Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!
Naturligtvis ska man man inte skygga för att vara förälder. Man ska guida sitt barn både genom känslor och handlingar och lära dem hantera olika sinnesstämningar. Jag tycker dock många föräldrar inte har respekt för sina barn och ofta är för hårda och konsekventa i sitt handlande utan att ha någon egentlig tanke bakom - bara för att visa sin auktoritet.
Vi har en tre-åring och vi har en väldigt fin kommunikation där både han och vi kommer till tals. Han är väldigt verbal och kan beskriva vad han känner och tycker.
Tex: Jag sitter vid köksbordet och läser tidningen och han kommer fram och gör mig illa tex rivs. Då börjar jag inte skälla på honom eller ha någon sorts bestraffning som jag tycker många kör med utan jag säger till honom bestämt att så gör man inte men inte argt eller fientligt. Sedan frågar jag honom om vad det är han vill och att man måste säga det istället för att göra illa. Då säger han att han tycker det är tråkigt att jag sitter där och att han vill att jag ska komma och leka. Då kan jag säga att jag kommer och leker om en liten stund men först ska jag läsa färdigt.
Om han skulle och sitta och klaga vid matbordet skulle jag naturligtvis fråga vad det är för fel och varför han klagar och då är jag säker på att han skulle ha en förklaring. På maten har han aldrig klagat (det kanske kommer när han blir äldre) men han äter mer eller mindre och vi har aldrig tvingat honom att äta upp - det bidrar ju knappast till någon matglädje på lång sikt men naturligtvis får han inte någon annan mat istället för den han ratar.
På detta sätt har vi alltid löst konflikter mellan mig och min sambo - vi har pratat. Vi har varit tillsammans i 12 år och aldrig skällt eller brusat upp mot varandra. Vi visar alltid respekt gentemot varandras åsikter även om vi inte håller med och det är något vi vill att vår son ska lära sig. Straff är något vi sällan kör med för att vi inte tycker att det ger resultat utan bara mer gråt och bråk.
Jag vet inte om det är vårt förhållningssätt som du tycker är för pedagogiskt. Självklart ska man sätta gränser för sitt barn men hur man visar var gränserna går kan man göra på olika sätt. Som förälder tycker jag man ska fundera på dels hur man själv vill bli bemött om man var ett litet barn och dels på vad barnet lär sig och tar med sig genom det bemötande vi visar dem.
Naturligtvis är inte jag ständigt 100% lugn och pedagogisk och resonerande. Ingen förälder är som han eller hon önskar vara för jämnan. Men det är vår uppfostringsprincip.
Naturligtvis kan man inte tro att man enbart kan resonera med en liten ett-tvååring. Däremot kan man försöka att succesivt börja lära dem ett resonerande förhållningssätt.
Naturligtvis lider inte barn av rösthöjningar i sig. En röst som däremot är aggressiv, fördömmande och auktoritär tror jag inte någon människa mår bra av att få höra. Själv skulle jag bli jätteledsen.