• Emeli

"Nya" kring adoption !!!

JP01 skrev 2010-01-19 19:42:58 följande:
    Funderade på en sak nämligen referens i utredningen. Vår kursledare sa att det inte var bra med referenser från släkten utan det skulle helst vara vänner. Men vi har ganska få vänner som har barn och vars barn vi har umgåtts med. Hur har ni andra gjort? Och vad har ni fått höra kring det här? Vi har däremot 2 som jag skulle kunna tänka mig som referenter, min syster vars sons liv vi är en aktiv del av och min moster (bara 6 år äldre) och vars två döttrar jag sett växa upp och varit nära under hela tiden. men kan vi inte använda dem bara för att de är släkten?
    Ni är inte ensamma om detta bekymmer. När man själv är barnlös umgås man kanske inte med så många barnfamiljer.

Det är utredaren som bestämmer vilka referenter som godtas, och hur många de ska vara. Många utredare vill ha referenser från barnfamljer. Vissa accepterar släktingar, andra gör det inte. Ibland accepterar de att en släkting är referent.

Om utredaren kräver barnfamiljer som inte är släkt med er får de kanske acceptera att referenterna är lite mer perifera vänner och att ni inte känner deras barn lika väl som släktingarnas. Använd er fantasi och blicka ut över bekantskapskretsen. Det kanske finns någon kollega, studiekamrat, barndomsvän eller granne som kan ställa upp.
  • Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 17:11:03 följande:
    Hej!Jag är ny här!Idag har vi ställt oss i Adoptionskö på AC. Så jag antar att vi har en lång väg framför oss. Men jag ser framemot resan och tror absolut att det kommer vara värt det. Vad skönt att FL finns så man kan prata med fler i samma situation. Jag har inte läst igenom denna tråd än, men jag ska göra det. Det ska bli väldigt intressant.Jag har en fråga.Jag är bara 23 och min man är 24. Jag läste på AC att man måste vara 25 i Sverige för att få Adoptera. Och det hinner vi ju garanterat bli innan vi får något barn. Men tror ni att vi måste vänta med utredning och sånt tills vi fyller 25. Vi kanske inte kan få något medgivande förrän vi fyller 25?Vi måste väl iaf få stå på kö under tiden. Vad tror ni?
    Hej!
    Ni kan sannolikt inte får något medgivande innan ni båda har fyllt 25*. I många kommuner vill man heller inte påbörja utredningen innan dess, men det varierar. Det positiva är att ni mycket väl kan stå anmälda som sökande hos Adoptionscentrum medan ni inväntar 25-årsdagen, ni kan också gå den obligatoriska föräldrautbildningen som alla måste gå innan utredningen, ni kan spara pengar och läsa på så mycket som möjligt om adoption. När ni så småningom får medgivande har ni riktigt bra kö-tid, ytterligare två års äktenskapstid, ni är unga och pålästa och därmed passar ni förhoppningsvis in på de flesta länders krav.

* Jag skrev sannolikt eftersom man i vissa fall kan göra undantag från 25-årsregeln. Det måste då finnas tungt vägande skäl.
  • Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 20:04:44 följande:
    Tack så mycket för svar!!Det är ju bra att vi iaf kan stå i kö och gå föräldra utbildningen under tiden. Hoppas vi kan få börja utredningen, jag ska ringa socialförvaltningen och höra med dem. Vad tror du det kan vara för tungt vägande skäl som gör att de kan göra ett undantag??Efter två års försök att bli föräldrar har vi fått reda på att mannen är steril.Vi har vart till sammans i 7 år, gifta i 3½ år. Jag tycker den där 25-årsregeln är så dum! Många länder kräver ju inte ens att man ska vara 25, utan det är sveriges krav på adoptivföräldrarna.
    Vad som är tungt vägande skäl bedömer socialförvaltningen i din kommun, men ett sådant kan vara att det redan finns ett barn som behöver adopteras och där just ni skulle kunna bli aktuella, t.ex. ett släktingbarn, ett sommarbarn, ett barn som har varit familjehemsplacerat hos er och som ska adopteras osv. Dessa fall är mycket ovanliga. 

I handboken som socialnämnden ska följa står att om två unga makar VET att de inte kommer att kunna få biologiska barn kan de ibland göra ett undantag från 25-årsregeln. Jag förstår att ni känner er otåliga och tycker att ni ska höra er för. Din man är ju redan 24. Han kanske hinner fylla 25 innan ni har gått utbildningen (det kan vara kö till den) och då är det ju bara ett år som fattas för dig. Chansen för ett undantag finns absolut, men som sagt, socialförvaltningen bestämmer. OBS att köerna är långa till de flesta länder så bli inte alltför knäckta om ni inte får sätta igång med utredningen direkt. Ni samlar ju kötid så länge ni betalar sökandeavgiften.
    Var beredd på att vissa länder kan ha 25-årsregel även om det inte står något om den på organisationernas hemsidor. Informationen där är inte komplett. Ett tips: Colombia föredrar unga föräldrar till sina barn. Kina, däremot, kräver lägst 30 år.

Lycka till!
  • Emeli

Kötider ändras hela tiden. Ibland går det snabbare än förväntat, andra gånger tar det längre tid. Jag har upplevt både - och. Första gången vi skulle adoptera skickade vi ner vår ansökan i månadsskiftet augusti-september, fick bekräfat att den var mottagen och godkänd i början av oktober. AC sa då till oss att vi skulle ställa in oss på att inte höra något på ett halvår. I början av november ringde de och berättade att vi hade blivit utsedda som föräldrar till en liten pojke på fem månader. {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_baby} 

Andra gången var vi inställda på att vi skulle få barnbesked väldigt snabbt eftersom de som hade skickat sina ansökningshandlingar före oss hade fått det. Ingenting hände ... det gick trögare och trögare ... det gick ett år och vi misströstade. Efter nästan ett och ett halvt års väntan fck vi åka och hämta en liten prinsessa, då endast tio veckor gammal. {#lang_emotions_smile} {#lang_emotions_kiss}.

De kötider som står på hemsidan visar hur lång tid det har tagit för dem som kommer hem med sina barn NU. Allt kan ändras mycket snabbt. De tiderna räknas från det man har skickat ner sin ansökan till landet tills man är hemma igen. OBS 1: det är olika lång vistelsetid i barnens ursprungsländer. I Kenya kan man få ställa in sig på att stanna upp till ett år! OBS 2: Det är mycket långa köer INNAN man får göra iordning sin ansökan till de flesta länder. Om ni loggar in på medlemssidorna och sedan går in på landsidorna kan ni se den aktuella väntelistan. De sökande som står på den har alla färdiga medgivanden. Deras medlemsnummer börjar alltid med årtalet de ställde sig som sökande. Etiopien är ett land som många har ställt sig i kö till. Sydkorea likaså.

Ett gott råd är att ni inte ställer in er på ett specifikt land för tidigt. Det är inte ovanligt att länder stängs, tillfällligt eller under längre tid, och nya kommer till. Kraven i de olika länderna kan också ändras när som helst. Flexibilitet och öppenhet är goda egenskaper när man ska adoptera. Jag har full förståelse för att ni längtar efter barn. Låt tiden arbeta för er och trösta er med att ni är så unga att ni inte behöver riskera att falla för åldersstrecket. För dem som är 40+ är situationen annorlunda.

• Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-27 23:36:34 följande:
    Usch vad jobbigt Janson77! Hoppas det går fort sen när ni får börja igen med den nya personen! På måndag har vi ju som sagt första träffen på socialtjänsten. Det börjar kännas väldigt nervöst! Vad ska jag tänka på inför mötet? Den senaste tiden har våra tankar legat  på Donatorinsemination. Jag antar att vi kanske måste säga det till fam.rättssekreteraren eller? Antagligen får vi inte börja hemutredning förrän vi fyllt 25 iaf, men det är ju alltid bra att få lite info om det skulle bli aktuellt med adoption. 
    Mötet är inget att vara nervös för. Ni behöver antagligen inte säga så mycket. På detta första möte kommer ni att få information om hur adoptionsprocessen går till och lite om vilka krav som ställs på blivande adoptivföräldrar. Det är inte utredningen som startar med det mötet. Det kanske är en gruppinformation - det beror på hur många sökande det finns i er kommun just nu. Nämn inget om donnatorinsemination till utredaren i det här läget, om de inte frågar om det. Det är er privatsak. Låt socialsekreterarna leda mötet.
Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!