Inlägg från: Miafia33 |Visa alla inlägg
  • Miafia33

    Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!

    Ja du ts, man blir ju mörkrädd när föräldrar låter barn ta för stort ansvar och för mkt beslut. Att uppfostra sina barn har blivit ngt negativt tyvärr och det daltas och diskuteras i oändligthet i många svenska hem. Det är bedrövligt, man kan inte alltid resonera med barn och många beslut är barn för små för att ta för att dom är just barn. Sen står samma föräldrar och kliar sig i huvudet om några år och undrar varför barnet inte lyssnar och har förlorat respekten för sina föräldrar. Det är inte konstigt alls. Vi måste skilja på vuxna och barn och behandla folk därefter.

  • Miafia33

    Ngt som förvånar mig är att så många föräldrar inte är konsekventa, lite tjat sen får barnen som dem vill för att föräldrarna inte orkar lyssna. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att stå fast vid det man har sagt.

  • Miafia33

    Det är just de oändliga diskussionerna som jag många gånger kan tycka blir överdrivet. Många resonerar och diskuterar för mkt med sina barn. Ibland är ett nej just ett nej och man behöver inte förklara allt hela tiden för barn. Det kan leda till att barnet får svårt att ta ett nej och oftast kräver en förklaring. Jag måste se mig själv som vuxen och barn är barn. Allt prat om respekt för barnen är så självklart så det tar jag inte ens upp. Det är orden som man lindar in det i som låter så pedagogiskt och överdrivet på ngt sätt. Varför göra det svårt? Barn är barn, dem behöver vägledning och gränser. Och ibland behöver vi vuxna stå upp för att visa att vi bestämmer, det är inget negativt. Det ger barn en trygghet och många gånger handlar det om en maktkamp mellan föräldrar och barn. Då gäller det att stå på sig och att hålla fast vid sin ståndpunkt. Ett barn vet sällan sitt eget bästa, då måste vi vuxna vara där och guida och bestämma åt barnen. Att vara en bestämd förälder ses ofta som negativt tycker jag och folk verkar tro att man inte har respekt för barnet, det handlar inte om alls om det. Det handlar om att lära dem hur saker och ting fungerar i livet, hur man uppför sig med andra människor både barn och vuxna.
    Om jag uppför mig illa och inte lyssnar på andra människor säger och tycker vill andra till slut inte umgås med mig. Barn måste lära sig hur man uppför sig, vad som är ok och vad som inte är ok. Det är inget negativt. Sen betyder inte det att inte känslor är tillåtna för det tycker jag är viktigt. Man får bli arg, ledsen osv. Men man det är inte ok att bete sig hur som helt ändå. Man får höja rösten och visa att man är arg även som förälder, jag tror det är viktigt att man visar barn att man får visa alla sina känslor, man får däremot sedan ta konsekvenserna av det. Om det är att bli uppskickad på rummet för att lugna sig eller att sitta stilla en stund i soffan är helt ok. Man behöver ibland vara själv för att lugna ner sig och det gäller även barn.

    Intressant ämne detta. Pedagogiska föräldrar missuppfattas nog som ngn här skrev tidigare. När jag hör ngn resonera på ett väldigt pedagogiskt sätt med barn som beter sig illa, som gapar och skriker osv kan jag tänka för mig själv att ok här har vi en mamma som diskuterar och förhandlar med sitt barn när ett enkelt nej skulle räckt. Och det är kanske inte så det är alla gånger. Det jag reagerar mest över är bristen på att vara konsekvent, att så många föräldrar faktiskt inte står för vad dem säger utan ger med sig. Då kan jag bli förvånad och tänka att det är barnen som bestämmer i det hushållet, att mamma och pappa låter barnen styra och då undrar jag om de inte märker det själv eller om dem bara är trötta och inte orkar stå på sig.

  • Miafia33

    Niccan: "Vill sonen vara kvar i köket och leka medan jag lagar mat är det ok, men då får han sluta skrika och kasta saker. Vill han skrika får han göra det någonstans där ingen får ont i öronen och vill han kasta saker får han gå dit ingen eller något kan ta skada. Inväntar sonens respons. Många gånger räcker detta och sonen lugnar sig och är nöjd med att själv välja att lugna sig och stanna kvar i köket med mig. Gör det inte det utan fortsätter får jag förhandla vidare genom att visa vad jag menar. T.ex. kan jag lyfta ut honom utanför köket, fortfarande inom syn- och hörhåll men tillräckligt långt bort för att han skall uppfatta "avståndet" och att hans beteende inte längre får önskad effekt. När jag bestämt ställer ner honom passar jag också på att upprepa att han gärna får vara med mig i köket om han vill ha sällskap tills maten är klar, men då får han lugna ner sig först. Inväntar respons. Har det gått så här långt är sonen troligen redan mer ledsen än arg och vi kommer sannolikt överens om att försonas och kramas lite istället, varpå han åter får bekräftat av mig att han nog mest är trött och hungrig och det förstår jag verkligen. Sen får han välja om han följer med mig tillbaka till köket eller om han vill göra ngt annat på egen hand. Kanske vi tom hjälps åt med det sista för att bli klara snabbare. Oavsett har både jag och han sin heder kvar i behåll och ingen större skada är skedd. "

    Det tycker jag låter mer som att du bestämmer och sätter regler, inte att du förhandlar med honom. Att förhandla som jag ser det är att barnet får vara med och bestämma.

  • Miafia33
    Stugmamman skrev 2010-01-05 19:24:51 följande:
    Jag tycker att "resonera" är mer ett korrekt ord att använda. Jag tror att vad Niccan vill sätta fingret på är att man låter barnet komma till tals och att man lyssnar på det. En del föräldrar verkar tycka att ett nej är ett nej och det ska framföras till barnet genom ångvältsmetoden = att grusa allt motstånd.Även om man använder sig av ett resonerande/förhandlande sätt betyder ju inte det att man låter barnet bestämma, mer att man styr in det på rätt spår så att det fortfarande tycker att det har fått vara med och påverka situationen. Och sedan är det så otroligt viktigt att barnet inte känner att det har tappat ansiktet som någon skrev, att det har fått gå ur en konflikt med hedern i behåll, att det inte känner att det har "förlorat" utan att båda har vunnit.Följande situation utspelade sig här hemma för ett tag sedan:3-årige sonen hämtar uppladdningsbara ficklampan ur laddaren. Han lyser omkring med den och sedan lyser han oss i ögonen vilket han vet att han inte får. Vi säger till honom men han lyder inte. Vi säger att vi kommer ta ifrån honom lampan om han inte slutar. Han slutar inte och vi tar lampan och ställer undan den. Gråt och skrik och han vill ha lampan tillbaka. Vi förklarar att vi ställde undan lampan för att han lyste oss i ögonen. Vi sa att vi skulle göra det och nu blev det så för att han inte gjorde som vi sa. Sonen lugnar ner sig och vi pratar om det. Sedan säger han : men jag ska bara ställa tillbaka den i laddaren.Här skulle vi kunnat vara oresonliga föräldrar som tycker att ett nej alltid är ett nej in absurdum. Istället säger vi: ja, men då litar vi på att du ställer tillbaka den i laddaren direkt.Vi ger honom det förtroendet och han ställer tillbaka ficklampan. Vi fick alla som vi ville - inget mer lysande och han fick ställa bort lampan på sina villkor - alla är glada och nöjda . Han har fått känna att vi har lyssnat, att hans åsikt respekteras och har därigenom fått växa som människa.
    Jag förstår hur du menar och håller med dig delvis men inte helt. Jag förstår inte varför det är så viktigt att en 3-åring ska vara med och påverka beslut som han är för liten för att just vara med och besluta om. Som jag ser det i det exemplet som du tog varnar ni honom och säger vad som kan hända, ni tar ifrån honom ficklampan när han inte lyder och ger honom en konsekvens som gör att han blir ledsen och arg. Sen förlklarar ni igen varför ni gjorde som ni gjorde. Med andra ord, ni varnar och ger en konsekvens. Var har pojken i detta fallet varit med och påverkat? Jag ser det mer som ett pedagogiskt sätt att sätta regler på, att resonera är ngt helt annat. Det är så jag ser det. Och ibland kan det räcka med ett nej, kanske inte just i detta fallet då det kan vara bra för honom att veta varför man tar ficklampan ifrån honom. Men i många andra fall, kan ett nej räcka som svar. Man behöver inte alltid ge uttömmande svar till barn oavsett deras ålder. Jag tror att vi i grunden har ganska likvärdiga sätt att se på uppfostran utifrån det vi har diskuterat. Skillnanden är att jag kan tycka att diskussioner och förhandlande med barn många gånger kan gå för långt. Det blir så mkt prat och förklaringar ibland som till slut gör barnet förvirrat.
  • Miafia33
    Niccan skrev 2010-01-17 00:19:35 följande:
    Att vara med och bestämma eller få förhandla behöver inte enbart handla om det verbala och uttalade gemensamma besluten, enligt mitt sätt att se. Vad jag menade var att vi faktiskt visst förhandlar, och sonen är med och bestämmer, genom att han hela tiden erbjuds valmöjligheter samt möjlighet att påverka situationens utgång - istället för att jag "beordrar" honom ngt eller bestämmer helt på egen hand bara för att jag är förälder. Det var ju inte gränsens "vara eller icke vara" jag menade att vi förhandlar om. Självklart är det inte förhandlingsbart hos oss att kasta leksaker genom rummet bara för att man är trött eller arg. Däremot kan vi gemensamt bestämma var gränsen skall landa och på vilket sätt situationen skall utvecklas. Det kan förstås inte göras genom ett resonerande typ "vad tycker du, skall vi sätta en gräns här eller där, jag tycker si och du tycker så". Det vore lite absurt både utifrån åldern och en situation fylld av känslor. Men en förhandling kan ju ske på så många sätt, indirekt, i det tysta, med kroppsspråk, blickar o.s.v.  Min poäng var att barn hela tiden skall skall ges förhandlingsutrymme och en chans att nå en kompromiss "inom situationen", som även de mår bra av och kan utvecklas genom. Använder man däremot "absoluta" eller "förprogrammerade" och straffliknande konsekvenser - typ skämspall, att skicka in barnet på rummet eller tar ifrån barnet någon slags förmån som inte alls har med situationen att göra (t.ex. något helt annat den sett fram emot), ja, då anser jag att det handlar om en slags uppgiven maktutövning. Jag tror de omedvetna lärdomar ett barn drar, beroende på vald metod, är ganska olika. Peace/Niccan
    Att erbjudas valmöjligheter är inte samma sak som att bestämma som jag ser det. Utgången blir oftast densamma ändå, man lurar egentligen bara barnet till att tro att han har varit med och påverkat.

    Jag håller inte heller med dig om att barn alltid ska få förhandlingsutrymme, dom är barn och vi är vuxna. Förhandla gör man på jobbet eller med sina större barn, inte med små barn som knappt förstår. Man måste kunna säga nej som förälder utan att behöva förklara sig annars finns risken att det blir diskussioner om det mesta till slut. Jag är inte för varken skamstol eller andra konstiga metoder, jag är för att vuxna vet sitt barns bästa och att dom uppfostrar sitt barn till  att få goda värderingar och att lära sig veta vad som är rätt eller fel. Det är enkelt om du frågar mig :)
Svar på tråden Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!