Att läsa mer än 45 p per termin går om man söker dispens hos skolan och antas direkt via skolan. Det krävs ett godkännande från den institutionen du bedriver dina studerar på (studierektor oftast) och ett intyg på att de godkänner att du studerar extra mycket. De kan neka dig.
Dessutom krävs det att du kan antas direkt till kursen/utbildningen. Du kan inte gå före i intagningskön om du vill antas genom direktintag, finns restplaster så brukar det inte vara några problem. Detta system upplever jag att de har på alla skolor jag pluggat på (och de är många).
polkagris skrev 2009-11-30 16:17:39 följande:
Jag fann gymnasiet lätt. Och jag har alltid haft mycket självdisciplin vad gäller studier. Min fråga är: är det en dum idé ändå?
Har du pluggat på högskola/universitet? Det är inte alls som gymansiet, det går inte att jämföra.
Självdiciplin är a och o då man studerar, och studerar man dubbelt så blir man tvungen till extremdiciplin. Har du dessutom partner så blir förhållandet kanske lidande så tycker att du ska diskutera dina studier med din partner om det finns en sådan.
Rent praktiskt är det ibland rätt så svårt att få allt att gå ihop, saker som krockar, väldigt långa dagar i skolan, ibland går tentorna samtidigt och då blir det problem, vilken ska man skriva? Många lärare brukar var förstående, men det finns undantag och då gäller det att våga ta strid.
Jag har pluggat dubbelt under många terminer, men då har jag oftat pluggat sådana saker som kompletterat varandra och på så sätt har det blivit lite lättare att hänga med.
Det är jäkligt slitsamt..