• polkagris

Två utbildingar samtidigt?

Hej!

Jo, jag skulle vilja veta lite vad alla ni andra tror om att plugga två program på högskola samtidigt? I detta fall gäller det lärarprogrammet och sjuksköterskeprogrammet. Tar jag mig vatten över huvudet genom att ens tänka tanken? Eller är det möjligt? Varken lärarprogrammet eller ssk-programmet är väl det svåraste (nedvärderar inte något av dem)? Det är ju inte så att jag funderar på att plugga läkare och civ. ingenjör samtidigt.

Ojoj, mitt huvud snurrar och förvirringen är som vanligt total. Snälla kom med ett klokt ord för att antingen stötta mig eller säga att jag är från vettet som tror att detta skulle gå. Hjälp!

• Svar på tråden Två utbildingar samtidigt?
  • polkagris
    Kjell2 skrev 2009-11-30 16:10:54 följande:
    TS: Oftast väldigt krävande att läsa två program samtidigt. Blir inte mycket tid över för annat. Krävs massor av planering och självdicpilin. Tycket du inte gymnasiet var lätt eller att det var svårt att hinna plugga till allt då eller du hade svårt med självdiciplinen bör du tänk till en extragång innan du ger dig på två program.
    Jag fann gymnasiet lätt. Och jag har alltid haft mycket självdisciplin vad gäller studier. Min fråga är: är det en dum idé ändå?
  • glasbubblan

Men börja och testa. Det är ju inte värre än att du tar ett studieuppehåll för den ena utbildningen om det blir för mycket.

• Kjell2
    polkagris skrev 2009-11-30 16:17:39 följande:
    Jag fann gymnasiet lätt. Och jag har alltid haft mycket självdisciplin vad gäller studier. Min fråga är: är det en dum idé ändå?
    Dum vet man inte förren efter. Är du beredd att betala priset iform av väldigt lite fritid, tid för vänner, familj mm under fyra år? Att hela tiden försöka optimera pluggandet för att klara tentor mm och inte ha möjlighet att fördjupa dig i något kul som dyker upp. Att till och från reta upp dina kursare för att du inte kan delta på grupparbeten, seminarier, inlämningsuppgifter mm.

Valet är ditt
  • polkagris
    glasbubblan skrev 2009-11-30 16:19:05 följande:
    Men börja och testa. Det är ju inte värre än att du tar ett studieuppehåll för den ena utbildningen om det blir för mycket.
    Det är så sant så! Ville mest se vad andra sa. Kan inte sova på nätterna. Men som du säger, det är bara att testa. Ingen annan kan ju veta vad jag går för än jag själv. Och inte ens jag kan veta innan jag har testat.
    Kjell2 skrev 2009-11-30 16:20:21 följande:
    Dum vet man inte förren efter. Är du beredd att betala priset iform av väldigt lite fritid, tid för vänner, familj mm under fyra år? Att hela tiden försöka optimera pluggandet för att klara tentor mm och inte ha möjlighet att fördjupa dig i något kul som dyker upp. Att till och från reta upp dina kursare för att du inte kan delta på grupparbeten, seminarier, inlämningsuppgifter mm. Valet är ditt
    Ja, uppmuntrande ord skulle jag inte kalla det. Jag är beredd att offra mycket, men så klart känns det tråkigt att behöva reta upp andra för mina val i livet. Samtidigt så är det ju just det, mina val. Så om jag väljer att göra det så spelar sådana problem egentligen ingen större roll.

Men om jag väljer att läsa ssk och samtidigt läsa lärarprograms-kurserna på halvtid. Tror du fortfarande att jag kommer få lika stora problem då? Och att jag först när jag är klar med ssk läser lärarprogrammet på heltid.
  • BuoBä

En bekant försökte läsa till både ingenjör och ekonom samtidigt, men det fick han inte med motiveringen att han inte fick ta upp plats på två program på grundutbildningsnivå samtidigt. Han var tvungen att välja ett program. Däremot kunde han söka och läsa ekonomikurserna som fristående kurser och få ihop examen på det sättet, det var OK.

Det kan ju ha varit universitetet som hade de reglerna, men det är nog bäst att kolla upp ordentligt så det inte blir strul med tentor och poäng.

• Alfonsina

Om jag skulle ge mig på något sådant vore det för att utbildningarna kompletterar varandra och det skulle ge mig väldigt fina karriärsmöjligheter. Men lärare och ssk? Varför vill du läsa just dessa utbildningar?

Om du har kapacitet att plugga hårt skulle jag välja en utbildning som ger större valmöjligheter efteråt, oftast civ.ingenjör eller liknande.

• Lislis

Är det inte så att man får vara antagen till max 45 poäng/termin per högskola/universitet också? Så var det för några år sedan när jag studerade, fast då var det max 30 poäng/termin (gamla systemet). Men om man studerar på olika skolor tror jag att det är ok.

Jag är själv ssk, jag tyckte det var ganska enkelt att plugga. Men under praktik perioderna går man på vissa skolor heltid på praktik och inlämningsuppgifter utöver det. Jag läste extra kurser utöver programmet. Det är nog att rekommendera istället tycker jag. Olika kurser är olika krävande, periodvis var det mycket plugg men vissa kurser var ju nästan som semester...

Min rekommendation är att satsa på ett program + extra kurser utöver ork. Bättre det än att du läser två program parallellt och kanske inte klarar någon av dem.

• polkagris
    Alfonsina skrev 2009-11-30 16:31:19 följande:
    Om jag skulle ge mig på något sådant vore det för att utbildningarna kompletterar varandra och det skulle ge mig väldigt fina karriärsmöjligheter. Men lärare och ssk? Varför vill du läsa just dessa utbildningar? Om du har kapacitet att plugga hårt skulle jag välja en utbildning som ger större valmöjligheter efteråt, oftast civ.ingenjör eller liknande.
    Jag vill läsa lärare och ssk för att jag vill bli båda två. Det handlar inte om att jag egentligen har beslutsångest. Jag vill helt enkelt bli båda två. Vilket jag än väljer att läsa nu kommer resultera i att jag senare i livet byter och pluggar till det andra. Så varför inte göra båda utbildningarna samtidigt, om jag orkar?

Något som civ.ingenjör eller liknande passar mig inte alls.
    Problemet är att jag vill ha kunskap inom många områden, inte djup kunskap inom ett.
    Lislis skrev 2009-11-30 16:57:30 följande:
    Min rekommendation är att satsa på ett program + extra kurser utöver ork. Bättre det än att du läser två program parallellt och kanske inte klarar någon av dem.
    Därav min tanke att läsa ssk samt kurser tagna ur lärarprogrammet, så att jag sedan kan tillgodoräkna mig det när jag väljer att läsa lärarprogrammet.
  • polkagris
    vindil skrev 2009-11-30 17:12:02 följande:
    Men vad ska du jobba med?
    Får jag lov att svara både och? Haha. Inte samtidigt såklart, men under olika perioder av mitt liv.

Jag kanske är dum som tänker så, men samtidigt så tycker jag ju att det är väldigt roligt att plugga, och därför ser jag inget fel med att plugga mer än vad som egentligen är nödvändigt.
  • vindil
    polkagris skrev 2009-11-30 17:14:26 följande:
    Får jag lov att svara både och? Haha. Inte samtidigt såklart, men under olika perioder av mitt liv. Jag kanske är dum som tänker så, men samtidigt så tycker jag ju att det är väldigt roligt att plugga, och därför ser jag inget fel med att plugga mer än vad som egentligen är nödvändigt.
    Jag tycker att idén är jättebra, om det går i praktiken. Personligen tänker jag nog att jag skulle vilja fördjupa mig i ett av dem först. T.ex. ssk brukar ju beskriva sig själv som "inte färdiga" efter examen just för att yrket kräver mycket erfarenhet och praktik. Så jag skulle själv valt att först jobba som ssk så att all teori jobbas in i händerna :) Man kan ju jobba som lärare i kanske ett ämne, 25-50 % i så fall... kanske nedvärderar läraryrket nu iofs ;)
  • Alfonsina

Ja, utbildning är ju färskvara så jag tror inte man är så attraktiv som lärare eller ssk om man först arbetar 10 år inom det ena och sen vill byta bana...

• Tecken
    Lislis skrev 2009-11-30 16:57:30 följande:
    Är det inte så att man får vara antagen till max 45 poäng/termin per högskola/universitet också? Så var det för några år sedan när jag studerade, fast då var det max 30 poäng/termin (gamla systemet). Men om man studerar på olika skolor tror jag att det är ok.Jag är själv ssk, jag tyckte det var ganska enkelt att plugga. Men under praktik perioderna går man på vissa skolor heltid på praktik och inlämningsuppgifter utöver det. Jag läste extra kurser utöver programmet. Det är nog att rekommendera istället tycker jag. Olika kurser är olika krävande, periodvis var det mycket plugg men vissa kurser var ju nästan som semester...Min rekommendation är att satsa på ett program + extra kurser utöver ork. Bättre det än att du läser två program parallellt och kanske inte klarar någon av dem.
    Nej, det stämmer inte. Man kan bli _antagen_ till max 45hp/termin om man söker via www.studera.nu. Men om man redan studerar 45hp, kan man t ex söka och bli antagen till 45hp till.
  • Matillin
    polkagris skrev 2009-11-30 17:14:26 följande:
    Får jag lov att svara både och? Haha. Inte samtidigt såklart, men under olika perioder av mitt liv. Jag kanske är dum som tänker så, men samtidigt så tycker jag ju att det är väldigt roligt att plugga, och därför ser jag inget fel med att plugga mer än vad som egentligen är nödvändigt.
    Vad jobbar du med nu?
    Har du testat på vården eller läraryrket?
    Många tror att dom vill bli lärare innan dom satt foten i ett klassrum med 28 skrikande ungar
    Själv skulle jag inte välja sjuksköterska för att lönen är usel och jobbet stressigt annars är det säkert ett roligt jobb.
    Lärare skulle jag aldrig i livet välja då jag är gift med en och han funderar på att byta yrke.
    Att lärarna är nr 3 på listan över mest deprimerade yrkesarbetare bidrar
    10 v semester varje år är givetvis nice, men inte värt det enligt mig

Jag funderar också på varför du inte väljer två program som kompleterar varandra lite bättre.
    Men hoppas det går bra, kommer du söka till ht?
  • Anova

Att läsa mer än 45 p per termin går om man söker dispens hos skolan och antas direkt via skolan. Det krävs ett godkännande från den institutionen du bedriver dina studerar på (studierektor oftast) och ett intyg på att de godkänner att du studerar extra mycket. De kan neka dig.
    Dessutom krävs det att du kan antas direkt till kursen/utbildningen. Du kan inte gå före i intagningskön om du vill antas genom direktintag, finns restplaster så brukar det inte vara några problem. Detta system upplever jag att de har på alla skolor jag pluggat på (och de är många).

polkagris skrev 2009-11-30 16:17:39 följande:
    Har du pluggat på högskola/universitet? Det är inte alls som gymansiet, det går inte att jämföra.
    Självdiciplin är a och o då man studerar, och studerar man dubbelt så blir man tvungen till extremdiciplin. Har du dessutom partner så blir förhållandet kanske lidande så tycker att du ska diskutera dina studier med din partner om det finns en sådan.
    Rent praktiskt är det ibland rätt så svårt att få allt att gå ihop, saker som krockar, väldigt långa dagar i skolan, ibland går tentorna samtidigt och då blir det problem, vilken ska man skriva? Många lärare brukar var förstående, men det finns undantag och då gäller det att våga ta strid.

Jag har pluggat dubbelt under många terminer, men då har jag oftat pluggat sådana saker som kompletterat varandra och på så sätt har det blivit lite lättare att hänga med.
    Det är jäkligt slitsamt..
  • Neela cruz

jag skulle själv läsa en åt gången eftersom jag är svag för många bollar i luften. dt är stressigt för min del och skulle säkert vara hos andra, men du - dt är ingen dum idé egentligen , följ ditt hjärta och kör på bara ts, men think twice först. är du beredd att lägga ner tid och möda? skriv ner dina tankar och mål och se om du kan kombinera dessa två utbildning samtidigt. det sägs endå att ingentng är omöjligt och gränsen ej finns förrän du själv sätter. du vet bäst, känner dig bäst och vet din kapacitet, ork och styrka. gör det som känns rätt och det som är glädjande för dig- stå på dig vännen. jag säger bara, sikta mot stjärnorna för vem vet du kanske landar på månen :)

ps, föresten låter ju dessa två utbildning jättespännande.

• Malibu

Jag läser dubbelt just nu och kan säga att visst det går (men detta gäller bara en halv termin för mig). Problem uppstår när obligatoriska schemalagda moment krockar och när grupparbeten ställer till min egen planering. Jag tror att det kan vara svårt att genomföra i praktiken, men det beror ju på hur studierna är upplagda. Du kan kanske läsa kurser på distans i det ena området?

• polkagris

Tack för alla svar! Jag får se hur jag gör.
    Just nu känns det inte så aktuellt att läsa två program samtidigt. Tror bara att jag drabbades av panik eftersom allt började närma sig. Nu är det dock stillat.

• andraadvent

TS, jag förstår verkligen din tanke i att du vill arbeta med flera saker, jag känner själv lite detsamma. Dock skulle jag nog i ditt fall satsa på sjuksköterska då det ju där krävs en legitimation. Även om det är tal om att det även ska bli lärarlegitimation så är det inte så i nuläget. Det jag menar är att såvida du inte vill arbeta som förskolelärare så kan du ju göra "fulingen" att försöka få arbete som obehörig lärare alt plugga till lärare på distans medans du arbetar som SSK sen. Dvs försöka arbeta tider då du har viss tid för studier vid sidan av arbetet.
    Det finns ju tjänster som obehörig lärare också och i vardagslivet kanske skillnaden mellan att vara utbildad lärare eller inte känns överhängande om du har viss känsla för läraryrket från början. Visst är risken större att du ryker först om de ska sparka lärare. Men då har du din SSK legitimation.
    Men framför allt. Följ din känsla.

Svar på tråden Två utbildingar samtidigt?