"Nya" kring adoption !!!
Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!
Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!
Igår hade vi en man från Familjerätten hemma hos oss, för start av vår medgivandeutredning!
Ett nervöst möte, MEN, det var ju naturligtvis ingenting att vara nervös för
Han ville starta med hembesök, mest för att se vilka vi är och att träffas i en lugn och mer mysig miljö och socialens lokaler
Vi satt ner och fikade och pratade lite allmänt, och han gick igenom alla punkter och om vad som ska finnas med i levnadsberättelsen, och vi fick lite papper.
Så, nu ska vi börja att skriva....Kommer bli lite knepigt för vissa rubriker var lite svåra att skriva ner, men det ska nog gå bra!!
Jag hade hört innan att vår utredare skulle vara lite skrämd och rädd i sin personlighet men han var jättetrevlig och "normal". Det kommer kännas jättebra med honom som vår utredare!
Han frågade oxå om vi var käääära, och det är vi ju, hihi ♥♥♥
Näe, men usch så trist!
Jättejobbigt för er att vänta och vänta samt att hon ställer in. Ni kan inte påtala detta så att ni kanske kan få möjlighet att byta utredare, för hon verkar ju strula alldeles för mycket!
Hoppas att Ni får bättre tur efter nyåret
Mina arbetskamrater har slutat att fråga, dom har gett upp
Numera om folk frågar när vi ska ha barn säger jag rent ut att vi kan inte få biologiska barn.
En kompis gick till en spådam i veckan (tror på det eller ej
)
"Allt" damen sa stämde läskigt in på min väns liv och min vän fick stort förtroende för henne, så hon passade på att fråga hur det skulle gå för hennes vänner (vi) som försöker få barn. (Jag hade inte bett henne fråga och vi är inte supernära, men hon har tänkt på oss så mycket. Hon sa heller ingenting om våra år av försök)
Damen svarade då att: Säg åt dom att inte lägga ett öre till på provrörsbefruktningar för det kommer ändå inte fungera och säg åt dom att lägga alla sina pengar och energi på adoption
Dom kommer inte att få biologiska barn......
Visst, det känns ju lite tungt att höra (om man nu ska tror på det) att det faktiskt inte blir några bio barn, MEN, samtidigt vill jag inte ha det hoppet kvar.....Vill inte hoppas på att nån månad kommer jag bli gravid, för jag blir ju faktiskt inte det.....
Ja, det var en liten historia från mig
Vi har inte fått inbetalningsavin till AC än, känns nervöst.....
Har ni redan fått er?
Jag hade fått räkningen igår så nu är det inbetald, skönt !!!!!!
Igår bokade både jag och min man av tid för att skriva klart våra berättelser.
Jag hade knåpat en del men tyckte vissa punker var svåra att formulera.
Men nu är jag relativt klar, så skönt!
Jag ska skriva lite mer i eftermiddag, finlira lite och rättstava
Sen börjar våra interjuver, så spännande att se vad han tycker om min berättelse
Till sommaren kommer vi förhoppningsvis att vara godkända !!!
Jag har en liten fundering......
Var inne på Ac igår och kollade på Colombi som ligger oss varmt om hjärtat.
Det står att på ena barnhemmet är väntan 3-4 från att ansökan skickas till landet och på andra 1,5-2 år för köplacering i sverige.
Jag hänger inte riktigt med på det där med köplacering i sverige. Kan nån förklara?
Enligt vårt könummer så vi ligger relativt högt på listan men håller på med vår utredning nu och vi kommer ju säkert inte kontakta Ac förrän till hösten.
Menar dom på det där det är köplacering i sverige att det tar 1,5-2 år när ansökan skickas till colombia fast man inte vet hur lång kön är i sverige innan dessa 1,5-2 år?
Hänger nån med på vad jag menar?
Idag skickade vi in våra levnadsberättelser!!!!!!!!!!
Så nu är det bara att vänta tills han hör av sig om tider för interjuver, så spännande. men nervöst för vilka frågor som ska komma mm
Vår utredare startade med besök och fika i vårt hem, och nu när vi skickat in berättelserna så avgör han efter det hur många interjuver vi ska gå på, beroende på hur utförligt och ingående vi skrivit. Har man tex skrivit mindre får man gå på fler interjuver osv.
En hemutredning tar ca 4-6 månader totalt, så innan sommaren hoppas jag att vi är klara
Ang det Ni pratar om vänner som man tappar kontakten med som fått barn.....
Jag har haft/har en jättejobbig period där alla mina vänner nu fått sitt första barn eller är gravida just nu. Kvar står jag och min man utan barn.....
Från att tidigare varit uppbokade varje helg men vänner på middagar, fester mm ekar nu almanackan tom (nästan). Jag hör av mig till mina väninnor, ringer, mailar men känner inte att jag får något gensvar då dom är fullt upptagna med sina nyfödda och sina graviditer. Och om vi träffas är det då det enda dom pratar om och ytrymme för något annat än deras små barn finns inte.
Jag och min man trivs ypperligt tillsammans bara vi men såklart saknar man sina vänner och allt det sociala.
Som referenter uppgav vi våra två syskon som har 3 barn vardera + vänner med 1 barn och 1 som föds i dagarna, som en gång var oss väldigt nära men efter deras första barn tappade vi nästan all kontakt. Vi försöker att hålla någon slags kontakt vid liv men det är svårt, och nu då dom får sitt andra antar jag att kontakten blir noll......Men, dom känner oss väldigt väl och jag hoppas att dom talar gott för oss i vilket fall.
Vår utredare pratade om 3-4 möten/interjuver, beroende på hur mycket man skrivit ner i sin berättelse.
Utförlig berättelse = färre möten.
Kortfattad berättelse= Fler möten
Tänk va olika det är i olika kommuner....konstigt egentligen......
Nån som vet hur lång tid man beräknar att utredaren behöver på att sammanställa eller vad han nu gör från att vi skickat in berättelserna tills han hör av sig för att boka tid?
Då vi skickade in våra berättelser frågade jag om vi samtidigt skulle boka in lite tider men han svarade då: Med anledning av din fråga, vi bestämmer inga tider idag. Jag kontaktar er.
Hmmmmm
Vi skickade in dom 20 januari, så än så länge har vi inte väntat så länge.....
Jag tänkter höra av mig i nästa vecka om jag inte hör något.
Då vi först hade kontakt med vår utredare kommenterade han: Ja, Ni som är så unga har ju ingen brådska ????????
Jag är 33 och min man 30, men det är väl inte fråga om brådska när man vill adoptera och varit barnlös i x antal år. Dessutom om vi skulle vilja adoptera fler barn/syskon så är vi ju verkligen "ute i sista sekund".
Störigt !!!
Vi är helt bestämda med Colombia, om inga regler ändras tills det är dags för oss vill säga.....
Några andra länder har vi inte bestämt oss för.....Våra hjärtan brinner för Sydamerika, och även Kina men där är ju väntetiden så lång.
Fick precis svar från vår kontaktperson på Familjerätten.....
Vi lämnade in våra berättelser 20/1 och nu ville han boka tid, 22 mars ???????
Fasen va sent.....Vi som ville bli klara med utredningen till sommaren, Grrrrrrr
Vissa dagar är allt bara NER !!!!!!!! 
Idag är en sån dag för mig.....Alla vännerna är gravida, har fått ett eller två barn. Man tappar kontakten med dom som får barn och kvar är jag ensammast i världen.
Just nu känns det oxå som om jag har ingen att prata med hur jag känner och dom nygravida frågar inte heller då dom är fullt upptagna med sitt lyckliga liv som gror där inne i magen.
Ingen rolig dag idag
Vi började försöka först av alla vänner, våra (då) närmsta vänner startade ca 6 månader efter oss och dom fick sitt andra barn häromdagen. Just det känns tungt och man mer märker av sina år av kämpande.......
Men oh vilken störig grej som precis hände......
Vi lämnade ju in våra berättelser 20/1, fick inte tid för samtal förrän 22/3, och nu ringde vår handläggare och meddelade att han skulle sluta/flytta, han som vi trivdes så bra med!
Så, nu kommer vi få vänta ÄNNU längre OCH göra om allting såsom hembesök mm.
OCH få en ny person !!!!!!!!
F*N SÅ IRRITERANDE! Börjar kännas som om det inte är meningen det här 
Jag blev så paff att jag inte frågade så mycket.....
Han sa att det inte var bestämt än vem vår nya handläggare blir så att vi ska få vänta, och att det inte kommer bli före tiden vi hade 22/3......
Tänker att jag ringer Familjerätten, kanske imorgon, kanske nästa vecka....
Känns sååå trist iom att vi ändå fått vänta så länge nu......slutade ju kursen i oktober/november.....