• polkagris

Två utbildingar samtidigt?

Hej!

Jo, jag skulle vilja veta lite vad alla ni andra tror om att plugga två program på högskola samtidigt? I detta fall gäller det lärarprogrammet och sjuksköterskeprogrammet. Tar jag mig vatten över huvudet genom att ens tänka tanken? Eller är det möjligt? Varken lärarprogrammet eller ssk-programmet är väl det svåraste (nedvärderar inte något av dem)? Det är ju inte så att jag funderar på att plugga läkare och civ. ingenjör samtidigt.

Ojoj, mitt huvud snurrar och förvirringen är som vanligt total. Snälla kom med ett klokt ord för att antingen stötta mig eller säga att jag är från vettet som tror att detta skulle gå. Hjälp!

• Svar på tråden Två utbildingar samtidigt?
  • Tecken

Problem som kan uppstå:
    - Närvaro. Hur gör du om två obligatoriska moment krockar med varandra?
    - Grupparbeten. På en del utbildningar är det mycket grupparbeten (även på distanskurser/-program). När ska du schemalägga det?
    - Antagningen. Du kan bara bli antagen till max 45hp/termin, via www.studera.nu - men det finns ju andra vägar in, iaf om det handlar om mindre populära program/kurser.

Mitt råd: Testa! Går det så går det.

Jag har aldrig läst två utbildningar samtidigt, men väl ett program + en-tre kurser samtidigt.

• glasbubblan

Klart det går. När jag pluggade var det alltid en handfull som läste på juristlinjen samtidigt som de läste in en MBA lite snabbt på Handels... Känner en hel drös med folk som har dubbla examina. Klart det går!

• Brollie

Ja, det tror jag du gör, plus att om du klarar det så är du bli överkvalificerad för vissa jobb.

over and out
  • polkagris

Snabba svar och dubbla budskap. Hmm. Inte gjorde det mig klokare iaf ;)

Men jag är väl inte helt ute och snurrar när jag säger att jag kan dela upp lärarprogrammet på enskilda kurser (iaf mycket av det) för att göra det lättare för mig ang. att man bara får vara antagen till 45 hp/termin? Alltså se till att läsa kurserna på halvtid.

Men jag vill mest ha svar på frågan ang. hur svårt det faktiskt är. Att det kan krocka och sånt är jag med på, men det får lösa sig när det väl händer, om jag väljer att fullfölja min plan.

Tänker påbörja ssk-programmet till våren, och skulle mycket gärna hoppa på lärarprogrammet också till hösten. Men kanske är det för svårt....

• Tecken

Jag kom på ännu ett tänkbart problem: Båda utbildningarna du vill gå på innehåller praktik. Hur ska du göra om två praktikperioder krockar med varandra?

Att det går, det gör det - för en del. Jag känner några som går/har gått två program samtidigt.

Det kan ju vara bra att testa på båda programmen, så småningom kanske du bestämmer dig för ett av dem.

• Tecken
    polkagris skrev 2009-11-30 16:00:39 följande:
    Snabba svar och dubbla budskap. Hmm. Inte gjorde det mig klokare iaf ;)Men jag är väl inte helt ute och snurrar när jag säger att jag kan dela upp lärarprogrammet på enskilda kurser (iaf mycket av det) för att göra det lättare för mig ang. att man bara får vara antagen till 45 hp/termin? Alltså se till att läsa kurserna på halvtid.Men jag vill mest ha svar på frågan ang. hur svårt det faktiskt är. Att det kan krocka och sånt är jag med på, men det får lösa sig när det väl händer, om jag väljer att fullfölja min plan.Tänker påbörja ssk-programmet till våren, och skulle mycket gärna hoppa på lärarprogrammet också till hösten. Men kanske är det för svårt....
    Alltså du får bara bli ny-antagen till max 45hp/termin via www.studera.nu. Söker du olika terminer, kan du läsa mer.
  • polkagris
    Tecken skrev 2009-11-30 16:02:38 följande:
    Det kan ju vara bra att testa på båda programmen, så småningom kanske du bestämmer dig för ett av dem.
    [/citat]

Jo, det kanske jag skulle göra. Problemet är bara det att jag älskar att plugga (låter helsjukt jag vet) och om jag hade haft tid och råd skulle jag studera massa på högskola. Hade egentligen inte tackat nej till att slänga på psykologprogrammet också, men å naiv att tro att jag skulle klara alla tre är inte ens jag! ;)

Och problemet är också det att jag som det ser ut nu har sökt in till ssk i en annan stad. Har fått en lägenhet där och hela fadirullan. Som det ser ut nu kan jag inte bara hoppa av allt det. Och jag vill inte läsa en termin ssk förgäves.
  • polkagris
    Tecken skrev 2009-11-30 16:04:25 följande:
    Alltså du får bara bli ny-antagen till max 45hp/termin via www.studera.nu. Söker du olika terminer, kan du läsa mer.
    Hade jag missat. Men nice isf! Jag börjar mer och mer tycka att detta är en bra idé. Om det inte går är det ju bara att hoppa av det ena. :)
  • Kjell2

TS:
    Oftast väldigt krävande att läsa två program samtidigt. Blir inte mycket tid över för annat. Krävs massor av planering och självdicpilin.

Tycket du inte gymnasiet var lätt eller att det var svårt att hinna plugga till allt då eller du hade svårt med självdiciplinen bör du tänk till en extragång innan du ger dig på två program.

Svar på tråden Två utbildingar samtidigt?