Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 20:04:44 följande:
Tack så mycket för svar!!Det är ju bra att vi iaf kan stå i kö och gå föräldra utbildningen under tiden. Hoppas vi kan få börja utredningen, jag ska ringa socialförvaltningen och höra med dem. Vad tror du det kan vara för tungt vägande skäl som gör att de kan göra ett undantag??Efter två års försök att bli föräldrar har vi fått reda på att mannen är
steril.Vi har vart till sammans i 7 år, gifta i 3½ år. Jag tycker den där 25-årsregeln är så dum! Många länder kräver ju inte ens att man ska vara 25, utan det är sveriges krav på adoptivföräldrarna.
Vad som är tungt vägande skäl bedömer socialförvaltningen i din kommun, men ett sådant kan vara att det redan finns ett barn som behöver adopteras och där just ni skulle kunna bli aktuella, t.ex. ett släktingbarn, ett sommarbarn, ett barn som har varit familjehemsplacerat hos er och som ska adopteras osv. Dessa fall är mycket ovanliga.
I handboken som socialnämnden ska följa står att om två unga makar
VET att de inte kommer att kunna få biologiska barn kan de ibland göra ett undantag från 25-årsregeln. Jag förstår att ni känner er otåliga och tycker att ni ska höra er för. Din man är ju redan 24. Han kanske hinner fylla 25 innan ni har gått utbildningen (det kan vara kö till den) och då är det ju bara ett år som fattas för dig. Chansen för ett undantag finns absolut, men som sagt, socialförvaltningen bestämmer. OBS att köerna är långa till de flesta länder så bli inte alltför knäckta om ni inte får sätta igång med utredningen direkt. Ni samlar ju kötid så länge ni betalar sökandeavgiften.
Var beredd på att vissa länder kan ha 25-årsregel även om det inte står något om den på organisationernas hemsidor. Informationen där är inte komplett. Ett tips: Colombia föredrar unga föräldrar till sina barn. Kina, däremot, kräver lägst 30 år.
Lycka till!