåligt är det självklart att jag säger till även om det inte gått 6 veckor. Sedan menade hon nog inte att det kunde ta 6 veckor innan biverkningarna kom utan snarare att man märkte någon skillnad på hundens psyke osv. alltså dom positiva sakerna kan dröja några veckor.
  • Rottis77
    köttbullelydnad skrev 2009-12-05 12:26:50 följande:
    Olas samt ett flertal andra hundar här i trakten ur andra rasers biverkningar har varit allergi.
    ModestyB skrev 2009-12-04 22:56:49 följande:
    Framför allt problem med pälsen, men en del hundar blir väldigt dåliga. Funkar bra att googla på;)Biverkningarna är bla.diabetes, benmärgspåverkan, hudförändringar, men de uppstår självklart inte i alla fall, utan är ganska sällsynt (utom päls/hudproblem, som är vanliga).Här är en ganska bra sida om kastrering av hundar, www.ackebus.se/kastrering.htmdär står även att läsa:"Om du har gjort en så kallad kemisk kastrering får hunden inte delta på hundutställningar inom 6 månader från det att hunden fick sin spruta (karenstiden är 6 månader) detta kan du läsa om i ”Nationellt Dopingreglemente för hund” på SKKshemsida".Personligen så är jag mot en mer regelmässig kastrering av hanhundar, det försämrar möjligheterna till avelsarbete/uppskattning av en hunds verkliga mentalitet och riskerna är ännu större maskulinisering av hanhundar än den vi redan ser och som redan ställer till problem, problem som gör att fler väljer att kastrera och så är cirkeln sluten.
    Blev bara nyfiken, då jag jobbat med p-staven sen den kom till sverige för en del år sedan och har aldrig varit med om någon annan biverkning än dålig päls och ökad vikt ( vilket man själv kan hålla koll på). Annars har haft vi inte haft något problem med dom, va dessutom på reproduktions kurs härom veckan där dom varmt rekommenderade den och inte ens där nämnde dom några andra biverkningar än päls och vikt.

Har dessutom använt dom på båda mina hundar utan några som helst bekymmer.

Och jag är för kastrering på hundar som inte används i avel. Har haft en kastrerad rottis tik och har en kastrerad bullmastiff hane och det har inte påverkat mina hundars mentalitet överhuvudtaget och ingenting på vikt eller päls iheller.
  • köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-12-05 13:58:11 följande:
    Det är klassiskt. "jag har inte märkt någon skillad, men det kan ta upp till..." Der värsta jag har hört är att någon sagt 3 månader. Jag tror att det är nåt veterinärerna säger för att man inte ska komma och klaga. När det gäller vanligt kastrering ser man skillnad på några dagar.
    Men vänta lite nu... Man märker faktiskt ingen större skillnad på hunden så fort som redan dagen efter, oavsett vanlig kastration eller annan typ. Hunden är oftast medtagen om den genomgått ingreppet i den vanligaste typen, och det tar ju även ett tag innan man når önskad effekt då testosteroner måste börja dämpas först. Tror knappast det har med att man inte ska kunna "komma tillbaka och klaga".
  • ModestyB

Det tar ca en månad innan testosteronnivån gått ner i kroppen efter en "mekanisk" kastrering då kulorna tas=)

• hmcc
    köttbullelydnad skrev 2009-12-05 20:23:28 följande:
    Men vänta lite nu... Man märker faktiskt ingen större skillnad på hunden så fort som redan dagen efter, oavsett vanlig kastration eller annan typ. Hunden är oftast medtagen om den genomgått ingreppet i den vanligaste typen, och det tar ju även ett tag innan man når önskad effekt då testosteroner måste börja dämpas först. Tror knappast det har med att man inte ska kunna "komma tillbaka och klaga".
    Det märks betydligt snabbare än en månad.

Dom flesta med vanlig kastrering märks det redan efter några dagar.

Bägge mina ändrade sig totalt inim en vecka.

Jag träffade en idag som kastrerades för 3 veckor sedan och han var en ny hund.

När det gäller sprutorna tycker jag det finns massor av bortförklaringar hos dom som fortfarande hoppas att det ska funka.
  • ModestyB
    Rottis77 skrev 2009-12-05 16:30:46 följande:
    Blev bara nyfiken, då jag jobbat med p-staven sen den kom till sverige för en del år sedan och har aldrig varit med om någon annan biverkning än dålig päls och ökad vikt ( vilket man själv kan hålla koll på). Annars har haft vi inte haft något problem med dom, va dessutom på reproduktions kurs härom veckan där dom varmt rekommenderade den och inte ens där nämnde dom några andra biverkningar än päls och vikt. Har dessutom använt dom på båda mina hundar utan några som helst bekymmer. Och jag är för kastrering på hundar som inte används i avel. Har haft en kastrerad rottis tik och har en kastrerad bullmastiff hane och det har inte påverkat mina hundars mentalitet överhuvudtaget och ingenting på vikt eller päls iheller.
    Märkligt att du inte upplevt biverkningar när nära hälften av de hundar jag träffat som kastrerats tillfälligt har drabbats av någon form av biverkning. Måste vara hög slumpfaktor.

Om hanhundar kastreras accepterar man den övermaskulinisering som är rådande och kastrerar bort problemen istället för att utesluta övermaskulina hundar ur aveln. Tyvärr så premieras de mest hanliga och showiga testosteronmonstren vid utställningar, det är synd. Jag är inte mot kastrering, jag är mot regelmässig kastrering som det görs i ex. USA. Det är skillnad om man behöver reglera antalet herrelösa hundar, men det problemet finns inte i Sverige.
  • Hundägare i Gbg

Vi har kastrerat vår hund med chip. Precis som några varit inne på så gjorde vi det för att se om det hade effekt innan vi kastrerade på riktigt. Det har funkat jättebra men nu märks det att effekten håller på att klinga av. Helst skulle jag vilja kastrera på riktigt nu men det passar inte förrän till våren (vi är beroende av vårt hunddagis och där kan han inte vara när han är nyopererad) så det blir ett chip till och sen riktig kastrering till våren när jag är mammaledig. Surt att behöva lägga pengarna på det nu när vi ändå bestämt oss för att göra det på riktigt men men.

• rasajj

Varfor valjer man att 'testkastrera'? Varfor later man bli att kastrera om man itne far beteendeforandring?

Kastreringen ar ju mycket mer an bara beteende, tycker det ar markligt att det ar sa mycket motstand mot hundkastreringar i Sverige, medan att katterna ska kastreras ar mer eller mindre sjalvklart..

Jag hoppas TS valjer att kastrera, for hundens skull. Oavsett om det ger forandringar i beteendet eller ej.

• Hundägare i Gbg
    rasajj skrev 2009-12-05 23:50:34 följande:
    Varfor valjer man att 'testkastrera'? Varfor later man bli att kastrera om man itne far beteendeforandring? Kastreringen ar ju mycket mer an bara beteende, tycker det ar markligt att det ar sa mycket motstand mot hundkastreringar i Sverige, medan att katterna ska kastreras ar mer eller mindre sjalvklart.. Jag hoppas TS valjer att kastrera, for hundens skull. Oavsett om det ger forandringar i beteendet eller ej.
    Vi testade att kastrera kemiskt för vi ville se VILKA eventuella beteendeförändringar vi skulle se. Det är ju inte alla som är nöjda med hur hunden blir efter kastrering. Man vet vad man har men inte vad man får kan man säga.
  • köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-12-05 21:30:59 följande:
    Det märks betydligt snabbare än en månad. Dom flesta med vanlig kastrering märks det redan efter några dagar. Bägge mina ändrade sig totalt inim en vecka. Jag träffade en idag som kastrerades för 3 veckor sedan och han var en ny hund. När det gäller sprutorna tycker jag det finns massor av bortförklaringar hos dom som fortfarande hoppas att det ska funka.
    Garanterat väldigt individuellt. Märkte inget på Ola förrän efter ca 4-5 veckor, och har inte träffat på mer än ett par, tre stycken som säger sig sett skillnad på hunden tidigare än så. Sen är ju frågan lite - VAD är det man märker skillnad på?
Svar på tråden kastrering/kemisk kastrering?