Neelliee Ok, och tack för att du tog dig tid att exemplifiera.
Jag kan absolut sympatisera med tanken om allas rätt att ha det bra hemma! Förstår även att situationen i en stor familj kan skilja sig från den i en mindre, om inte annat bara av den anledningen att det är fler som interagerar med varandra och behöver få ta plats. Jag har inte heller för avsikt att på något sätt kategoriskt fördöma andras handlande eller val. Jag är ju medveten om att jag givetvis aldrig har hela perspektivtet gällande någon annans situation. Inte desto mindre tycker jag det är intressant att utbyta erfarenheter och diskutera underliggande värderingar!
Min egen son har också ett bitvis hett temperament - och inte minst en integritet och en envishet - som kan få honom att fastna i sina egna känslor på ett sätt som är jobbigt för oss alla när det händer. Främst för honom själv förstås, som än så länge många gånger behöver hjälp att komma ur det hela. Behovet av just ett "avbrott" som får känslorna att landa och ger en viss självbehärskning chansen att infinna sig igen, känner jag igen. Tendensen såg vi redan tidigt. Vi förstod att en av de viktiga uppgifter vi skulle ha i fostran av vår son var just att hjälpa honom hitta redskap för att själv hantera sitt temperament och sin envishet, så att det blir en tillgång i livet snarare än ett hinder. Vi har dock (i af hittills) medvetet valt bort alla former av "time-out"-metoder som innebär att han förpassas till isolering i sin ensamhet eller på annat sätt stigmatiseras som "boven i dramat som skall skämmas".
Vi har istället valt att i en slags ömsesidig förhandling och med ett litet steg i taget begränsa tillgången till det som konflikten gäller, vare sig det är en sak, ett beteende, en person eller ett "rum". D.v.s. gränsen hamnar aldrig längre bort än nödvändigt och vår son är hela tiden med och påverkar var den sätts - dock inte OM den sätts - genom att godta gränsdragningen eller fortsätta ett destruktivt/oönskat beteende. Med förhandling menar jag inte att vi "pratar hål i hans öron" eller håller långa argumentativa samtal. Det kan lika gärna vara ett kort "nej, jag vill inte" eller "sluta gör så" följt av ett utrymme för honom att ge sin respons. Och det är just i detta utrymme respekten ligger. En situation är inte färdigutredd för att vi bestämt det som föräldrar, utan först när vi ömsesidigt når fram till en kompromiss som fungerar för alla. Den behöver inte gillas av alla, men skall fungera med självkänslan i behåll.
Ex ur vardagen)
Vill han leka/ha uppmärksamhet när jag håller på att försöka få maten klar, och jag säger nej och förklarar att jag vill bli klar samt äta först, kanske han blir gnällig för han är trött och initiativlös efter fsk. Givetvis säger jag att jag förstår om han vill leka/är trött/hungrig o.s.v. och ger kanske även honom ngt förslag på vad han kan göra så länge. Jag avbryter dock inte det jag själv valt att göra och anser viktigt = fixa fram mat åt alla. En bra dag kan detta godtas redan nu, men en dålig kanske det resulterar i fortsatta försök att få min odelade uppmärksamhet genom ökat gnäll, som kanske till slut urartar i att han kastar iväg en leksak tvärs över köksgolvet samt skriker att jag är dum. Allt för att försöka få mig och min uppmärksamhet dit han vill. Det är nu den verkliga "förhandlingen" börjar om var gränsen skall behöva landa. Jag tar upp leksaken och lägger den där han inte når den och säger förstås argt att man inte kastar saker så där, nån kan göra illa sig eller nåt kan gå sönder. Vill sonen vara kvar i köket och leka medan jag lagar mat är det ok, men då får han sluta skrika och kasta saker. Vill han skrika får han göra det någonstans där ingen får ont i öronen och vill han kasta saker får han gå dit ingen eller något kan ta skada. Inväntar sonens respons. Många gånger räcker detta och sonen lugnar sig och är nöjd med att själv välja att lugna sig och stanna kvar i köket med mig. Gör det inte det utan fortsätter får jag förhandla vidare genom att visa vad jag menar. T.ex. kan jag lyfta ut honom utanför köket, fortfarande inom syn- och hörhåll men tillräckligt långt bort för att han skall uppfatta "avståndet" och att hans beteende inte längre får önskad effekt. När jag bestämt ställer ner honom passar jag också på att upprepa att han gärna får vara med mig i köket om han vill ha sällskap tills maten är klar, men då får han lugna ner sig först. Inväntar respons. Har det gått så här långt är sonen troligen redan mer ledsen än arg och vi kommer sannolikt överens om att försonas och kramas lite istället, varpå han åter får bekräftat av mig att han nog mest är trött och hungrig och det förstår jag verkligen. Sen får han välja om han följer med mig tillbaka till köket eller om han vill göra ngt annat på egen hand. Kanske vi tom hjälps åt med det sista för att bli klara snabbare. Oavsett har både jag och han sin heder kvar i behåll och ingen större skada är skedd.
Jag skulle ha kunnat skicka in honom på rummet när leksaken flög för sådant är verkligen inte OK här hemma, men jag vill hellre dela hans jobbiga situation än isolera honom. Barn är sällan jobbiga för att de är dumma eller vill vara besvärliga, utan för att något pågår inom dem som de inte klarar av att hantera själva, d.v.s. deras ännu omogna tankar och känslor. Det är dessa jag vill vara med att utveckla, och därför väljer jag hellre närvaron istället för frånvaron! Jag kan tillägga att det inte hör till vanligheten längre att det flyger saker i köket, det var mest tänkt som ett ex på hur vi väljer att agera.

peace/Niccan